حدیده کاری چیست؟ [به همراه انواع و اجزای آن]

عملیات براده برداری فلزات را حدیده کاری می نامند. در بسیاری از کارگاه های صنعتی بعد از تولید قطعات فلزی میله ای شکل، لازم است عملیاتی مانند براده برداری بر روی آن ها انجام شود تا قطعاتی مانند پیچ ساخته شود. انواع گوناگون از دستگاه ها برای عملیات حدیده کاری در بازار موجود است که استفاده از آن ها، به اندازه و آلیاژ فلزات بستگی دارد.

در ادامه مقاله به بررسی بیشتر حدیده کاری و سوالاتی از قبیل متداول ترین انواع حدیده کاری کدام است و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ می پردازیم پس تا پایان مقاله با آهن ملل همراه باشید.

حدیده کاری چیست؟

حدیده کاری به عملیاتی می گویند که به منظور رزوه کاری پیچ یا لوله انجام می شود. این عملیات برای براده برداری سطح خارجی ابزارآلات صورت می گیرد. معمولا دستگاه های حدیده کاری را از فولاد کم کربن (استیل ۳۰۶ و ۳۰۴) می سازند. این دستگاه ها دارای دندانه تیز  و برنده ای است.

تولید دستگاه حدیده کاری در دو نوع زیر است:

  • حدیده درزدار: اگر در امتداد شیارها یک شیاف وجود داشته باشد به آن شکاف درز می گویند. قطر این حدیده از ۰.۱ تا ۰.۳ میلی متر است.
  • حدیده بدون درز: حدیده بدون درز قطرهای ثابتی دارد و شکافی روی آن دیده نمی شود. در صورت تمایل به ساخت حدیده درزدار، می توان از قسمت شیاری تعبیه شده، آن را برش داد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت انواع لوله فولادی در بازار فولاد را ارائه می دهد، شما خریداران عزیز می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به جداول قیمت لوله دسترسی سریع داشته باشید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع لوله به صورت آنلاین و حضوری

قیمت لوله

جنس حدیده

حدیده با آلیاژهای مختلفی از جمله فولاد، آلومینیوم، برنج، چدن، مس، استیل به دو صورت اینچ یا متریک در بازار عرضه می شود.  هر کدام از انواع حدیده ویژگی و کاربردهای خود را دارند. لازم به ذکر است عملیات روغن کاری برای هر کدام از آن ها متفاوت است. حدیده های برنجی و چدنی نیاز به روغن کاری ندارند اما روغن کاری حدیده فولادی، برای عملکرد بهتر این محصول، نیاز است. همچنین برای حدیده آلومنیومی استفاده از نفت گزینه بهتری از روغن است.

اجزای حدیده

حدیده ها از چند قسمت اصلی تشکیل شده اند که به شرح زیر است:

  • بدنه اصلی: دندانه های رزوه بر آن قرار گرفته است.
  • پیچ: برای تنظیم میزان و عمق دندانه
  • دندانه های تیز و برنده: برای انجام عملیات براده برداری
اجزای حدیده
اجزای حدیده

انواع حدیده

حدیده ها براساس نوع سیستم و کاربرد انواع گوناگون دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع حدیده براساس سیستم

  • ماشینی

نوع ماشینی حدیده به علت داشتن قدرت بالا در کارهای بزرگ کاربردی است؛ اما برای انواع فلزات و اندازه ها نیز استفاده می شود. این دستگاه معمولا با برق و نیمه اتوماتیک در بازار موجود است.

  • دستی

حدیده های دستی یا جغجغه ای در دو نوع درزدار و بدون درز موجودند. این نوع حدیده قدرت کمی داشته و در کارهای سبک تر استفاده می شود. معمولا حدیده های دستی از آلیاژهای مختلفی تولید می شوند، اما نوع فولاد کم کربن و استیل آن ها رایج تر تا سایز ۲ اینچ هستند. از این ابزار در پروژه های ساختمانی و کارگاه ها استفاده می شود.

  • گرد شکاف دار

حدیده دایره ای فولادی دارای شیارهای تیز بوده و دارای ۳ پیچ جهت تنظیم می باشد. در امتداد یکی از دندانه ها یک شکاف کوچک قرار دارد که وظیفه آن تنظیم دقیق دندانه ها است.

