افزایش قیمت فلزهای اساسی و سنگ آهن در هفته های آتی

موسسه مالی سیتی طی آخرین گزارش های خود اعلام کرد که محرک مالی و پولی چین مثبت بوده است. تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند که این روند مثبت می تواند باعث افزایش کوتاه مدت قیمت فلزهای اساسی و سنگ آهن در هفته های آتی شود. چین هم بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است و هم رتبه سوم تولید سنگ آهن را با ۲۸۰ میلیون متریک تُن در دنیا دارد.

بسته حمایتی چین و افزایش قیمت آهن

هفته گذشته در پی حمایت دولت چین از برنامه های مالی و به دنبال افزایش ۶ درصدی شاخص هَنگ سِنگ (Hang Seng) هُنگ کُنگ، شاخص قیمت سنگ آهن داخلی چین نیز افزایش یافت. سیتی معتقد است که چین اهداف قیمتی ۳ ماه خود را برای فلزات اساسی  آلومینیوم، نیکل، مس، سُرب، روی، قلع و سنگ آهن افزایش خواهد داد و باید شاهد رشد موقت قیمت فلزات اساسی و سنگ آهن در هفته های آتی باشیم که باعث می شود سایه چین فراتر از بازار فولاد برود.

شاخص قیمت سنگ آهن داخلی چین

بازار آهن صعودی است؟

تحلیلگران مالی سیتی در گزارش های اخیر خود اظهار داشتند که روند بازار به نحوه اجرای محرک های مالی-پولی چین و مسیر نرخ های بهره آمریکا بستگی دارد. با این حال، کارشناسان این موسسه بر این باورند که قیمت سنگ آهن صعودی خواهد بود و بازار آهن را هم افزایشی خواهد کرد.

محرک های چین باعث می شود که قیمت های سنگ آهن افزایش یابد که در نتیجه افزایش قیمت آهن را به دنبال خواهد داشت. تحلیلگران پیش بین کرده اند که قیمت هر تُن سنگ آهن در ۳ ماهه آینده، ۱۲۰ دلار افزایش خواهد یافت.


سرنوشت فلزات اساسی در هفته‌های آتی

تحلیلگران پیش بینی می کنند که قیمت فلزات اساسی از جمله مس صعودی شود، به طوری که در واکنش به این روند صعودی، سیتی قیمت ۳ ماهه خود را از  9 هزار و ۵۰۰ دلار در هر تُن به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تُن افزایش داد. با این وجود، عدم اطمینان درباره نرخ بهره ایالات متحده آمریکا و رکودهای احتمالی، پیش بینی در مورد قیمت کالاهای اولیه محتاطانه انجام می شود. البته باید در نظر داشته باشیم که در صورت پیروز شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، موضع ضد چینی وی می تواند روی قیمت فلزات اساسی تاثیر بگذارد.


تأثیر افزایش قیمت سنگ آهن بر بازار فولاد ایران

ایران، ۳۳ واحد فعال تولید کنسانتره سنگ آهن و رتبه ششم دنیا را در تولید سنگ آهن دارد. با این وجود، به دلیل تولید روز افزون فولاد در ایران، ذخائر داخلی تا حدی جوابگوی تولید فولاد نیست و بخش کمی از سنگ آهن، از کشورهای خارجی وارد می شود. افزایش قیمت سنگ باعث می شود تا قیمت محصولات فولادی هم بالا برود.

لیست قیمت تیرآهن

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.