سایه چین فراتر از بازار فولاد

همزمان با تنش ها و درگیری های اخیر خاورمیانه بین ایران و اسرائیل، در آن سوی آسیا تحرکاتی در بازار آهن چین به وجود آمده است. آخرین اخبار حاکی از افزایشی شدن سهام هنگ کنگ است.  در پی اعلام برنامه های حمایتی از سوی دولت چین مبنی بر افزایش ساخت و ساز و تقویت بازار داخلی، شاخص هنگ سنگ (Hang Seng) هم ۶ درصد افزایش یافت.

هَنگ سِنگ از بزرگترین شاخص‌های بازار سهام در دنیا است که بیش از ۳۱ تریلیون دلار سهام در اختیار دارد. در حال حاضر این شاخص نسبت به سال قبل، ۲۶ درصد افزایش یافته است. طبق منابع موثق، پیش بینی می شود که صنعت ساخت و ساز چین تا آخر سال ۲۰۲۴ به میزان ۷.۴ درصد رشد کند که قیمت آهن جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد.


تأثیر ساخت و ساز چین بر بازار آهن

با افزایش افزایش ساخت و ساز در چین، دولت چین سعی بر کم کردن هزینه‌های مسکن می‌کند. در این راستا، دولت چین برای پایین آوردن قیمت آهن، عرضه های داخلی را کم کرده و در عوض عرضه های صادراتی را بیشتر می کند. این کار باعث افزایش تقاضا آهن در دنیا می شود و فرصتی را برای رشد صادرات مواد اولیه مانند سنگ آهن به کشورهای آسیا از جمله ایران فراهم می کند. با این حال ، رشد صادرات آهن چین می تواند تهدید جدی برای بازار آهن ایران باشد.


آمار و ارقام چه می گویند؟

طی آخرین آمار، میزان صادرات آهن و فولاد چین در بخش فولاد در مقایسه با سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۱.۸ درصدی به ۶۱.۲۳  میلیون تُن رسید. در آخرین گزارش های اعلام شده، میزان صادرات میلگرد چین تا ۱۰.۳ افزایش داشته است که قیمت میلگرد جهانی را هم تا حدی تحت تأثیر قرار داده است.

در ماه قبل، به دلیل افزایش خرید قبل از تعطیلات پاییز، قیمت مواد اولیه فولاد رشد داشت و به دنبال آن، میلگرد افزایش ۲۲ دلاری داشت. همچنین قیمت ورق گرم در بورس شانگهای با تقاضای بالا روبرو بود، به نحوی که قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین ۱۸ دلار افزایش یافت. همچنین، در بورس شانگهای، قرارداد ورق گرم، ۱۴ دلار رشد داشت. این امر به عنوان اهرمی برای رشد خرید و قیمت ورق در چین عمل کرده است.


تأثیر افزایش ساخت و ساز چین بر بازار آهن ایران

از آنجایی که بخشی از سنگ آهن ایران از چین وارد می شود، افزایش ساخت و ساز در چین می تواند روی بازار آهن ایران تأثیر بسزایی بگذارید. علاوه بر این نرخ دلار، بورس کالا، میزان تقاضا، و تنش های سیاسی منطقه، همه دست به دست هم می دهند تا نرخ محصولات فولادی نوسان کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.