کابینه احتمالی مسعود پزشکیان و چالش‌های اقتصادی او + لیست جدید

در پایان دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از مجموع ۳۰ میلیون رای، مسعود پزشکیان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای را به خود اختصاص داد و با شکست نماینده اصولگرایان، سعید جلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. حال باید دید آقای پزشکیان با چه چالش‌هایی در اقتصاد ایران مواجه خواهد شد و در لیست کابینه ایشان احتمال حضور چه کسانی وجود دارد؟


تازه‌ترین گمانه‌زنی در رابطه با کابینه پزشکیان

آخرین آپدیت لیست زیر: دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

آقای مسعود پزشکیان، در روز یکشنبه ۲۱ مرداد، در نامه ای مکتوب خطاب به محمد باقر قالیباف -رئیس مجلس شورای اسلامی- اعضای رسمی کابینه خود را معرفی نمود. پس از اعلام کابینه رئیس جمهور ایران، محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق)، نسبت به لیست کابینه اعلام شده اعتراض خود را اعلام کرد و در پی آن از همراهی دولت استعفا داد.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد، مجلس شورای اسلامی رای اعتماد را در راستای معرفی اعضای مشخص شده در لیست زیر، اعلام نمود.

سمتاعضای احتمالی
معاون های رئیس جمهور (قطعی)محمدرضا عارفمحمد اسلامی – علی لاریجانی – علی طیب نیا – علی عبدالعلی زاده – محمد مخبر
ریاست دفتر رئیس جمهور (قطعی)نورالدین آهی – محسن حاجی میرزایی – محمد جعفر قائم پناه – احسان باکری
مشاور عالی (قطعی)علی طیب نیا
رئیس سازمان انرژی اتمی (قطعی)محمد اسلامی
وزارت آموزش و پرورش (قطعی)علیرضا کاظمی – سید محمد بطحایی – فاطمه مهاجرانی – محمدباقر نوبخت
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (قطعی)ستار هاشمی – مرتضی براری – رضا فرجی دانا – سجاد بنایی
وزارت اطلاعات (قطعی)سید اسماعیل خطیب – مصطفی پورمحمدی – احمد شفیعی – محمود علوی
وزارت اقتصاد و امور دارایی (قطعی)علی طیب نیا – عبدالناصر همتی – حجت الله میرزایی
وزارت امور خارجه (قطعی)سید عباس عراقچی – علی اکبر صالحی – مجید تخت روانچی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (قطعی)ایرج حریرچی – علی تاجرنیا – محمدرضا ظفرقندی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (قطعی)احمد میدری – انوشیروان محسنی – علیرضا محجوب
وزارت جهاد کشاورزی (قطعی)یزدان سیف – عبدالمهدی بخشنده – غلامرضا نوری قزلجه – احمدعلی کیخاه
وزارت دادگستری (قطعی)امین حسین رحیمی – میرهادی قره سیدی – محمدعلی اسفنانی – الهام امین زاده
وزارت راه و شهرسازی (قطعی)فرزانه صادق مالواجرد – محمد اسلامی – پیروز حناچی
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (قطعی)حبیب الله سیاری – شهرام ایرانی – عزیز نصیرزاده
وزارت صمت (قطعی)محمد اتابک
وزارت صنعت معدن و تجارتحسین سلاح ورزی – محمدمسعود سمیعی نژاد – فرشید گلزاده – اردشیر سعدمحمدی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری (قطعی)حسین سیمایی – سید ضیا هاشمی – محمود نیلی احمدآبادی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (قطعی)عباس صالحی – حسین انتظامی – رسول جعفریان – احمد مسجدجامعی
وزارت کشور (قطعی)مصطفی پور محمدی – محمدحسین مقیمی – عبدالرضا رحمانی فضلی – اسکندر مومنی
وزارت گردشگریعلیرضا تابش – عزت الله ضرغامی – سمیع الله حسینی مکارم
وزارت نفت (قطعی)اسحاق جهانگیری – مهدی کرباسیان – محسن پاک‌نژاد – رکن الدین جوادی – محمود امین نژاد
وزارت نیرو (قطعی)رضا اردکانیان – محمد حاج رسولیها – عباس علی‌آبادی – حمید چیت چیان
وزارت میراث فرهنگی (قطعی)محمدرضا صالحی امیری
وزارت ورزش و جوانان (قطعی)سیدرضا صالحی امیری – محمدمهدی تندگویان – حجت نظری – احمد دنیامالی
ریاست سازمان برنامه و بودجه (قطعی)حمید پورمحمدی – محمد قاسمی – شاپور محمدی – رحمت الله کرمی
ریاست سازمان اداری و استخدامیفاطمه پهلوانی – ابراهیم شیخ – یونس الستی
ریاست سازمان حفاظت محیط زیستشینا انصاری – رضا انجم شعاع – احمدعلی کیخا – انوشیروان محسنی
معاونت اقتصادی ریاست جمهوریعلی طیب نیا – محمدباقر نوبخت
معاون پارلمانی ریاست جمهوری (قطعی)سیدحسین هاشمی – عبدالکریم حسین زاده – شهرام دبیری – الیاس حضرتی
معاونت اجرایی ریاست جمهوریعلی ربیعی – محسن هاشمی – محسن مهرعلیزاده
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریاسفندیار اختیاری – سورنا ستاری
معاونت حقوقی ریاست جمهوریرحمت الله بیگدلی – محمدعلی اسفنانی – الهام امین زاده
معاونت امور زنان و خانوادهحمیده زرآبادی – زهرا ساعی – پروین داداندیش
سخنگوی دولتابراهیم شیخ – الیاس حضرتی – محمد حسین رنجبران

