پروفیل صنعتی (قوطی صنعتی) چیست؟ + جدول مشخصات و وزن

پروفیل ‌ها را می ‌توان از نظر سطح مقطع در دو گروه باز و بسته و از نظر کاربرد در دو گروه صنعتی و ساختمانی قرار داد. پروفیل صنعتی نسبت به نمونه ساختمانی از ابعاد بزرگ‌ تر و ضخامت بیشتری برخوردار است. به این صورت که پروفیل هایی با ضخامت بالاتر از ۳ میلی متر و ابعاد بالاتر از ۱۰۰*۱۰۰ میلی متر در دسته پروفیل صنعتی قرار می گیرند. از این پروفیل ها در صنایع مختلف و ساخت سازه های فلزی بزرگ و پل‌ ها استفاده می ‌شود. به ‌دلیل تفاوت در مشخصات قوطی و پروفیل ‌های صنعتی با پروفیل ‌های ساختمانی، این دو با قیمت ‌های متفاوت به فروش می ‌رسند. این که پروفیل صنعتی دقیقا شامل چه مقاطعی می شود، ویژگی ها، کاربرد و مزایای آن چیست، همچنین روش تولید پروفیل های صنعتی و تفاوت آن با پروفیل های دیگر را در ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل بخوانید.

نسخه صوتی مقاله پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل چیست و چه انواعی دارد؟

پروفیل چیست و چه انواعی دارد؟

منظور از  پروفیل ‌ها در بازار، مقاطع فولادی و توخالی است. اما برای اطلاع از تعریف صحیح آن باید گفت پروفیل، یک نام کلی است و شامل تمامی مقاطعی می شود که سطح مقطع ثابت دارند. یعنی هم قوطی که توخالی است و هم مقاطعی مانند میلگرد و تیرآهن نیز پروفیل به حساب می آیند، اما آنچه در بازار رواج دارد، استفاده از اصطلاح پروفیل برای مقاطع توخالی است و به همین دلیل از کلمه قوطی پروفیل استفاده می شود.

انواع پروفیل در بازار

در تولید پروفیل ‌ها آلیاژها و فلزات متفاوتی به‌کار می‌ رود. به همین دلیل این مقاطع را از نظر شکل، ابعاد، جنس، ضخامت، موارد استفاده و روش تولید در انواع مختلف تقسیم ‌بندی می‌کنند. بین انواع مختلف پروفیل ‌ها، قوطی پروفیل صنعتی کاربرد وسیع‌ تر و گسترده‌ تری دارد که در صنایع مختلفی همچون ساختمان ‌سازی، کشتی ‌سازی، خودروسازی، تولید مبلمان و غیره به کار گرفته می ‌شود.

  • پروفیل باز و بسته

انواع پروفیل‌ ها را می‌ توان از نظر شکل، ابعاد و ضخامت به دو نوع باز و بسته تقسیم‌ کرد. پروفیل‌ های باز، دارای سطح مقطع باز هستند. این نوع پروفیل‌ ها شامل انواع پروفیل ‌های نبشی، ناودانی، پروفیل U، پروفیل Z، فرانسوی و سپری هستند. پروفیل‌ های باز در ساخت سالن‌ های ورزشی و سوله، ایستگاه سوخت و کشتی ‌سازی کاربرد دارند.
در عین حال، سطح مقطع پروفیل‌ های بسته، کاملا بسته است و کاربرد عمده آن ‌ها در صنعت ساختمان ‌سازی است. انواع مختلف این قوطی ‌ها عبارت‌اند از: لوله، قوطی‌های مربع، مستطیل و پروفیل های چهارچوب و …

  • پروفیل صنعتی و ساختمانی

از نظر کاربرد در صنایع، می‌ توان پروفیل ها را در دو گروه ساختمانی و صنعتی قرار داد. پروفیل یا قوطی ساختمانی که سبک تر از صنعتی است برای ساخت در ‌و پنجره‌، نرده حفاظ و نرده ‌های راه‌ پله استفاده می‌ شود. در حالی‌ که پروفیل صنعتی از نظر ابعاد و وزن با قوطی ساختمانی تفاوت دارد.
به‌ طور کلی، پروفیل صنعتی اهن یا فولادی هم در صنایع مختلف و هم در صنعت ساختمان ‌سازی برای ساخت اسکلت فلزی و ستون‌ ها به کار می روند.

