راهنمای خرید سپری ؛ بهترین انتخاب برای بالاترین ایمنی

برای خرید سپری آهنی باید ابتدا تنوع شکل و سایز این مقطع را بشناسید و از بین آن ها نوع مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین با بررسی قیمت ها و مقایسه آن ها می توانید نسبت به قیمت دریافتی اطمینان پیدا کنید. مهم تر اینکه با انتخاب مرجع فروش معتبر می توانید علاوه بر اطمینان از تمامی موارد فوق، با مشورت کارشناس فروش، مناسب ترین سپری را برای پروژه خود تهیه نمایید. اگر قصد خرید سپری را دارید، نکاتی را که در راهنمای خرید سپری فولادی بررسی می کنیم به خاطر بسپارید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید سپری

قبل از اقدام به خرید سپری، آن را بیشتر بشناسید

قبل از این که بررسی نکات راهنمای خرید سپری را شروع کنیم، ابتدا باید تعریف دقیق و صحیح سپری را بدانیم.

سپری آهنی، یکی از انواع مقاطع فولادی است که ظاهری شبیه به حرف T انگلیسی دارد؛ به همین دلیل در زبان فارسی «سپری» و در انگلیسی «steel-t-bar» نامیده می شود. برای تعیین ابعاد سپری از دو اصطلاح بال و جان استفاده می کنند که نشان دهنده عرض و ارتفاع آن است. به بال و جان سپری، لبه و دیواره نیز می گویند. این مشخصات را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

سپری چیست

سپری در ضخامت، ارتفاع و طول های مختلف تولید می شود، وزن آن نیز بسته به عوامل فوق متفاوت است. ارتفاع سپری معمولا از ۲۰ تا ۱۴۰ میلی متر قابل تولید است. سپری ها در ساختمان سازی به عنوان مهارکننده، ساخت ستون و خرپا، اسکلت گلخانه، صنایع سدسازی و … کاربرد فراوانی دارد. توضیحات بیشتر در مورد سپری را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آشنایی با سپری آهنی و کاربردهای آن

معرفی سپری آهنی

نکات قبل از خرید سپری

نکات قبل از خرید سپری

اولین قدم برای خرید هر محصول، شناخت اصولی آن است. حال که با تعریف سپری آشنا شدیم، به معرفی انواع سپری قابل تولید، ابعاد آن، کارخانه های تولیدکننده و روش انتخاب مرجع خرید، به عنوان نکات قبل از خرید خواهیم پرداخت.


انواع سپری قابل تولید و موجود در بازار را بشناسید

شناخت انواع سپری به شما کمک می کند تفاوت سپری های موجود در بازار را بشناسید و آنچه مورد نیازتان است انتخاب کنید. انواع سپری از نظر روش تولید و جنس به صورت زیر دسته بندی می شود:

انواع سپری

۱- انواع سپری از نظر روش تولید

  • سپری فابریک: برای ساخت این نوع سپری، شمش فولادی را با استفاده از فرآیند نورد گرم به شکل سپری در می آورند. سپری تولیدشده به روش فابریک، بیشترین مقاومت و کیفیت را بین روش های دیگر دارد.
  • سپری پرسی: این نوع سپری، مستقیما از شمش فولادی ساخته نمی شود؛ بلکه با استفاده از مقاطع فولادی اولیه و فرآیند پرس و جوشکاری سپری تولید می شود.
  • سپری ساخته شده از تیرآهن: برخی موارد نیز تیرآهن را به صورت طولی برش می دهند و به این صورت، دو عدد سپری ایجاد می شود.

*نکته خرید سپری: بین انواع سپری معرفی شده، سپری فابریک با استانداردهای ملی و بین المللی کاملا مطابقت داشته و از این رو خرید آن، مقاومت و کیفیت سازه تان را تضمین خواهد کرد.

۲- انواع سپری از نظر شکل ظاهری (لبه گرد و لبه تیز)

با توجه به استانداردهای بین المللی، سپری ها در دو نوع زیر قابل تولید هستند:

  • سپری لبه گرد
  • سپری لبه تیز

۳- انواع سپری از نظر جنس

سپری ها از نظر جنس معمولا به صورت سپری فولادی، سپری فولاد پوشش دار (مانند سپری گالوانیزه)، سپری فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) و سپری آلومینیومی تولید می شوند. اگرچه با توجه به نیازهای سازه و محیط پروژه، می توان هر کدام از سپری های فوق را انتخاب کرد، اما باید بدانید سپری موجود در بازار ایران غالبا از نوع سپری فولادی است.

۴- انواع سپری از نظر اندازه جان و بال

سپری را می توان از از نظر نسبت اندازه جان و بال نیز به سه نوع زیر تقسیم کرد:

  • سپری که بال بزرگتر از جان دارد
  • سپری که جان بزرگتر از بال دارد
  • سپری با جان و بال برابر

*نکته خرید سپری: سپری های تولیدشده طبق استانداردهای بین الملی، جان و بال برابر دارند.


آشنایی با ابعاد سپری قابل تولید و ابعاد موجود در بازار

ابعاد سپری را می توان از دو جنبه معرفی کرد؛ یکی ابعاد قابل تولید آن است که طبق استاندارهای بین المللی تعیین می شود و دیگری ابعاد پرتقاضا و موجود در بازار. این یعنی تنوع زیادی در انتخاب سپری مورد نیازتان خواهید داشت.

