تحریم های جدید آمریکا و تأثیر آن بر بازار آهن ایران

آمریکا به بهانه پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، اخیرا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است که شامل ۱۶ نهاد و ۲۳ کشتی مرتبط با ایران می شود. وزارت خزانه داری آمریکا روز قبل اعلام کرده که قرار است تحریم های خود علیه ایران را در بخش های نفت و پتروشیمی، افزایش دهد که تأثیر به سزایی روی بازار آهن خواهد گذاشت.


تأثیر تحریم های آمریکا بر بازار آهن ایران

خزانه داری آمریکا اظهار کرده که با اعمال تحریم می خواهد فشار مالی را بر ایران بیشتر کند و قدرت این کشور را برای کسب درآمدهای حیاتی انرژی از جمله نفت تضعیف کند. این امر تا حدی می تواند روی بازار آهن تأثیر بگذارد ولی نه در حجم زیاد؛ چرا که خوشبختانه ایران هم دارای منابع عظیمی هست و هم بخشی از تولیدات فولادی خود را به کشورهای همسایه مانند عراق، عمان، ترکیه، ارمنستان، پاکستان و غیره صادر می کند.

با این حال، ممنوعیت صادرات محصولات فولادی باعث می شود که برخی خریداران خارجی نتوانند از تولیدکنندگان ما خرید کنند که روی قیمت آهن تأثیر به سزایی می گذارد. به دلیل اینکه که ۱۰ درصد از صادرات ایران از طریق صادرات فولاد و آهن صورت می گیرد، در صورت اعمال تحریم ها، صادرات نیز کاهش خواهد یافت و روی بازار آهن داخل هم تأثیر منفی می گذارد.

لیست قیمت تیرآهن

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و تأثیر آن بر بازار آهن

وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا ۶ نهاد و ۶ شرکت دیگر را هم به بهانه مشارکت در معاملات فرآورده های نفتی ایران تحریم کرده است. به عنوان مثال بنزین که از فرآوردهای مهم نفتی است را  در نظر بگیرید. درست است که ایران خودش بنزین تولید می کند اما بخشی از آن واردات تأمین می شود.

مصرف بنزین در کشور روزانه در سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۲۱ میلیون لیتر است که در صورت کمبود تولید، باید حجم بیشتری از این فرآورده نفتی وارد ایران شود. در صورت افزایش واردات، تأثیر قیمت بنزین بر بازار آهن چشمگیر خواهد بود، زیرا با افزایش کرایه بار روبرو خواهیم شد.


اثر رفع تحریم های آمریکا بر بازار آهن ایران

در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران، فضای بهتری برای صادرات مهیا شده و شاهد ارز آوری به کشور خواهیم بود. علاوه بر این، برای انتقال پول از سمت برخی خریداران، دیگر مشکلی .جود نخواهد داشت و معاملات آسان تر انجام می شود. همچنین، هزینه های تجاری تولید کنندگان فولادی کاهش می یابد و دیگر نیازی به دور زدن بازار ندارند یا اینکه محصولات خود ر با تخفیف و زیر قیمت بازار بفروشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.