افت تقاضا در بازار آهن

افت تقاضا در بازار آهن در روزهای اخیر باعث شده که بازار فعلا در فاز رکود باقی بماند. با فرا رسیدن فصل سرما و سرعت بخشی به ساخت و سازها قبل از سرد شدن هوا، بازار آهن دچار رکود نسبی شده است و تقاضا برای خرید آهن کمتر شده است. در این راستا، مدیران پروژه ها سعی کرده اند که ساخت و سازهای خود را نهایتا تا قبل زمستان به پایان برسانند.

بازار آهن در هفته پیش نیز تقاضای آن چنان زیادی نداشت و نرخ محصولات فولادی افزایش ناگهانی داشتند به طوری که قیمت ورق فولادی تا کیلویی ۱۵۰۰ تومان هم افزایش یافت. همچنین، برخی محصولات فولادی از تابلوی بورس حذف شدند و استقبال چندانی از آنها نشد.


مسیر ناهموار بازار آهن در هفته جاری

روند بازار آهن در هفته جاری، نوسانی خواهد بود. تحلیلگران می گویند در صورتیکه انبوه سازان نتوانند برنامه های ساخت و ساز خود را تا آخر پاییز تکمیل کنند، احتمالا در اواخر دی یا شروع بهمن ماه باید مجددا پروژه ها را ادامه دهند؛ زیرا بعد از بهمن ماه، آب و هوا برای ساخت و ساز مناسب خواهد شد. میزان تقاضا در بازار، عامل مهمی برای رکود یا رشد بازار آهن است. موارد دیگری هم مانند نرخ دلار، و کاربرد مقطع فولادی در سازه روی تقاضا تأثیر دارد.  

همچنین به دلیل اینکه سوخت اصلی کارخانه های فولادی ، گاز است، در صورت کمبود گاز در زمستان یا حتی قطعی آن، تولید کارخانه  ها کاهش پیدا می کند و تقاضا برای محصولات فولادی از جمله میلگرد بالا می رود. با این حال، هفته پیش طی ابلاغیه شرکت گاز ایران برای تولید کنندگان آهن و فولاد ، کارخانه ها موظف شدند تا مصرف روزانه خود را کاهش دهند.


میزان تقاضا میلگرد در بازار آهن

با وجود نوسانات قیمتی در اوایل هفته جاری، میزان تقاضا برای میلگرد متوسط بوده است و قیمت ها تقریبا افزایشی هستند. البته در مورد میلگرد ساده این قضیه کاملا برعکس است. به عنوان مثال، قیمت میلگرد ساده امروز با کاهش هزار تومانی در برخی کارخانه ها مشاهده شد.


بازار در هفته جاری کاهشی است یا افزایشی؟

در صورت ادامه پیدا کردن همین روند، بازار احتمالا در اواسط هفته تغییر می کند. این امکان هم وجود دارد که در هفته جاری به همین صورت باقی بماند. همچنین، بورس را باید در نظر گرفت. اگر از محصولات فولادی رینگ صنعتی در تالار شیشه ای به خوبی استقبال شود، شاهد بهبود جزئی بازار خواهیم بود، زیرا بخشی از روند قیمت گذاری محصولات فولادی تحت تأثیر بورس قرار دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.