پروفیل طرح دار چست؟ عکس انواع طرح + روش ساخت

پروفیل فولادی که روی آن نقش هایی به شکل گنکره یا طرح هایی مانند گل و اسلیمی ایجاد شود، پروفیل طرح دار نام دارد. پروفیل طرح دار، بیشتر به شکل قوطی طرح دار عرضه می شود؛ اما دیگر انواع پروفیل، مانند لوله و همچنین پروفیل درب و پنجره نیز برای این منظور استفاده می گردند. اینکه این محصول در چه تنوع طرحی عرضه می شود یا روش تولید آن چگونه است، همچنین مشخصاتی مانند جنس، ابعاد و قیمت این محصول را در این مقاله بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله پروفیل طراح دار چیست؟

پروفیل طرح دار چیست؟

آشنایی با پروفیل طرح دار

پروفیل فولادی با طرح‌ های مختلف، مانند کنگره یا طرح گل و اسلیمی، تحت عنوان «قوطی پروفیل طرح دار» شناخته می شود. این طرح ‌ها معمولا برای تزیین و افزایش زیبایی ظاهری ساختمان ‌ها، ساخت مبلمان و … روی پروفیل ایجاد می شوند. پروفیل های طرح دار موجود در ایران از جنس فولاد (ساخته شده با ورق سیاه) هستند و با استفاده از تکنیک های مختلف مانند دستگاه لیزر، شکل داده می شوند تا طرح های هنری روی آن ها ایجاد شود.


انواع پروفیل طرح دار

انواع پروفیل طرح دار را می توان از دو جنبه بررسی کرد: اول بررسی نوع پروفیلی که روی آن طرح و نقش ایجاد می شود و دوم توجه به تنوع طرحی که برای نقش دار کردن پروفیل استفاده می گردد. این دو جنبه را در ادامه معرفی می کنیم.

۱- انواع پروفیل طرح دار از نظر نوع پروفیل

پروفیل های طرح دار، اغلب به صورت قوطی های مربع یا مستطیل تولید می شوند و به آن ها قوطی فلزی طرح دار نیز گفته می شود. اما علاوه بر قوطی های فلزی طرح دار، تمامی پروفیل های آهنی، از جمله پروفیل درب و پنجره را نیز می توان به صورت طرح دار تولید کرد. همچنین، گاهی پروفیل لوله طرح دار نیز تولید و عرضه می شود. این نوع پروفیل ها را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

انواع پروفیل طرح دار از نظر نوع پروفیل

نکته: تنوع پروفیل های فولادی، بسیار  بیشتر از سه نوع قوطی، درب و پنجره و لوله است. پروفیل ها بیش از ۱۰ مدل مختلف دارند که بیشتر بر اساس نوع کاربردشان دسته بندی و معرفی می شوند. توصیه می کنیم برای آشنایی با انواع پروفیل، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: همه چیز درباره پروفیل فولادی

انواع پروفیل

۲- انواع پروفیل طرح دار از نظر نقش روی آن

انواع پروفیل طرح دار از نظر نقش و تزیین ایجادشده روی آن ها نیز قابل بررسی هستند و می توان آن ها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

انواع پروفیل طرح دار از نظر نقش روی آن
  • قوطی پروفیل کنگره (یا پروفیل کنگره طرح‌دار)
  • قوطی پروفیل طرح اسلیمی
  • قوطی پروفیل طرح گل
  • قوطی پروفیل طرح ورساچه و …
  • پروفیل لوله مارپیچ، طرح چوب، طرح گل و …
  • پروفیل درب و پنجره طرح گل، طرح چوب و …

بین پروفیل های فوق، پروفیل کنگره دار و پروفیل طرح گل و اسلیمی در ایران رایج تر هستند.


جنس پروفیل طرح دار

جنس پروفیل طرح دار

جنس اغلب پروفیل های طرح دار، فولادی و ساخته شده از ورق سیاه است. پروفیل هایی که از ورق سیاه ساخته می شوند به پروفیل سیاه شناخته می شوند. با این حال با توجه به نیاز مشتری یا نیاز سازه و پروژه، پروفیل طرح دار فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) و فولاد پوشش دار (مانند پوشش گالوانیزه) نیز تولید می گردد.


ابعاد پروفیل طرح دار

بیشترین کاربرد پروفیل و قوطی طرح دار برای مصارف تزیینی و ایجاد زیبایی بیشتر است، به همین دلیل برای ساخت آن ها معمولا از پروفیل های با ضخامت پایین و ظرافت بیشتر استفاده می شود. در جدول زیر می توانید ابعاد قابل تولید این نوع پروفیل را مشاهده کنید.

ابعاد قابل تولید قوطی پروفیل طرح دار
ضخامتسایز
۲ – ۲.۵ – ۳ میلی مترقوطی مربع از ۲۰*۲۰ تا ۱۲۰*۱۲۰ میلی متر
قوطی مستطیل از ۲۰*۳۰ تا ۶۰*۴۰ میلی متر

ابعاد و سایزهای اعلام شده همگی در ایران تولید نمی شوند. اگر قصد خرید پروفیل طرح دار را دارید توصیه می کنیم ابعاد موجود در بازار ایران و همچنین نکات خرید این محصول را در راهنمای خرید پروفیل طرح دار در لینک زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: راهنمای خرید پروفیل طرح دار

راهنمای خرید پروفیل طرح دار

کاربرد پروفیل های طرح دار

همانطور که متوجه شدید، کاربرد اصلی قوطی پروفیل نقش دار برای افزایش زیبایی پروژه است؛ اما نباید از این نکته نیز غافل شد که این نوع پروفیل ها به دلیل جنس فولادی و نوع ساختی که دارند، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. به همین دلیل، انواع پروفیل و قوطی آهنی طرح دار به منظور افزایش زیبایی و افزایش استحکام قابل استفاده اند.

