مدلهای سقف شیروانی فلزی (۱۰ مدل مختلف)

در مناطق بارانی، مانند شمال کشور، از مدلهای سقف شیروانی فلزی بیشتر استفاده می شود. سقف‌های بتنی برای آب و هوای مرطوب، چندان مناسب نیستند؛ زیرا وزن زیادی دارند و نصب آنها زمان بر است. این سقف ها، هم ظاهر زیبا و هم تنوع بالایی دارند. در ادامه، مدلهای سقف شیروانی فلزی را توضیح می دهیم.

نسخه صوتی مقاله مدلهای سقف شیروانی فلزی

انواع سقف شیروانی

سقف های شیروانی فلزی از نظر جنس به سقف های PVC، فلزی، آلوزینک (فولاد با روکش آلومیونیم و زینک) دسته بندی می شوند. از نظر ظاهری هم تنوع زیادی دارند؛ مثلا جعبه ای، متقاطع و غیره که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.


مدل های سقف شیروانی فلزی

مدل های سقف شیروانی فلزی به ۱۰ گروه زیر دسته بندی می شوند. تفاوت آن ها در زاویه و تعداد قرار گرفتن سقف (پشته) است. این سازه ها با شیبی که دارند، آب باران و برف را به پایین هدایت می کنند. و اما می‌رویم سراغ اصل مطلب.


۱. سقف شیروانی فلزی جعبه ای (کلاسیک)

این سبک از سقف های شیروانی فلزی به شکل مثلث متساوی الاضلاع است که لبه های آن تقریبا کمی بیرون زده است. سقف شیروانی ویلا را به این روش می سازند که رایج تر بوده و زمان کمتری می برد.

سقف شیروانی فلزی جعبه ای

۲. سقف شیروانی فلزی متقاطع

همانطور که از اسمش پیداست، این سازه از اتصال ۲ سقف ساخته می شود که با زاویه ۹۰ درجه، یکدیگر را قطع می کنند. نامگذاری آن هم به همین علت بوده است. معمولا T شکل یا L  شکل هستند و ارتفاع آنها بر اساس طراحی مد نظر فرق می کند.

سقف شیروانی فلزی متقاطع

۳. سقف شیروانی فلزی هلندی

در این نوع سقف ها، ۴ شیب کوچک وجود دارد که به سقف اصلی در بالا وصل شده اند. ظاهری زیبا و طراحی بی نظیری دارند. مزیت سقف فلزی شیروانی نسبت به بقیه انواع سقف، این است که فضای اضافی دارد و یک اتاق خواب را هم پوشش می دهد.

سقف شیروانی فلزی هلندی

۴. سقف شیروانی فلزی دو شیب (سالت باکس/Saltbox)

یکی از مدل های سقف شیروانی ساده، دو شیب است. در این سازه ها، ضلع یکی از سقف ها کوتاه تر از دیگری بوده و حالت نامتقارنی دارد. طراحی ساده و چشمگیری دارند. به دلیل این که بخش صافی ندارند، معمولا برف و باران زیادی روی آن نمی ماند که از مزایای آن به شمار می رود.

سقف شیروانی فلزی دوشیب

۵. سقف شیروانی فلزی باز

به سقف های استاندارد، سقف شیروانی فلزی باز می گویند که به شکل مثلث متساوی الاضلاع هستند. فرق آن با سقف فلزی شیروانی باکس این است که دو طرف آن شیب های متفاوتی هست و یکی از آن ها شیب بیش بیشتری نسبت به دیگری دارد.

سقف شیروانی فلزی باز

۶. سقف شیروانی فلزی رو به جلو

در این سازه ها درب جلویی، زیر یک شیروانی سقف فلزی جداگانه قرار می گیرد و از سقف اصلی فاصله گرفته است. برخی معماران، دو ستون اضافی به آن اضافه می کنند که جلوه بیشتری به درب ورودی خانه می دهد. عیب این سقف ها این است که در برابر بادهای شدید، آسیب‌پذیر هستند و برای خانه های بزرگ مناسب نیست.

سقف شیروانی فلزی رو به جلو

۷. سقف شیروانی معکوس (پروانه ای)

همانطور که از نامش پیداست، دو طرف این سقف ها به شکل بال پروانه یا برعکس هست؛ یعنی به جای این که تیرهای سقف به شکل ۸ نصب شوند، برعکس شده و شکل ۷ دارند. دو طرف سقف، هم به صورت متقارن و هم نامتقارن ساخته می شود. همینطور ساختار پیچیده تری نسبت به بقیه سقف ها دارند و جزو سقف های لوکس به شمار می روند.

ورق شیروانی فلزی معکوس

۸. سقف شیروانی فلزی چهار شیب

این سقف ها، چهارضلعی هستند و به آن ها سقف شیروانی فرانسوی یا چهاربر نیز می گویند. مزیت این سقف نسبت به بقیه سقف ها، فضای آزاد بیشتر برای اتاق شیروانی است. همچنین، توزیع نور و گرمای بهتری دارند.

سقف شیروانی فلزی چهار شیب

۹. سقف شیروانی فلزی ترکیبی

سقف شیروانی شیب‌دار ترکیبی، آمیزه ای از چندین طرح سقف است؛ یعنی مثلا پشت بام متقاطع می تواند با سقف باز ترکیب شود و نمای جدیدی را بسازد.

سقف شیروانی فلزی ترکیبی

۱۰. سقف شیروانی فلزی منحنی

در طراحی سقف شیروانی فلزی منحنی، از چندین پانل استفاده شده است. علاوه بر زیبایی، تهویه هوای مناسبی را فراهم می کنند. نصب این سقف ها آسان بوده و زمان کمتری می برد.

