آمار کامل محصولات فولادی در پنج ماهه اول ۱۴۰۳

آمار کامل محصولات فولادی در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳ اعلام شد. طبق آخرین آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، تولید محصولات فولادی در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۳ مجموعا بالغ بر ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تُن بوده است که نسبت به بازه مشابه سال قبل، منفی ۲.۶ درصد تغییر کرده است.

آمار کامل محصولات فولادی در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳ از لحاظ تولید، میزان صادرات و واردات و همچنین مصرف ظاهری فولاد بررسی شده اند. به گفته کارشناسان اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا در فصل گرم سال و همچنین نوسانات بازار در این زمینه تاثیرگذار بوده است. در ادامه این مطلب، جداول مربوط به تولید، مصرف و واردات فولاد را به همراه جزئیات مربوطه بررسی می کنیم.


تولید محصولات زنجیره آهن و فولاد ایران در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

طبق آخرین گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، رشد تولید کل محصولات فولادی در بخش تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و سایر مقاطع در ۵ ماهه اول سال نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل منفی بوده است. با این حال با نگاهی به آمار کامل محصولات فولادی در پنج ماهه اول ۱۴۰۳ می بینیم که بخش مقاطع تحت فولادی، شاهد رشد مثبت ۶ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال بوده است.

اسلب، بیلت و بلوم و گندله سنگ آهن نیز نبست به به سال قبل روند منفی را در ۵ ماهه اول ۱۴۰۳ طی کردند. در مقابل، آهن اسفنجی روند افزایشی داشت و کل تولید آن در ۵ ماهه اول امسال به ۱۷ میلیون و ۵۰۶ هزار تُن رسید.

محصولکل تولید
پنج ماهه سال ۱۴۰۲پنج ماهه سال ۱۴۰۳درصد تغییرات
تیرآهن۶۳۴۶۱۴۴.۵-
میلگرد۴۳۷۰۳۹۶۷۹.۲-
نبشی، ناودانی و سایر مقاطع۳۹۱۳۳۸۱۳.۶-
کل مقاطع طویل فولادی۵۴۰۴۴۹۱۹۹-
ورق گرم۳۸۵۵۴۰۰۵۳.۹
ورق سرد۱۱۰۹۱۱۵۸۴.۴
ورق پوششدار۷۰۶۷۲۶۲.۸
کل مقاطع تخت فولادی۴۰۲۱۴۲۶۱۶
کل محصولات فولادی۹۴۲۵۹۱۸۰۲.۶-
بیلت و بلوم۸۰۷۴۷۴۳۳۷.۹-
اسلب۴۷۹۵۴۷۳۵۱.۳-
فولاد میانی۱۲۸۶۹۱۲۱۶۸۵.۴-
آهن اسفنجی۱۵۶۹۳۱۷۵۰۶۱۱.۶
گندله سنگ آهن۲۷۶۳۰۲۷۰۰۷۲-
کنسانتره سنگ اهن۲۷۴۱۷۳۰۰۶۰۹.۶
واحد: هزار تن

نکته قابل توجه در نوسانات این بازار، میزان تولید کل مقطع تخت فولادی است که با جمع جبری تولید انواع ورق فولادی برابر نیست.


صادرات زنجیره آهن  و فولاد در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

در بخش صادرات زنجیره آهن و فولاد در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، ایران از لحاظ حجم صادرات آهن و فولاد رشد مثبت را طی کرد، ولی از لحاظ ارزش صادرات رشد منفی داشته است. در جدول زیر می توانید جزئیات مربوط به تمامی مقاطع را مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید که روش محاسبه صادرات کل مقاطع تخت معادل با جمع جبری انواع ورق نمی‌باشد!

صادارت آهن و فولاد سال 1402 و 1403

واردات فولاد میانی و محصولات فولادی در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

واردات کل محصولات فولادی نیز مانند صادرات، مثبت بوده و در برخی از محصولات نیز وارداتی صورت نگرفته است. تیرآهن، میلگرد و ورق پوشش دار، از جمله محصولاتی بودند که هم به لحاظ حجم واردات و هم به لحاظ ارزش واردات، رشد منفی را طی کردند. در ادامه، می توانید وضعیت آمار کامل واردات محصولات فولادی در پنج ماهه اول ۱۴۰۳ را در جدول مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که روش واردات کل مقاطع تخت، معادل با جمع جبری انواع ورق نمی‌باشد.

واردات آهن و فولاد پنج ماهه سال 1402 و 1403

مصرف ظاهری محصولات زنجیره آهن و فولاد ایران در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

مصرف محصولات در پنج ماهه اول در دو سال اخیر، با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. ارقام موجود در جدول، نشان دهنده رشد منفی مصرف ظاهری کل محصولات زنجیره آهن و فولاد ایران و همچنین در بخش فولاد میانی است. در مقابل، در مقاطع فولادی مانند ورق گرم، سرد و پوشش دار، آهن اسفنجی، اسلب و کنسانتره سنگ آهن شاهد رشد مثبت بوده ایم.
توجه داشته باشید که روش محاسبه مصرف ظاهری کل مقاطع تخت با فرمول مرسوم برای بقیه محصولات فولادی متفاوت است.

مصرف ظاهری آهن و فولاد در پنج ماهه سال 1402 و  1403

شایان ذکر است که این آمار، در حال حاضر بر قیمت آهن، قیمت تیرآهن، قیمت ورق و… صدق نمی‌کنند، اما با توجه به تحلیل کارشناسان حاضر در این صنعت، امکان تداوم این روند وجود دارد؛ چرا که در برخی از محصولات نیز شاهد روند تکرار شونده در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بودیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.