کاربرد پروفیل طرح دار

همچنین تنوع طرح‌ از مزایای این پروفیل‌هاست که به طراحان و مهندسان این امکان را می ‌دهد تا از آن ها در پروژه ‌های مختلف بهره‌ مند شوند. در ادامه، تعدادی از کاربردهای گسترده پروفیل های نقش دار را معرفی می کنیم:

  • استفاده در راه پله و پله های متحرک
  • برای زیباسازی نمای خارجی ساختمان ها، مراکز تجاری و پل ها
  • برای ساخت مبلمان و دکوراسیون داخلی
  • در ساخت درب و پنجره
  • تولید نمای نرده ها و حفاظ ها جهت زیباسازی

قیمت پروفیل طرح دار

مسلما قیمت پروفیل طرح دار نسبت به پروفیل ساده با همان سایز و ابعاد بیشتر است. دلیل آن نیز هزینه و مدت زمان صرف شده برای ایجاد طرح روی آن می باشد. علاوه بر این، دیگر پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت پروفیل طرح دار با پروفیل های فولادی دیگر مشترک بوده و شامل جنس، سایز، ابعاد پروفیل و هزینه مواد اولیه می شود. اگر مایلید از قیمت روز پروفیل های طرح دار در سایزهای مختلف آگاه شوید، به صفحه زیر مراجعه کنید.

مشاهده قیمت و خرید انواع پروفیل فولادی

آهن ملل؛ نماینده فروش قوطی و پروفیل طرح دار

قیمت پروفیل طرح دار

روش ساخت پروفیل طرح دار

پروفیل های طرح دار را می توان به روش های متفاوتی تولید کرد. پرکاربردترین روش های ساخت پروفیل نقش دار فولادی که معمولا در ایران نیز از آن استفاده می شود از مراحل زیر تشکیل می گردد:

۱- انتخاب نوع پروفیل + طرح مورد نظر: در این مرحله، نوع پروفیل (مربع یا مستطیل) و همچنین طرح مورد نظر انتخاب می شود تا در مرحله بعد روی پروفیل اجرا شود.

۲- ایجاد نقش روی پروفیل: طرح و نقش های لازم با استفاده از برش، تراشکاری و یا خمکاری روی پروفیل ایجاد می شوند. از جمله دستگاه های مورد استفاده برای این منظور، دستگاه لیزر است که به کمک آن، طرح مورد نظر روی پروفیل نقش می بندد. همچنین با استفاده از دستگاه کنگره زن پروفیل، پروفیل کنگره دار تولید می شود.

۳- پرداخت طرح: بعد از ایجاد طرح مورد نظر، با استفاده از فنون مختلف، نقشِ ایجاد شده و سطح پروفیل پرداخت می شود تا یک دستیِ سطح پروفیل حفظ گردد.

۴- پوشش دهی: اگر از پروفیل های پوشش دار، مانند پروفیل گالوانیزه برای تولید این محصول استفاده شود، لازم است بعد از ایجاد طرح، پروفیل، مجددا پوشش دهی شود. همچنین ممکن است از رنگ آمیزی برای افزایش زیبایی پروفیل استفاده گردد.

اعمال پوشش ‌های محافظ مانند رنگ‌ آمیزی، گالوانیزه کردن یا پوشش‌ های دیگر به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش دوام پروفیل نیز انجام می شود.

۵- بسته بندی: بسته ‌بندی محصول به روش صحیح و اصولی جهت جلوگیری از خراش و آسیب در حمل و نقل صورت می گیرد.


سخن آخر

منظور از پروفیل طرح دار، پروفیل هایی هستند که روی آن ها انواع طرح و نقش برای افزایش زیبایی ظاهری ایجاد می شود. از جمله پروفیل هایی که به صورت طرح دار عرضه می شوند، انواع قوطی مربع و مستطیل، پروفیل درب و پنجره و لوله های فولادی هستند که بیشتر در نمای ساختمان، راهرو و راه پله، درب و پنجره، حفاظ و نرده و ساخت مبلمان استفاده می شوند.

سوالات متداول

پروفیل طرح دار با چه طرح هایی تولید و عرضه می شود؟

طرح های مختلفی برای تولید این پروفیل های زیبا و جذاب استفاده می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: پروفیل طرح گل و اسلیمیپروفیل کنگره دار پروفیل طرح چوب

کدام پروفیل ها به صورت طرح دار تولید می شوند؟

پروفیل های طرح دار اکثرا به صورت قوطی های مربع یا مستطیل تولید می شوند، اما پروفیل های درب و پنجره و پروفیل لوله نیز به صورت طرح دار عرضه می شود.

پروفیل نقش دار در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

کاربرد اصلی قوطی پروفیل نقش دار برای افزایش زیبایی سازه مانند زیباسازی نمای خارجی، راه رو و راه پله، مبلمان، درب و پنجره و … است. در عین حال به دلیل استحکام و جنس فولادی که دارند به افزایش مقاومت سازه نیز کمک می کنند.

2 دیدگاه
  1. سمیرا می گوید

    مطلب خیلی خوبی هست ممنون از شما 
     
     
     
     
     

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام، خوشحالیم که براتون مفید بوده 😊🌹

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.