توصیه می کنیم برای آشنایی کامل و جزئیات بیشتر در مورد انواع پروفیل، به مقاله زیر مراجعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: همه چیز درباره پروفیل

انواع پروفیل

پروفیل صنعتی چیست؟ (قوطی صنعتی چیست؟)

قوطی صنعتی به‌ دلیل برخورداری از ابعاد بزرگ و ضخامت بالا در دسته پروفیل سنگین قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای شناسایی قوطی صنعتی به ابعاد و ضخامت آن ها توجه کنید که به صورت زیر می باشد:

پروفیل صنعتی یا قوطی صنعتی چیست؟
  • ضخامت قوطی صنعتی از ۳ میلی متر به بالا است.
  • ابعاد قوطی صنعتی (که منظور ابعاد سطح مقطع آن است) بالاتر از ۱۰۰ میلی متر است. به طور مثال، ابعاد ۱۲۰*۱۲۰ – ۱۴۰*۱۴۰ قوطی صنعتی ستونی هستند و به همین ترتیب ابعاد ۱۵۰*۱۵۰ – ۱۶۰*۱۶۰ و بالاتر نیز همگی در دسته قوطی صنعتی قرار می گیرند.

همچنین باید بدانید این مقاطع فولادی توخالی از ورق‌ های سیاه فولادی در گریدهای مختلف تولید می شوند. قوطی صنعتی، شباهت های بسیاری با قوطی های ساختمانی دارند که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، اما بارزترین مشخصات پروفیل صنعتی، ابعاد و ضخامت بالای آن است.

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی

روش تولید انواع پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی به یک صورت انجام می ‌شود. اما تفاوت اصلی این دو پروفیل در ابعاد، ضخامت و وزن آن هاست؛ به این صورت که ابعاد، ضخامت و وزن پروفیل صنعتی بیشتر از قوطی ساختمانی است و به همین دلیل آن‌ ها در موقعیت‌ های متفاوت مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

یکی دیگر از مهم ‌ترین تفاوت ها میان پروفیل ‌های صنعتی و ساختمانی، ویژگی ها و خواص فیزیکی آن ‌ها به‌ حساب می ‌آید. در واقع باید گفت پروفیل صنعتی در مقایسه با نمونه ‌های ساختمانی، مقاومت و استحکام بالاتری دارند.

ویژگی ‌های مخصوص پروفیل صنعتی

زیاد بودن ضخامت و بزرگ ‌تر بودن ابعاد پروفیل‌ های صنعتی به‌ عنوان بارزترین مشخصه‌ آن ‌ها در نظر گرفته می ‌شود که استحکام این مقاطع فولادی را در برابر آسیب‌ ها و ضربات احتمالی افزایش می ‌دهد. بیشتر بودن ضخامت پروفیل صنعتی به دلیل استفاده از ورق ضخیم در تولید آن است.

از دیگر ویژگی‌ های مخصوص قوطی ‌های صنعتی می ‌توان به قابلیت جوش‌کاری بسیار مطلوب آن ها اشاره کرد که کاربردشان در صنایع مختلف به‌ دلیل وجود همین ویژگی است. همچنین این مقاطع فولادی از مقاومت بالا در برابر رطوبت برخوردار هستند.

این مقاطع فولادی در گریدهای مختلف، نظیر ST37.2، UST37.2، RST37.2، ST37.3، ST44.2، ST44.3 و ST52.3 تولید می ‌شوند که مقادیر فلزات به ‌کار‌‌ رفته در هر گرید متفاوت است.

 مزایا و معایب پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی، همانند هر محصول دیگری مزایا و معایب متعددی به همراه دارد. مزایای این مقاطع عبارتند از:

  • استحکام بالا و قدرت تحمل فشار زیاد
  • وزن کم با وجود ابعاد بزرگ
  • قابلیت جوش‌ پذیری 
  • امکان اتصال به سایر مقاطع فولادی به روش ‌های مختلف

معایب این مقاطع شامل موارد زیر می‌ شوند:  

  • عدم امکان طراحی ‌های ظریف با استفاده از پروفیل‌ های صنعتی
  • محدود بودن تعداد تولیدکننده پروفیل صنعتی
  • قیمت بالا

جدول استاندارد قوطی صنعتی

اغلب قوطی ‌های صنعتی، مطابق با استاندارد BS EN 10219 تولید می‌ شوند و دارای استحکام کششی و تنش تسلیمی مطلوبی هستند. جدول استاندارد پروفیل صنعتی به ‌صورت زیر است:

کلاس فولاد (class)گرید معادل پروفیلاستحکام کششی پروفیل (n/mm2)تنش تسلیمی پروفیل (n/mm2)درصد ازدیاد طول
S235JRH۱.۰۰۳۹۳۶۰ تا ۵۱۰۲۳۵۲۴
S275J0H۱.۰۱۴۹۴۶۰ تا ۵۶۰۲۷۵۲۰
S275J2H۱.۰۱۳۸۴۶۰ تا ۵۶۰۲۷۵۲۰
S335J0H۱.۰۵۴۷۴۷۰ تا ۶۳۰۳۵۵۲۰
S355J2H۱.۰۵۷۶۴۷۰ تا ۶۳۰۳۵۵۲۰

 وزن قوطی صنعتی (جدول استاندارد وزنی)

هر یک از تولیدکنندگان پروفیل صنعتی باید استانداردهای ملی INSO 17003-1 و INSO 17003-2 را در تولید این مقاطع فولادی رعایت کنند. بر اساس این استانداردها ویژگی‌ های پروفیل ‌ها از جمله خواص مکانیکی، شیمیایی، سطح مقطع، ابعاد و وزن قوطی پروفیل صنعتی مشخص می ‌شود. البته برخی تولیدکنندگان این مقاطع فولادی از استاندارد اروپایی EN BS 10219-2 بهره می ‌گیرند. جدول استاندارد وزنی این محصول به‌ صورت زیر است:

نکته مهم: وزن های معرفی شده در جدول با توجه به وزن قوطی های صنعتی موجود در بازار محاسبه و اعلام شده اند؛ اما به خاطر داشته باشید به دلیل تلرانس وزنی ورق هایی که برای ساخت قوطی استفاده می شود، وزن های اعلام شده تلرانس ۱۰۰ کیلوگرمی (۱۰۰kg+-)  دارند. به این معنی که وزن هر شاخه قوطی صنعتی ممکن است ۱۰۰ کیلوگرم کمتر یا بیشتر از این جدول باشد.

سایز پروفیل (mm)ضخامت (mm)وزن هر متر (Kg)وزن هر شاخه ۱۲ متری (Kg)
۱۴۰*۱۴۰۶۲۵.۳۳۰۴
۱۴۰*۱۴۰۸۳۳.۷۴۰۴
۱۴۰*۱۴۰۱۰۴۲.۹۵۰۵
۱۶۰*۱۶۰۶۳۰۳۶۰
۱۶۰*۱۶۰۸۳۹.۹۴۷۹
۱۶۰*۱۶۰۱۰۴۹.۹۵۹۹
۱۸۰*۱۸۰۶۳۳.۷۴۰۴
۱۸۰*۱۸۰۸۴۴.۹۵۳۹
۱۸۰*۱۸۰۱۰۵۶.۱۶۷۳
۲۰۰*۲۰۰۶۳۴.۴۴۴۹
۲۰۰*۲۰۰۸۴۹.۹۵۹۹
۲۰۰*۲۰۰۱۰۶۲.۴۷۴۹
۲۵۰*۲۵۰۶۴۶.۸۵۶۲
۲۵۰*۲۵۰۸۶۱.۸۷۴۲
۲۵۰*۲۵۰۱۰۷۸۹۳۶
۳۰۰*۳۰۰۶۵۶.۱۶۷۴
۳۰۰*۳۰۰۸۷۴.۸۸۹۸
۳۰۰*۳۰۰۱۰۹۳.۶۱۱۲۳
۲۵۰*۱۵۰۶۳۷.۴۴۴۹
۲۵۰*۱۵۰۸۴۹.۹۵۹۹
۲۵۰*۱۵۰۱۰۶۲.۴۷۴۹

کاربردهای قوطی صنعتی

ساخت ستون به ‌عنوان کاربرد اصلی پروفیل صنعتی در نظر گرفته می ‌شود. در واقع، ترکیب این مقاطع و بتن در ساخت ستون به کار می ‌رود. البته گاهی به ‌منظور سبک ‌تر شدن ستون و صرفه‌ جویی در مصرف، پروفیل کوچک ‌تری را داخل یک پروفیل بزرگ قرار می‌ دهند و بین آن ‌ها بتن می‌ ریزند. 