سقف شیروانی فلزی منحنی

انواع ورق سقف شیروانی

برای ساخت سقف فلزی از مصالح مختلفی از جمله ورق استفاده می شود. جنس ورق سقف شیروانی از فولاد بوده که در برابر زنگ زدگی و فشار، بسیار مقاوم است. هر یک از این ورق ها طرح و شکل خاصی دارند؛ مثلا ورق ذوزنقه سقف شیروانی، ذوزنقه ای شکل است. انواع ورق سقف شیروانی عبارتند از:

۱. ورق گالوانیزه ذوزنقه

ورق گالوانیزه ذوزنقه، نوعی از ورق گالوانیزه است که با دستگاه رول فُرمینگ، طرح های ذوزنقه ای روی آن ایجاد شده است. موج های مربعی شکل دارد و در عرض های استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ به بازار عرضه می شوند.

۲. ورق شیروانی پالرمو

این ورق نیز دارای الگوهای موجی شکل است که روکش رنگی و گالوانیزه دارد. اسم این ورق ها از شهر پالرمو ایتالیا گرفته شده است؛ زیرا بخش بزرگی از بافت این شهر، حالت معماری قدیمی خود را حفظ کرده و سقف خانه ها موجی شکل هستند. این محصول در عرض های استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ تولید می شود.

۳. ورق سقف شیروانی طرح سفال

کاربرد این ورق ها برای ساخت سقف شیروانی یک طرفه، دو طرفه، گنبدی، هلندی و سقف شیروانی فلزی طرح سفال است. ورق طرح سفال هم مانند پالرمو، الگوهای موجی شکل دارد؛ با این تفاوت که طرح های متنوع تری دارد‌.  این محصول فولادی در عرض های استاندارد ۱۲۰ و ۱۰۰ سانتی متر به بازار عرضه می شود.

۴. ورق دامپا (لمبه)

ورق دامپا از مصالح رایج برای ساخت سقف شیروانی فلزی است که الگوهای مستطیلی دارد. این ورق برای ساخت انواع سقف شیروانی فلزی کاربرد دارد و در عرض های استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شوند.

۵. ورق رنگی

معروف ترین ورق برای ساخت شیروانی سقف فلزی است که به عنوان ورق پایه برای سقف خانه و آلاچیق، درب، کرکره، کمد و غیره استفاده می شود. عرض این محصول فولادی ۱۰۰ و ۱۲۵ است.

کارخانه های مختلفی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، امیر کبیر کاشان، هفت الماس، خودرو شهرکرد این محصول فولادی را تولید می کنند‌. اما نکته مهم این است که قبل از ساختن سقف شیروانی، حتما هزینه هر متر ساخت سقف و قیمت ورق رنگی را تخمین بزنید.

۶. ورق رنگی طرح شادولاین

ورق شادولاین (Shadowline)، همان ورق رنگی گالوانیزه است؛ منتها فرمینگ شده و الگوهای سینوسی، مربعی و ذوزنقه ای دارد. این ورق سقف شیروانی در عرض های ۱۰۰ و ۱۲۵ (قبل از فُرمینگ) تولید می شود.


قیمت ورق فلزی شیروانی

ورق پایه تمامی ورق هایی که برای ساخت شیروانی استفاده می شود، گالوانیزه است که به صورت رنگی هم خرید و فروش می شود. قبل از هر خرید، مهندسان ابتدا متراژ سقف را محاسبه می کنند و میزان ورق مورد نیاز را تخمین می زنند. سپس با استعلام قیمت ورق گالوانیزه، هزینه نهایی برآورده شده و به کارفرما یا صاحب پروژه اطلاع داده می شود.

مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه شیروانی

آهن ملل؛ فروش انواع ورق گالوانیزه به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق گالوانیزه

بهترین سقف شیروانی فلزی

بسته به بودجه، طرح های مهندسی و موادی که در سازه به کار می رود، بهترین نوع سقف شیروانی فلزی عبارتند از:

  • سقف شیروانی فلزی با ورق گالوالوم
  • سقف شیروانی فلزی با ورق گالوانیزه
  • سقف شیروانی فلزی با ورق ضد زنگ

معایب سقف شیروانی فلزی

عمده ترین عیب سقف شیروانی فلزی، مقاومت کم آن در برابر بادهای شدید است. این سازه، نسبت به سقف های بتنی ضعیف است و ممکن است در اثر طوفان های شدید خراب شود. در صورتی که اجرای سقف شیروانی فلزی به درستی انجام نگیرد یا اسکلت آن را محکم نسازند، حتی امکان فروریختن آن وجود دارد.


مزایای سقف شیروانی فلزی

علاوه بر مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی که سال ها خیال سازنده را راحت می کند، سقف ورق شیروانی فلزی، مزایای زیر را هم دارد:

  • شیب مناسب برای هدایت آب باران و برف
  • قابل اتصال به بقیه اجزای سازه، مانند ناودانی و تیرآهن
  • اجرای آسان و سریع
  • قیمت مناسب
  • هزینه تعمیرات کم
  • داشتن فضای اضافی
  • طراحی جذاب و زیبا

سخن پایانی

مدل های سقف ورق شیروانی، بیش از ۱۰ نوع است که در  طرح های کلاسیک، دو پشته، دو شیب، چهارشیب و غیره ساخته می شوند. مهم ترین مصالح این سازه ها، ورق گالوانیزه رنگی است که با دستگاه فُرمینگ به طرح های پالرمو، کرکره ای، شادولاین، سفالی و غیره در می‌آید. عرض های استاندارد این ورق ها، ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است که بعدا با برش و فرمینگ، عرض مفید (عرض ورق بعد از عملیات فُرمینگ) آنها بین ۵۰ تا ۹۰ سانتی متر می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.