استقبال گرم بورس از ورق سرد

علی رغم اینکه هفته گذشته بیش از ۲ میلیون تُن محصول فولادی از تابلوی معاملت حذف شد، اما بورس استقبال گرمی از ورق سرد در هفته گذشته داشت. طی آمار و ارقام، بیشترین حجم معامله در عرضه های زنجیره فولاد آهن، متعلق به ورق سرد، آهن اسفنجی، شمش و بلوم فولادی بوده است. این درحالی است که در هفته گذشته، از ۶ هزار و ۵۳۴ تُن ورق گرم عرضه شده روی تابلو، چیزی معامله نشد. در مقابل، ورق سرد در بورس به میزان ۱۰ هزار تُن در هفته گذشته عرضه شد که از این میزان، ۴ هزار و ۳۰۰ تُن معامله شد.

ورق گرم یا ورق سیاه از محصولات پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی است که معمولا ضخامت های بیشتری نسبت به ورق سرد دارد و برای ساخت قطعات خودرو و مصارف سنگین مانند کشتی سازی کاربرد دارد. در مقابل ورق سرد یا روغنی ضخامت آن تا ۳ میلی متر دارد و برای ساخت انواع قوطی و پروفیل استفاده می شود.


ورق سرد، رتبه اول بورس

طبق آمار ۶ ماهه، ورق روغنی بیشترین حجم معامله در زنجیره آهن و فولاد را به خود اختصاص داده است. نسبت حجم معامله به حجم عرضه ورق سرد در ۶ ماهه اول سال، ۷۸ درصد بوده است که نسبت به بقیه محصولات فولادی بیشترین رقم را دارد. به دلیل اینکه سهم بزرگی از ورق در بازار بورس عرضه می شود، تغییر شاخص های تالارهای شیشه ای (بورس) می تواند روی قیمت ورق روغنی تأثیر بگذارد.

با این حال، تغییرات نسبتِ حجم معامله به عرضه‌ی ورق سرد، نسبت به بازه زمانی ۶ ماه سال ۱۴۰۲، منفی ۱۱ درصد تغییر داشته است و با توجه به این شاخص، در رتبه اول قرار گرفته است!


بیشترین حجم معاملات، ورق سرد یا اسلب؟

اسلب یا تختال، ماده اولیه برای تولید ورق فولادی است. جالب است بدانید که اسلب در مقایسه با سال گذشته، بیشترین رشد نسبت حجم معامله به عرضه را در ۶ ماه اولیه سال داشته است که تغییرات آن برابر با مثبت ۱۲ درصد بوده است. ورق گالوانیزه بیشترین افتِ نسبت حجم معامله به عرضه را در این مدت زمان به خود اختصاص داده است.


بیشترین  حجم عرضه های بورس

بیشترین حجم عرضه های بورس در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ مربوط به سنگ آهن، گندله و کنسانتره بوده است. در ۶ ماه گذشته، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن سنگ آهن، ۱۷ میلیون و ۹۳۰ هزار تُن گندله، و ۱۶ میلیون و ۱۶۵ هزار تُن کنسانتره سنگ آهن در بازار بورس عرضه شد که نسبت به بازه مشابه سال قبل، افزایش چشمگیری داشته اند.

علاوه بر بورس، موارد دیگری مانند سیاست های دولت، قیمت مواد اولیه و حتی نرخ حامل های انرژی روی قیمت محصولات فولادی تأثیر دارد. با این حال، اطلاع از اخبار لحظه ای بازار آهن به شما کمک می کند تا بازار را بهتر رصد کنید و از نوسانات آن با خبر شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.