  • دو نیم

از اتصال دو قسمت جدا از یکدیگر حدیده دو نیم ساخته می شود.

  • شش گوشه

نوع شش گوش دندانه های برنده کم تری دارد و معمولا جهت تنظیم به کار می رود.

  • برقی

حدیده های برقی در سایزهای مختلفی از جمله ۲ تا ۴ اینچ در دو نوع پرتابل و کله ببری وجود دارند. کار با حدیده برقی کله ببری آسان است. به این صورت که ابتدا لوله فولادی را در داخل سه نظام دستگاه قرار داده و آن را محکم کنید. با روشن کردن دستگاه سه نظام آن به چرخش درمی آید و در نهایت عملیات رزوه کاری انجام می شود.

برخی از دستگاه های برقی حدیده توان حدیدکاری میلگرد را نیز دارند و بدون نیاز به مهارتی خاصی می توان عملیات را انجام داد. قبل از حدیده کاری برقی لوله ها، باید از تمیزی آن ها اطمینان حاصل کرد. سطح لوله ها نباید هیچ گونه لکه چربی و آلودگی داشته باشند. زیرا در غیر این صورت باعث خرابی دستگاه می شود. حدیده کاری برقی لوله ها بیشتر برای لوله های فولادی کاربردی است.

  • لوله

حدیده لوله از جنس فولاد یا دیگر آلیاژهای فولاد بوده و از نوع چند پارچه است. استفاده از چندپارچه به منظور  پهن نشدن مقطع لوله و تحت زاویه ۱۲۰ درجه است. در این روش برای حدیده کاری تمیز لوله باید به دقت کافی عملیات انجام شود. پارچه ها باید در قسمت پشتی ثابت شوند تا از منحرف شدن لوله جلوگیری شود. حدیده کاری لوله با تلمبه زاویه دسته بالا و پایین می رود. مجموع زاویه‌ ها که به ۳۶۰ درجه رسید، حدیده یک دور کامل لوله را رزوه می‌ کند.

انواع حدیده براساس کاربرد

  • یک پارچه: حدیده های شش گوش و دایره ای در دسته حدیده یک پارچه قرار می گیرد. کاربرد این نوع حدیده فقط برای پیچ هایی با قطرهای مشخص می باشد. برای پیچ‌ فولادی تا قطر ۱۶ میلی متر و برنزی تا قطر ۳۳ میلی متری استفاده می ‌شوند.
  • چندپارچه: حدیده کاری یکپارچه برای پیچ های کوچک و حدیده کاری چندپارچه برای پیچ های متوسط تا بزرگ می باشد زیرا میزان تولید براده آهن زیاد بوده و بهتر است در چند مرحله حدیده کاری انجام شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که به انجام براده برداری سطح فلزات میله ای شکل حدیدکاری می گویند. پیچ و لوله ها از جمله قطعاتی هستند که معمولا این عملیات بر آن ها انجام می شود. انواع مختلفی از حدیده از نظر سیستم شامل دستی، ماشینی، برقی، شش گوش، دایره ای شکاف دار وجود دارند. همچنین حدیده ها از نظر کاربرد به یک پارچه و چند پارچه تقسیم می شوند. نوع یک پارچه آن بیشتر برای قطعات با قطرهای مشخص و نوع چند پارچه آن برای پیچ هایی با قطرهای متوسط و بزرگ به کار می رود.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول حدیده کاری و انواع آن

انواع حدیده از نظر سیستم کدامند؟

انواع مختلفی از حدیده از نظر سیستم شامل دستی، ماشینی، برقی، شش گوش و دایره ای شکاف دار می باشند.

حدیده کاری چیست؟

حدیده کاری به عملیاتی می گویند که به منظور رزوه کاری پیچ یا لوله انجام می شود.

انواع حدیده از لحاظ کاربرد کدام است؟

انواع حدیده از لحاظ کاربرد شامل یک پارچه و چند پارچه می باشند.

اجزای تشکیل دهنده حدیده ها کدام است؟

اجزای تشکیل دهنده حدیده ها شامل بدنه اصلی، پیچ و دندانه های تیز و برنده می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.