بررسی علت آتش سوزی در بازار آهن تهران (شاد آباد)

حدود ساعت ۲ بعداز ظهر دیروز شنبه ۲۱ مهر بود که یکی از مغازه داران بازار شاد آباد با اداره آتش نشانی تماس می گیرد و خبر آتش سوزی در بازار آهن تهران (شاد آباد) را به اداره آتش نشانی می دهد. با رسیدن مأموران آتش نشانی به محل وقوع حریق، بخشی از مغازه ها و انبار محل نگهداری انواع مواد اشتعال زا، آتش گرفته بودند و آتش گسترده تر شده بود.


علت آتش سوزی در بازار آهن تهران (شاد آباد)

به گفته شاهدان حاضر در صحنه، علت آتش سوزی در بازار شاد آباد تهران، جوشکاری بوده است. ظاهرا فردی در حال جوشکاری بوده و زیر پایش گونی و تینر قرار داشته است. ناگهان جرقه های جوشکاری روی گونی و تینر می ریزد و آتش می گیرد.

پس از آن، شاهدان آتش سوزی تلاش کردند تا آتش را خاموش کنند ولی متأسفانه به دلیل وزش باد و اشتعال زا بودن مواد اطراف، آتش وسعت پیدا کرده و سریعا در بازار پخش می شد. همچنین، صدای انفجار از دور شنیده می شد که به دلیل کپسول های گاز و دبه های چسب بود که منفجر می شدند.


وسعت آتش سوزی در بازار آهن تهران (شاد آباد)

وسعت حادثه به حدی بود که با توجه به اعلام سامانه ۱۲۵، ۲۰۰ نفر از آتش نشان از ۱۱ ایستگاه با استفاده از ۵۰ دستگاه تانکر آبرسان شروع به خاموش کردن حریق شدند. به گفته منابع موثق، آتش سوزی به وسعت ۱۰ هزار متری بود و مغازه های اطراف را هم درگیر کرد. بازار شاد آباد تهران مرکز خرید فروش انواع مقاطع فولادی و مصالح ساختمانی و غیر ساختمانی است که در جنوب تهران (منطقه ۱۸) واقع شده است.


آتش سوزی به ستون ها هم رحم نکرد!

یکی از شاهدان عینی در حادثه گفت که آتش سوزی به حدی بود که حتی ستون های مغازه هم در حال ذوب بودند و مغازه فرو ریخت. وی همچنین افزود ما در حال فروش پکیج و رادیاتور بودیم که ناگهان دیدیم مغازه ها به ویژه مغازه های مصالح و لوازم ساختمانی هم در حال سوختن هستند. بعضی فروشگاه ها دو طبقه بودند و بعضی زیر زمین داشتند. با این حال تمامی کالاهای داخل مغازه و زیرزمین تبدیل به خاکستر شدند.

سوختن ستون ها در آتش سوزی

مغازه ها بیمه نبودند!

اکثر مغازه های بیمه نبودند و مغازه دارها بارهای خود را بیرون از مغازه گذاشته بودند. به دلیل اینکه بارها بیرون از مغازه بود، آنها تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. یکی از مغازه دارها می گفت به دلیل  بیمه نبودن مغازه ها، ۵ میلیارد خسارت به او وارد شد.

بارهای بیرون از مغازه

آتش سوزی خسارت جانی هم داشت؟

طبق سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، سه جسد در این حادثه کشف شده است. علت فوت این افراد، سوختگی بوده است که هویت آنها پس از مراحل قانونی توسط پلیس اعلام خواهد شد.

قیمت قوطی پروفیل
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.