تاثیر انتخاب وزیر صمت جدید بر صنعت فولاد کشور

پس از روی کار آمدن دولت جدید و اعلام کابینه نهایی رئیس جمهور، افراد حاضر در صنعت آهن با بررسی تاثیر انتخاب وزیر صمت جدید بر صنعت فولاد کشور، چشم انداز مثبتی را پیشبینی کردند. 

با توجه به بحران های به جا مانده از دولت قبلی و همچنین بازار پرتلاطم آهن در ماه های اخیر، بهتر است وزرای منتخب، به خصوص آقای محمد اتابک -وزیر صمت- هر چه سریع تر تدابیر و برنامه های خود را اجرا کنند. اگرچه خبرهای خوبی در راستای بهبود وضعیت صادرات آهن به گوش می رسد، اما همچنان بحران های جدی از جمله قطعی برق و اختلال در خط تولید مناطق صنعتی و به دنبال آن کاهش نرخ تولید و صادرات را نیز شاهد هستیم؛ بنابراین لازمه بهبود شرایط حال، برنامه ریزی اساسی و حل موانع و معضلات موجود در بازار آهن در دولت چهاردهم و وزیر صمت می باشد.


آیا محمد اتابک بر بازار کم رمق فولاد تاثیر مثبتی می گذارد؟

قطع به یقین در بازه زمانی چند روزه نمی توان انتظار تحولات عجیب و چشمگیری را داشت، اما نقش اتابک در هموار شدن مسیر صادرات آهن آلات غیر قابل انکار است. وی در همان آغازین روزهای فعالیت خود، پذیرفت که این صنعت به یک اتفاق خوب به خصوص در بعد صادراتی خود احتیاج دارد. با وجود اختلال در نجات صادرات آهن، تصمیم گرفته شده در راستای بهبود شرایط، قابل تحسین است.

بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت:

وزیر جدید صمت تجربیات مدیریتی مختلفی دارد و سرمایه گذاری های موفقی را به سرانجام رسانده است.

آقای احرامیان با اشاره به انتخاب آقای اتابک به عنوان وزیر جدید صمت ادامه داد: به نظر من، آقای اتابک عملکرد مثبتی در وزارت مهم صمت خواهند داشت و فولادی‌ها از انتخاب ایشان در وزارت صمت خوشحال شدند.

با توجه به اینکه محمد اتابک بر بخش صنعت و معدن و همچنین معضلات این حوزه تسلط کافی دارد، احتمال می رود تصمیمات درستی برای این دو بخش تاثیرگذار و مهم در اقتصاد ایران بگیرد. از آنجایی که بخش زیادی از این دو مورد را صنعت فولاد تشکیل می دهد، چشم انداز مثبتی نیز برای این صنعت پیشبینی می شود.

همانطور که می دانید، با خللی که در تولید شمش بوجود آمده است، امید به جریان افتادن مجدد صادرات آهن آلات در فولادی ها کمی کمرنگ شد. اگر این اختلال را صرفا پای عوامل بیرونی بگذاریم منصفانه نیست، اما می توان گفت پس از تایید مسئله نجات صادرات آهن توسط وزارت صمت، عوامل بیرونی -همچون قطعی برق و مشکل ساز شدن آن در تولید شمش- تاثیر بیشتری در شرایط حال حاضر داشتند.

در حال حاضر با وجود آشفتگی های غالب بر بازار آهن تنها می توان به مدیریت آقای اتابک امیدوار بود. شایان ذکر است که با عبور از فصل گرما و پایان بحران برق، می توان شاهد بهبود روند خط تولید مقاطع فولادی از جمله شمش آهن بود. در پی بهبود روند تولید، صادرات شمش و در نهایت صادرات کلیه مقاطع فولادی با افزایش قابل توجهی همراه خواهند بود.

قیمت قوطی و پروفیل

مروری بر وضعیت کلی بازار آهن و فولاد

در روزهایی که بازار آهن در نوسان بسیار کمی به سر می برد و همواره برای تداوم می جنگد، آقای اتابک شروع به کار کرد. اگر بخواهیم به بررسی وضعیت کلی بازار آهن در هفته جاری بپردازیم، قیمت دلار پس از گذراندن یک دوره تقریبا سه هفته ای که در کانال ۵۸ هزار تومانی متوقف شده بود، وارد کانال ۵۹ هزار تومانی شد.

به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت میلگرد هم دچار اندک نوساناتی شد اما همچنان در نمودار قیمتی سایر مقاطع فولادی همچون تیرآهن روند ثابتی را شاهد هستیم. تولیدکنندگان ورق سیاه در بهترین حالت، این مقطع فولادی با ارزش را ثابت حفظ کرده اند، اما در ورق رنگی و ورق گالوانیزه شاهد هیچ گونه تغییری نبوده ایم. قیمت نبشی نیز کاهش بسیار ناچیزی را در هفته جاری تجربه کرد و به طور کلی رکود در بازار آهن به قوت خود باقیست.

تقاضای آهن آلات در کمترین حالت خود بوده و تولیدکنندگان در تلاش برای تداوم و ماندگاری خود هستنند.


کلام آخر

امید است وزیر صمت افراد کارآمدی را در معاونت‌ها منصوب کند و با تشکیل گروهی پویا بتواند بازار کم رمق فولاد را به دوران اوج خود بازگرداند.

شما درباره نقش ایشان در قامت وزیر صمت چطور فکر می کنید؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.