رقابت میلگرد و ورق فولادی در صادرات

در هفته گذشته به دلیل نوسانات ارزی و تغییرات تقاضا، رقابت میلگرد و ورق فولادی در صادرات بسیار چشمگیر بود. گزارش ها نشان می دهد که قیمت داخلی میلگرد به قیمت صادراتی تولید کنندگان نزدیک شد و تقاضاهای داخلی را کاهش داد. این در حالی است که صادرات مقاطع طویل به ویژه ورق فولادی همچنان ضعیف است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عواملی مانند کاهش تقاضاهای خارجی و نوسانات ارز علت اصلی ضعف تقاضا برای این محصول فولادی است. ارزش صادرات کل مقاطع تخت فولادی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، منفی ۲۸ درصد بوده است در حالی که ارزش صادرات میلگرد در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳، مثبت ۱۵ درصد تغییر داشته است.


میلگرد ایران، ارزان در بازار جهانی

در شرایطی که تقاضای خارجی ضعیف و تغییرات نرخ ارز شدید است، این احتمال وجود دارد که برخی از صادرکنندگان قیمت میلگرد را با نرخ ارزان تری در بازارهای خارجی عرضه کنند.  بازار ارز در هفته ای که گذشت در کانال ۶۲ و ۶۳ هزار تومانی نوسان داشت.

دلار آمریکا بعد از افزایش شدید در بالاترین سطح هفت هفته ای خود، روند ثابتی را پیش گرفت. همچنین، فعالان بازار در جهان چشم انتظار صورت جلسه نشست سپتامبر فدرال رزرو هستند تا بتوانند در مورد خریدهای خود تصمیمات معقولانه تری بگیرند.


علت نوسانات قیمت میلگرد

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که علت اصلی نوسانات بازار میلگرد، نرخ رشد اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا و شرایط فصلی است. با این حال، درست است که تنش های خاورمیانه روی برخی بازارهای جهانی از جمله قیمت نفت و دلار اثر گذاشته است، ولی بازار میلگرد داخلی را زیاد تحت تأثیر قرار نداده است.

همچنین به دلیل اینکه در بازار فولاد، نقدینگی کافی وجود ندارد، بازارهای موازی مانند مسکن، تا حدی دچار رکود نسبی شده است و توان خریداران نسبتا کم شده است. فعلا می توان گفت که بازارهایی که به واردات و بازارهای خارجی وابسته هستند، تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد.

قیمت میلگرد

از فلزات دیگر چه خبر؟

قیمت فلزات اساسی مانند سُرب، مس، سنگ آهن در جهان تغییرات چشمگیری داشتند. در پی اعلام طرح های حمایتی مالی و پولی دولت چین، قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد افزایش یافت که افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد را به دنبال داشت؛ به نحوی که قیمت میلگرد سایز ۲۰، افزایش ۳۰ دلاری به ازای هر تُن داشت.


بازار خاموش پروفیل

بر خلاف میلگرد که هفته طوفانی را پشت سر گذاشت، بازار پروفیل در هفته قبل روند ثابتی داشت و تنها یک افت ناچیز در اواسط هفته داشت؛ به طوریکه قیمت قوطی در هفته گذشته ابتدا ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان رشد افزایش داشت و در اواخر هفته ثابت ماند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.