علاوه بر موارد ذکر شده، در تاریخ ۲ مرداد، ۱۰ گزینه کمیته انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است. لیست اسامی به شرح زیر است:

۱- فرشید گلزاده کرمانی
۲- حسین علایی
۳- محمدرضا (میثم) سعیدی
۴- محمد مسعود سمیعی‌نژاد
۵- حسین سلاح‌ورزی
۶- سعید زرندی
۷- اردشیر سعد محمدی
۸- احمد قلعه‌بانی
۹- جعفر ربیعی
۱۰- آنه محمد کوسه غراوی

طبق آخرین گمانه زنی‌ها در تاریخ ۳ مرداد، خداداد غریب پور به عنوان وزارت صمت، انتخاب خواهد شد. منابع خبری معتقدند هرچه به مراسم تحلیف نزدیک می‌شویم، نام خداداد غریب پور در میان اعضای احتمالی کابینه مسعود پزشکیان، بیش از پیش مطرح می‌شود.


کابینه پزشکیان در چه تاریخی معرفی می‌شود؟

برخلاف تصور عموم، با انتخاب پزشکیان، مسائل اقتصادی ایران نه تنها خاتمه نیافتند، بلکه تازه شروع فصل جدیدی از اقتصاد را در پیش خواهیم داشت. بالاخره پس از چند ماه عدم حضور رئیس جمهور در ایران، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و با توجه به ناثباتی شدیدی که طی این سالها در اقتصاد ایران شاهد بودیم، نتیجه انتخابات و در پی آن، اعضای کابینه دولت پزشکیان برای مردم ایران حائز اهمیت خواهد بود.

برگزاری مراسم هایی همچون تنفیذ توسط رهبر، مراسم سوگند رئیس‌جمهور و مراسم رای اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده توسط رئیس جمهور منتخب، یکی پس از دیگری در برهه پس از انتخاب رئیس جمهور اتفاق می‌افتد.

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای دولت، ۱۴ شهریور برگزار می‌شود.

در ادامه به کابینه احتمالی آقای پزشکیان و تاثیر هر یک بر اقتصاد ایران خواهیم پرداخت.


آیا دولت اول پزشکیان، همان دولت سوم روحانی است؟

اولین موضوعی که پس از انتخاب نهایی رئیس جمهور حائز اهمیت بوده و تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد، اعضای کابینه وی خواهد بود. پیش از هر چیزی لازم است مجددا به میانه‌رویی مسعود پزشکیان یا اصطلاحا روحیه محافظه‌کارانه او اشاره کنیم. اگرچه آقای پزشکیان همواره از بهبود اوضاع سخن می‌گفت، اما تا حدودی می‌توان گفت پیش‌بینی نسبی ریاست وی و تاثیرات آن بر اقتصاد از جمله تاثیر انتخاب پزشکیان بر بازار آهن کمی دشوار است!

با استناد بر مناظرات او، دولت روحانی تا حد زیادی مورد تایید وی بوده و ادامه مسیر ایشان توسط آقای پزشکیان دور از انتظار نیست.


اعضای قطعی کابینه مسعود پزشکیان

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور

مسعود پزشکیان ساعتی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب طی حکمی، محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.

