رکود بازار آهن آلات تا کی؟

در روزهای اخیر با کاهش تقاضا، رکود نسبی بازار آهن آلات به وجود آمده است. فرا رسیدن فصل سرما از یک طرف و نوسانات شدید بازار باعث شده تا بازار آهن حرکت لاک‌پشت وار داشته باشد. درگیری های منطقه هم مزید بر علت بوده و تا حدی روی قیمت محصولات فولادی تأثیر گذاشته است.

البته شایعاتی مبنی بر توافقات دولت نیز پخش شده است که در رکود بازار آهن آلات بی تأثیر نبوده است. همچنین، با توجه به آتش سوزی در بازار آهن تهران هفته گذشته، ممکن است تا چند روزی قیمت محصولات فولادی تغییر کند، زیرا چند روز طول می کشد تا انبارها و محل های عرضه به حالت عادی برگردند. با این حال تا بازار جان دوباره بگیرد، احتمالا تا آخر هفته یک رکود نسبی وجود خواهد داشت.


ورق فولادی زیر سایه میلگرد

طی بررسی های انجام شده در مبادی مختلف بازار آهن آلات، فعلا سایه میلگرد روی ورق سنگینی می کند. در اکثر مبادی، قیمت ورق ثابت بودند. البته ورق فولادی برخی کارخانه ها با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز قبل گزارش شد. در مقابل، قیمت میلگرد، افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی داشتند و با تقاضای نسبی در بازار روبرو بود. یک دلیل برای تقاضا میلگرد می تواند برنامه ریزی مدیران ساخت و ساز برای تمام کردن پروژه های ساختمانی خود قبل از شروع فصل سرد سال باشد.


نبشی و ناودانی، افزایشی یا کاهشی؟

جالب است که قیمت نبشی در بعضی مبادی از درب کارخانه بین  ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش یافت. عوامل مختلفی همچون میزان تقاضا، موجودی انبارها، کرایه بارها و قیمت مواد اولیه روی قیمت نبشی و ناودانی در روزهای اولیه هفته تأثیر داشته است. همچنین هزینه تولید از جمله نیروی کار و تجهیزات را هم باید در نظر گرفت. نبشی محصول فولادی است که در اکثر اتصالات صنعتی و ساختمانی به کار می رود.

قیمت نبشی

پیش بینی بازار آهن آلات در روزهای آینده

با وجود این رکود و کاهش خرید و فروش ها، تحلیلگران بر این باورند که دو سناریو وجود دارد: اگر تنش های منطقه و نابسامانی بازار به همین منوال پیش برود، احتمال افزایش قیمت آهن وجود دارد. در سناریو دوم چنین پیش بینی می شود که دولت ورود کند و با تداوم کار خود قیمت ها را بشکند؛ کما آنکه وزارت کشور اخیرا عزم خود را برای استمرار طرح های عمرانی-شهری جزم کرده است. در سناریو دوم انتظار می رود که بازار آهن به تبع آن کمی از حالت رکود خارج شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.