لوله های مسی و کاربرد آن ها چیست؟

لوله مسی چیست؟ انواع لوله های مسی کدامند؟ لوله های مسی چه کاربردی دارند؟ فروش لوله های مسی در بازار رونق زیادی دارد. از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها استفاده می شود. از لوله های مسی برای سیستم های تهویه، سیستم های لوله کشی و سیستم های حرارتی استفاده می شود.

بارزترین ویژگی لوله های مسی، مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشد. از متداول ترین لوله های مسی بر اساس سایز می توان به نوع K، نوع L و نوعM اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله های مسی

از پر استفاده ترین لوله های فولادی در صنعت، لوله های مسی هستند. مس یک عنصر شیمیایی است که عدد اتمی آن ۲۹ است و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همچنین رسانای خوبی برای حرارت و جریان الکتریکی می باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

لوله های مسی
لوله های مسی

مزایای استفاده از لوله های مسی

اشاره کردیم که از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها استفاده می شود. از لوله های مسی برای سیستم های تهویه، سیستم های لوله کشی و سیستم های حرارتی استفاده می شود. بارزترین ویژگی لوله های مسی که در واقع همان مزیت محسوب می شود، مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشد. در حالت کلی از مزایای استفاده از لوله مسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین رسانای حرارت
  • هزینه تولید پایین
  • پخش دما به صورت یکنواخت در بدنه لوله
  • مناسب برای محیط زیست
  • قالب ساده

انواع لوله های مسی

لوله های مسی از انواع لوله های فولادی محسوب می شوند و در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارند. لوله های مسی خود نیز بسیار متنوع هستند و دسته بندی زیادی برای آن ها وجود دارد. یکی از این دسته بندی ها از لحاظ کاربرد می باشد. انواع لوله های مسی از لحاظ کاربرد عبارتند از:

  • لوله مسی کلاف
  • لوله مسی شاخه ای
  • لوله مسی مویین
  • لوله مسی کویل
انواع لوله های مسی
انواع لوله های مسی

لوله مسی شاخه ای

در این لوله ها هیچ  گونه آلودگی وجود ندارد و داخل این لوله ها هم سطح بوده و هیچ گونه آلودگی در آن مشاهده نمی شود. وجود این مشخصات باعث شده تا این لوله ها هدایت الکتریکی بسیار بالایی داشته باشند، در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی دارند. از جمله کاربردهای این نوع لوله مسی می شود به استفاده از آن ها در تاسیسات بیمارستان ها و تهویه مطبوع اشاره کرد.

لوله مسی کلاف

لوله های مسی در ضخامت های مختلف، قطرهای ۱/۴ اینچ تا ۸/۷ اینچ و طول ۱۵ تا ۵۰ میلی متر با توجه به نیاز مشتری تولید و ساخت می شود. این نوع از لوله مسی جنس نرمی دارند همین کارباعث می شود تا از آن ها در سیستم هایی مانند، سیستم های لوله کشی، دستگاه های سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد.

لوله مسی کویل

به این لوله ها، LWC هم می گویند و در مبدل های حرارتی و دستگاه های حرارتی استفاده می شوند. از آنجایی که هدایت حرارتی مس دو برابر آلومینیوم است، در نهایت انتقال حرارت بیشتری دارند.  

لوله مسی مویین

به این لوله ها، Capillary  هم می گویند. چون این لوله مسی قطر کمتری دارند همین امر سبب شده تا به آن ها لوله مویی می گویند. در چیلرها و تبریدها از آن ها استفاده می کنند. این لوله را بین ورودی اپراتورها و خروجی فیلترها قرار می دهند. توجه داشته باشید این لوله ها در قطرهای بیش تر از ۶۴ میلی متر تنها به صورت شاخه در بازار موجود است.

مجموعه آهن ملل به روزترین و مناسب ترین قیمت لوله را به شما عزیزان ارائه می دهد.

لوله مسی در بازار

خوب است بدانید که قیمت لوله مسی در بازار نوسان زیادی دارد. لوله مسی با توجه به نیاز بازار به ۳ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • DLP
  • TPC
  • DHP

لوله های مسی TPC به دلیل اینکه جریان الکتریکی را با سرعت بالایی انتقال می دهند بسیار پرکاربرد می باشند. لوله مسی DLP و DHP علاوه بر دارا بودن جریان الکتریکی خوب، جوش کاری مناسبی نیز دارند و همین ویژگی باعث شده است تا از آن ها در ساخت مبدل های حرارتی استفاده شود.

محدودیت های استفاده از لوله های مسی

لوله های مسی فقط استقامت خوبی در برابر اکسیژن محلول در آب دارند، به عبارتی مقاومت کمی در برابر انواع دیگر خوردگی و مواد شیمیایی دارند، تغییرات شیمیایی در دماهای بالای ضدیخ های پایه گلیکول موجب خوردگی لوله های مسی می شود. از طرف دیگر این نوع خوردگی، در زمان تابش زیاد در سیستم های خورشیدی اتفاق می افتد. پس نباید از این لوله ها در دستگاه های خورشیدی استفاده شود. به عبارتی می توان گفت اگر سولفید هیدروژن چگالی بالایی داشته باشد، لوله های مسی دچار آسیب می شوند.

کاربرد لوله های مسی

عنصر مس با داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت بالا و رسانندگی فوق العاده و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری خوب مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد. برخی از مهم ترین موارد کاربرد لوله های مسی عبارتند از:

  • تهویه و وسایل سرمایشی،گرمایشی
  • سیستم انتقال آب خانگی
  • مصرف در گاز پزشکی
  • آبپاش‌های آتش نشانی
  • پخش سوخت
  • انتقال سیالات سنگین

جمع بندی

دریافتیم که از پر استفاده ترین لوله ها در صنعت، لوله مسی می باشد. مس یک عنصر شیمیایی است که عدد اتمی آن ۲۹ است و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همچنین رسانای خوبی برای حرارت و جریان الکتریکی می باشد. از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها استفاده می شود.

از مهم ترین کاربردهای لوله های مسی می توان به این موارد اشاره نمود: استفاده در سیستم تهویه و وسایل سرمایشی و گرمایشی، سیستم انتقال آب خانگی، مصرف در گاز پزشکی، استفاده به عنوان آبپاش های آتش نشانی، پخش سوخت و انتقال سیالات.

سوالات متداول لوله های مسی و کاربرد آن ها

متداول ترین انواع لوله های مسی کدامند؟

لوله مسی شاخه ای، لوله مسی کلاف، لوله مسی کویل، لوله مسی مویین.

لوله های مسی چه کاربردی در صنایع مختلف دارند؟

مهم ترین کاربردهای لوله های مسی در صنایع مختلف: استفاده در سیستم تهویه و وسایل سرمایشی و گرمایشی، سیستم انتقال آب خانگی، مصرف در گاز پزشکی، استفاده به عنوان آبپاش های آتش نشانی، پخش سوخت و انتقال سیالات.

مزایای استفاده از لوله های مسی چیست؟

بهترین رسانای حرارت، هزینه تولید پایین، پخش دما به صورت یکنواخت در بدنه لوله، مناسب برای محیط زیست، قالب ساده.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.