پیشینه محمدرضا عارف، به دوره سیدمحمد خاتمی بازمیگردد. آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ایران با شعار “معیشت، منزلت و عقلانیت” کاندید و تایید صلاحیت شد اما سرانجام پس از دریافت نامه‌ای از سیدمحمد خاتمی، درست ۴ روز پیش از رای گیری، از شرکت در انتخابات انصراف داد. وی در سال ۱۳۷۶ با انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان سی و ششمین وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت.

لازم به ذکر است که محمدرضا عارف در طول این سال‌ها، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز به عهده داشت.

پس از پیروزی حسن روحانی در دولت یازدهم، وی پیشنهاداتی در سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دریافت کرد، اما هیچ‌یک را نپذیرفت!


محسن حاجی میرزایی، مسئول دفتر مسعود پزشکیان

محسن حاجی میرزایی در جایگاه مسئول دفتر رئیس جمهور انتخاب شد. وی در دولت دوازدهم به عنوان وزیر آموزش و پرورش و در دولت یازدهم و دوازدهم، دبیر هیئت دولت را به عهده داشت.

رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف، رئیس مرکز ملی بهره وری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس جمهور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشان‌های دولتی دفتر رئیس جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی در سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۸، مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سواد آموزی از دیگر مسئولیت‌های ایشان در طی سال‌های اخیر بوده است.


علی طیب نیا، وزیر اقتصاد (دوره روحانی و احتمالا پزشکیان) – گزینه‌هایی که قبلا اعلام شدند

یکی از مهره‌های اصلی در کابینه مسعود پزشکیان، علی طیب نیا است که وزیر اقتصاد دولت روحانی بوده و نقش پررنگی در کاهش و ثبات تورم داشت. آقای طیب نیا در انتخابات سال ۱۳۹۲ یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بود که پیش از برگزاری انتخابات، به نفع حسن روحانی کنار رفت، اما طولی نکشید که پس انتخاب روحانی، در قامت وزیر اقتصاد رئیس جمهور ایران ظاهر شد.

طیب نیا در حوزه اقتصاد تحصیل کرده است و نکته جالب توجه اینجاست که پایان نامه او در رابطه با تورم و نظریاتی در راستای مهار تورم بود؛ همین امر موجب شد تا طیب نیا با تکیه بر علم و دانشی که در دوران تحصیل خود کسب کرده بود، تحول بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند.

تورم تک رقمی از بزرگ‌ترین دستاوردهای وی در سال ۹۵-۹۶ بود. جمهوری اسلامی ایران در چهل و شش سال اخیر، تنها دو مرتبه تورم تک رقمی را تجربه کرد. اولین بار در سال ۱۳۶۴ بود که نرخ تورم به ۶.۴ درصد رسید و بار دوم، در دوران وزارت علی طیب نیا بود که نرخ تورم از ۳۴.۷ درصد (در ابتدای ریاست جمهوری حسن روحانی) به ۹ درصد رسید!

لازم به ذکر است که پیش از انتخاب حسن روحانی، اقتصاد ایران در بحرانی‌ترین حالت ممکن بود و در همان آغازین روزهای ریاست روحانی و البته حضور طیب نیا در اقتصاد ایران، با کاهش ۱۵ درصدی نرخ تورم مواجه شدیم. پس از آن در سال ۱۳۹۴ تورم به محدوده ۱۱ درصدی رسید، اما در دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نرخ تورم تک رقمی شد و به محدوده ۹ درصدی رسید که این اتفاق در اقتصاد ایران، بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

حال با احتمال حضور علی طیب نیا در کابینه مسعود پزشکیان، واکنش‌های متفاوتی از سوی مردم به گوش می‌رسد؛ اینکه آیا علی طیب نیا برای بار دوم نیز اصلاحات اساسی در اقتصاد ایران ایجاد می‌کند یا خیر!


محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (وزارت دوره روحانی و معاون علمی احتمالی پزشکیان) – گزینه‌هایی که قبلا اعلام شدند

محمد جواد آذری جهرمی از جمله کسانی بود که از آغازین روزهای مناظرات انتخاباتی و حضور مسعود پزشکیان در میان نامزدها، از طریق شبکه‌های اجتماعی خود، با هشتگ‌های مختلف و ترغیب ملت ایران به سمت صندوق‌های رای، همراهی خود را با آقای پزشکیان نشان داد. در رابطه با آقای جهرمی می‌توان گفت که حضور ایشان در کابینه مسعود پزشکیان قطعی است.