سایر کاربردهای این مقاطع فولادی شامل موارد زیر می‌ شود:

  • ساخت سازه ‌های بزرگ همچون برج، پل و تاسیسات صنعتی
  • ساخت خرپاهای عظیم
  • استفاده در صنایع نظامی
  • استفاده در خودروسازی
  • ساخت بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی

قیمت پروفیل صنعتی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت پروفیل صنعتی، همچون سایر مقاطع فولادی بر حسب وزن آن مشخص می ‌شود. بنا بر این با افزایش وزن پروفیل ‌ها قیمت آن‌ ها نیز افزایش پیدا می‌ کند. علاوه ‌بر وزن، عوامل دیگری همچون قیمت روز آهن، میزان عرضه ‌و تقاضا، نرخ ارز، تورم و غیره بر قیمت این مقاطع فولادی تاثیرگذارند. برای مشاهده قیمت قوطی پروفیل صنعتی از جمله قیمت پروفیل صنعتی اصفهان که مستقیما از کارخانه های سازنده دریافت و اعلام می شود، به صفحه زیر مراجعه فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید قوطی پروفیل صنعتی

آهن ملل؛ فروش انواع پروفیل آهن به صورت آنلاین و حضوری

قیمت قوطی صنعتی

 روش تولید قوطی صنعتی

مراحل تولید پروفیل صنعتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • اولین گام برای تولید این محصول، تعیین سایز و اندازه ‌گیری عرض ورق سیاه بر اساس سایز مورد نظر است. حین اندازه‌گیری، مقداری نیز برای جوشکاری در نظر گرفته می‌ شود.
  • در گام دوم، به ‌منظور نزدیک کردن دو لبه ورق به یکدیگر، آن را از دستگاه کالیبره عبور می‌ دهند و به ‌این ‌ترتیب محل جوش در درز پروفیل مشخص خواهد شد.
  • سپس در مرحله سوم، عملیات جوش‌ کاری به‌ صورت اتوماتیک انجام می ‌شود. انجام عملیات جوش‌ کاری معمولا به ‌صورت القایی یا مقاومتی صورت می‌ گیرد.
  • در چهارمین مرحله باید پس از تکمیل جوش‌کاری، عملیات خنک ‌کاری انجام شود. برای عملیات خنک‌کاری، از مواد شیمیایی محلول در آب استفاده می شود.
  • در مرحله آخر، نوبت به سایزینگ نهایی و شکل ‌دهی پایانی می‌ رسد و در نهایت این مقاطع در اندازه‌ های مورد نظر برش داده می‌ شوند. 

تولیدکنندگان قوطی صنعتی

تولیدکنندگان قوطی صنعتی

تمامی تولیدکنندگان پروفیل صنعتی در ایران به تکنولوژی روز دنیا مجهز شده ‌اند. لازم است بدانید تولید قوطی صنعتی باکیفیت با استفاده از ورق های تولیدی کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اهواز و فولاد گیلان انجام می شود.

از جمله تولید کننده پروفیل صنعتی در کشور شامل کارخانه های زیر هستند:

  • شرکت صدرا پروفیل کاوه
  • کارخانه جهان پروفیل پارس
  • شرکت نورد لوله یاران
  • لوله و پروفیل صابری
  • گروه صنعتی تهران شرق
  • فولاد هیربد زرندیه
  • نورد پروفیل ساوه

اگر قصد خرید پروفیل صنعتی یا هر نوع قوطی پروفیل دیگر را دارید، برای آنکه بدانید زمان خرید باید به چه نکات و ویژگی هایی توجه کنید، چگونه برای استعلام قیمت و خرید قوطی پروفیل ها اقدام کنید و همچنین بعد از خرید پروفیل چه مواردی را باید چک کنید، حتما راهنمای خرید پروفیل را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۹ نکته در راهنمای خرید پروفیل

راهنمای خرید پروفیل

جمع ‌بندی

پروفیل‌ ها از نظر شکل به دو نوع باز و بسته و از نظر کاربرد به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم‌ بندی می ‌شوند. پروفیل صنعتی در مقایسه با نمونه ‌های ساختمانی ابعاد و وزن بالاتری دارد. هر دو نوع قوطی ‌ها با یک روش به تولید می ‌رسند، اما خواص فیزیکی و کاربرد آن ‌ها با هم متفاوت است. معمولا قوطی‌ های صنعتی در ساخت سازه ‌های غول‌ پیکر و صنایع مختلف کاربرد دارند.

بیشترین ضخامت پروفیل‌ صنعتی موجود در بازار کدام است؟

به طور کلی پروفیل صنعتی در ضخامت‌های بالا تولید می‌شود و از ضخامت ۳ میلی متر به بالا در این دسته قرار می گیرند.

مهمترین ویژگی‌ های پروفیل های صنعتی چیست؟

استحکام زیاد، دقت ابعادی بالا، قابلیت جوش پذیری بالا، مقاومت در برابر آسیب ها و ضربات و همچنین مقاومت در برابر رطوبت از مهم ترین ویژگی های پروفیل های صنعتی به حساب می آید.

سوالات متداول

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.