می‌دانیم که آذری جهرمی در دولت روحانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. رفع مشکلات بنیادی ارتباطی، شفاف سازی در اینترنت، بهبود ارتباط شرکت زیرساخت با ارائه‌دهندگان اینترنت داخلی، افزایش قراردادها و تبادلات خارجی شرکت زیرساخت و حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان در این حوزه، از دستاوردهای وی در طول سال‌هایی بود که در قامت وزیر ارتباطات فعالیت داشت. همچنین افزایش چند درصدی سرعت اینترنت و کاهش تعرفه‌های اینترنت از دیگر مواردی بودند که توسط ایشان انجام شد اما از سوی مردم با مخالفت‌هایی رو به رو شد!

مخالفت سرسختانه با فیلترینگ از سوی آذری جهرمی، موضوعی بود که مورد استقبال فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، اما از سوی مقامات بالاتر صورت نگرفت و در طول وزارت ایشان، به سرانجام نرسید.

وی همواره با توییت‌های صمیمانه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس می‌گذارد، ارتباط نسبتا خوبی را با مخاطبین خود شکل داده و همواره خود را طرفدار مردم می‌داند. همچنین وی در آخرین توییت‌های خود در رابطه با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

اتفاقات تلخی برای کشور ما رخ داده است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و عده‌ای ناراحت و دلزده شده‌اند که پیام خود را رساندند و حاکمیت نیز این پیام را دریافت کرد.

حال احتمال اینکه آذری جهرمی به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مسعود پزشکیان انتخاب شود بسیار زیاد است و با توجه به تاثیراتی که در طول وزارت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عهده داشت، قابلیت هموار کردن مسیر پیش رو، به همراه دیگر اعضای کابینه توسط ایشان وجود دارد.


عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران (وزیر امور خارجه احتمالی پزشکیان) – گزینه‌هایی که قبلا اعلام شدند

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره دولت روحانی، از دیگر اعضای احتمالی کابینه دکتر مسعود پزشکیان است. عراقچی در سال ۱۳۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پیوست.

عباس عراقچی پیش از دولت روحانی، در جایگاه سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، سفیر ایران در فنلاند، رئیس اداره اول اروپای غربی وزارت خارجه، معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت خارجه و سفیر ایران در ژاپن فعالیت داشت. بزرگ‌ترین دستاورد وی در طی این سال‌ها در همان دولت روحانی اتفاق افتاد که حاصل آن امضای توافق موسوم به برجام در گروه ایران و ۱+۵ بود. در حال حاضر احتمال اینکه عباس عراقچی، به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شود وجود دارد.

عباس عراقچی در بحبوحه انتخابات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

هرچند که اصولگرایان و طرفداران سعید جلیلی، از بازگشت آقایان نگرانی‌هایی دارند و معتقدند که سخت‌گیری‌های آقای جلیلی برای ایران و ایرانی تاثیرات خوبی را به همراه داشت. 

همین که می‌پذیرید قطعنامه‌های شورای امنیت کاغذ پاره نیستند و خسارت‌های راهبردی به کشور زده‌اند، و اکنون دنبال شریک جرم می‌گردید، پیشرفت خوبی است.
منافع ملی بازیچه اهداف جناحی و شخصی نیست وگرنه گفتنی زیاد است…
ضمنا جهت اطلاع، دکتر لاریجانی به دلیل سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها در مسیر مذاکرات، که دکتر ولایتی در مناظره‌های سال ٩٢ شمه‌ای از آن‌ها را گفت، در نهایت استعفا داد و بنده هم از معاونت برکنار شدم. دکتر ظریف هم در نیویورک اصولاً از مذاکرات حذف بود.

نقش محمد جواد ظریف در دولت پزشکیان – گزینه‌هایی که قبلا اعلام شدند

محمدجواد ظریف از جمله افراد نزدیک به مسعود پزشکیان است که پس از اعلام کابینه احتمالی دولت پزشکیان، در رابطه با نقش وی در دولت فعلی، سوالاتی پیش آمد.

روز گذشته (۱۹ تیر ۱۴۰۳)، محمدجواد ظریف به جزئیاتی درباره کابینه مسعود پزشکیان اشاره کرد و گفت:

بنا داریم دولت جوانی تشکیل شود و واقعا قرار نیست افرادی مانند من که بارها مسئولیت داشته‌ایم دوباره در این دولت مسئولیت بگیریم، در دوره تبلیغات ریاست جمهوری بارها تاکید کرده‌ام که من در دولت مسئولیتی نمی‌خواهم و برای پست و مقام نیامده‌ام، حتی پست معاون اولی را به خاطر پست و مقامش حاضر نیستم بپذیرم.
وی افزود: پزشکیان به شدت سالم و صادق است به همین دلیل به میدان آمدم و از وی حمایت کردم.

در ادامه، ظریف با اشاره به تلاش‌هایی که در راستای تشکیل کابینه‌ای توانمند می‌شود، افزود:

من تحت هر شرایطی با سهم خواهی مخالفم و معتقدم روند انتخاب کابینه باید کاملا شفاف باشد به همین خاطر در نظر داریم بخشی خصوصی در انتخاب تیم اقتصادی دولت دخیل کنیم. باید این مسیر را با هم طی کنیم و تا جایی که می‌توانیم به دولت در کاهش مشکلات اقتصادی و رفع موانع کمک کنیم.

به زعم محمدجواد ظریف، مقام معظم رهبری راه حل تمام بحران‌هاست و مداخله ما صرفا راه حل‌های ایشان را به مشکل تبدیل می‌کند. همچنین وی از تمام مراجعین حاضر در کشور خواهش کرد که مسیر درستی را انتخاب کنند تا مانعی در مسیر دولت پزشکیان و تصمیمات مقام معظم رهبری نشوند.

محمدرضا دیانی رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران در این نشست گفت:

ما باید بپذیریم که بدون حل تحریم‌ها و حل چالش‌های اقتصاد دولتی مشکل حل نمی‌شود. در حقیقت حتی اگر تحریم‌ها حل شود با اقتصاد دولتی، هیچ راه برون رفتی وجود ندارد. دولت باید تصمیم بگیرد نقش خود را در اقتصاد کمرنگ و به جای آن این وظیفه و نقش را به بخش خصوصی واگذار کند.


تاثیر انتخاب ترامپ بر چالش‌های اقتصادی مسعود پزشکیان

مدتی است که صدای پای دونالد ترامپ در جایگاه رئیس جمهور ایالات متحده به گوش می‌رسد. با تکیه بر تجربه‌ای که در طول ریاست دونالد ترامپ داریم، می‌دانیم که فعالیت ایشان ارتباط مستقیمی با اقتصاد ایران نیز دارد.

آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا حاکی از بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران و اشخاصی است که با ایران تعاملات تجاری داشتند، که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. بنابراین در صورتی که پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، برجام توسط مسعود پزشکیان احیا نشود، اتفاقات چندان مطلوبی در انتظار اقتصاد ایران نخواهد بود. همچنین با شناختی که بر روحیات دونالد ترامپ داریم، می‌دانیم که میانه روی و اعتدال در برنامه‌های اقتصادی وی نیست و اقتصاد ایران در ابعاد مختلف دچار دگرگونی می‌شود. حال که پای کامالا هریس نیز در میان است، باید دید که وضعیت اقتصاد ایران با انتخاب دونالد ترامپ یا کامالا هریس، چگونه خواهد بود!

در حال حاضر، چالش‌های اقتصادی زیادی در انتظار مسعود پزشکیان می‌باشد که در صورت عدم احیای برجام، تاریخ تکرار می‌شود و ایران در لیست بیش از نیمی از تحریم‌های بزرگ و مهم قرار خواهد گرفت. در این صورت کنترل نرخ ارز و افزایش قیمت ها از جمله قیمت آهن، قیمت میلگرد و سایر اقلام وابسته به نرخ دلار دشوار خواهد بود.

شما فکر می‌کنید دیگر افراد کابینه مسعود پزشکیان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

5 دیدگاه
  1. داوود می گوید

    من فکر میکنم آقای ظریف بشضود وزیر امور خارجه

  2. محمدی می گوید

    درهر صورت آقای ظریف ارکان خارجه توسط ایشان اداره میشود ….حالا هرکجاکه باشد…

  3. فرهاد می گوید

    عه یعنی راست میگین؟

  4. مهدی می گوید

    الکی جو ندین!
    دولت سوم ذوحانی مثل ۸ سال قبل گند خواهد زد

  5. علی می گوید

    بهترین دولت روجانی بود ، ختی بهتر از خاتمی بود

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.