ابعاد سپری قابل تولید و ابعاد موجود در بازار

۱- ابعاد قابل تولید سپری

ابعاد سپری (ارتفاع، عرض، طول و همچنین وزن آن) طبق استاندارد EN 10055 DIN تعیین شده و در جدول اشتال سپری نیز از این ابعاد استفاده می شود. در این استاندارد، ابعاد سپری برای دو نوع لبه گرد و لبه تیز به صورت زیر اعلام شده است:

ابعاد سپری T لبه تیز (با جان و بال مساوی)

  • ارتفاع جان و بال سپری: ۲۰ تا ۴۰ میلی متر
  • ضخامت سپری: ۳ تا ۵ میلی متر (ضخامت های ۳ – ۳.۵ – ۴ – ۴.۵  – 5)
  • طول سپری: ۶ تا ۱۲ متر
  • وزن سپری: از ۰.۸۷۱ (برای سایز ۲۰) تا ۲.۹۴ (برای سایز ۴۰)

ابعاد سپری T لبه گرد (با جان و بال مساوی)

  • ارتفاع جان و بال سپری: ۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر
  • ضخامت سپری: ۲ تا ۷.۵ میلی متر (ضخامت های ۲ – ۲.۵ – ۳ – ۳.۵ – ۴ – ۴.۵ – ۵.۵ – ۶.۵ – ۷.۵)
  • طول سپری: ۶ تا ۱۲ متر
  • وزن سپری: از ۱.۷۷ تا ۳۱.۳ کیلوگرم در واحد طول

برای این که در محاسبه وزن سپری دچار مشکل نشوید، چند مثال به عنوان نمونه بیان می کنیم:

به طور کل، وزن سپری سایز ۳۰ (نوع لبه گرد) در کمترین ضخامت (یعنی ضخامت ۲ میلی متر) برابر است با: ۱.۷۷ کیلوگرم
و وزن سپری سایز ۱۴۰ (نوع لبه گرد) در بیشترین ضخامت (یعنی ضخامت ۷.۵ میلی متر) برابر است با: ۳۱.۳ کیلوگرم

در نتیجه:

وزن سپری سایز ۳۰ با ضخامت ۲ میلی متر و در طول ۶ متر، ۱۰.۶۲ کیلوگرم است.
یا وزن سپری سایز ۱۴۰ با ضخامت ۷.۵ میلی متر در طول ۶ متر: ۱۸۷.۸ کیلوگرم است.

۲- ابعاد سپری موجود در بازار

سپری هایی که در بازار وجود دارند، تنوع ابعادی کمتری داشته و بیشترین عرضه و تقاضای آن ها در ابعاد و مشخصات زیر است:

*نکته خرید سپری: در بازار، اندازه جان و بال سپری را به سانتی متر اعلام می کنند. به طور مثال، به سپری با ارتفاع ۳۰ میلی متر، «سپری ۳» می گویند. از این رو ابعاد موجود در بازار را با اصطلاحات بازار اعلام می کنیم.

  • ارتفاع جان و بال سپری در بازار: ۳ – ۴ – ۵ – ۶ سانتی متری
  • طول سپری در بازار: ۶ متر
  • وزن سپری: از ۱۲ تا ۳۲ کیلوگرم برای شاخه های ۶ متری

مشورت گرفتن از متخصصان برای انتخاب نوع و سایز مناسب

اطلاع از مناسب ترین سپری با توجه به پروژه مورد نظرتان، یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید است. در صورتی که خودتان آگاهی لازم را ندارید، بهتر است از افراد متخصص یا مهندسین سازه کمک بگیرید. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر، هنگام سفارش نیز از کارشناسان فروش این مقطع فولادی مشورت های لازم را دریافت کنید تا کمترین دغدغه را داشته باشید.


آشنایی با کارخانه های تولید کننده سپری

کارخانه های تولیدکننده مقاطع فولادی، پروفیل سپری را به روش نورد گرم تولید می کنند. از جمله کارخانه های تولیدکننده سپری های فابریک در کشور که توانایی تولید سپری را دارند، می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • گروه صنعتی شکفته
  • شرکت فولاد نورد سجاد
  • کارخانه فولاد کوهپایه
  • کارخانه فولاد نیکان

کارخانه های فوق، علاوه بر عرضه مستقیم، سپری های خود را از طرق مراجع معتبر نیز عرضه کرده و به فروش می رسانند.


انتخاب تامین کننده معتبر

اگر قصد خرید سپری با برند خاصی را دارید، می توانید از کارخانه مورد نظر خرید کنید. اما بیشتر افراد به دلیل مزایا و تسهیلاتی که شرکت های بازرگانی فروش مقاطع فولادی در اختیار خریداران قرار می دهند، خرید از شرکت های بازرگانی را ترجیح می دهند. از جمله این مزایا می توان دسترسی به تنوع بالای سایز و ابعاد، امکان انتخاب برندهای مختلف، پیگیری تمامی مراحل خرید و ارسال بار توسط فروشنده، امکان پیگیری ایرادات یا مغایرت بار بعد از خرید و همچنین کاهش هزینه حمل و نقل را نام برد.

به همین دلیل، انتخاب تامین کننده باسابقه و معتبر در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث اطمینان از کیفیت، اصالت و قیمت نهایی محصول خواهد شد.


نکات زمان خرید سپری

نکات زمان خرید سپری

اگر تمامی اطلاعات و نکات قبل از خرید سپری را مطالعه کرده باشید، برای خرید آن دغدغه ای جز دریافت قیمت و تصمیم برای خرید نخواهید داشت. اما این که قیمت سپری چگونه مشخص شده، با چه عواملی دستخوش تغییر می شود و همچنین برای استعلام قیمت باید چگونه اقدام کرد، نکاتی است که در این قسمت از راهنمای خرید سپری بررسی می کنیم.


نحوه قیمت گذاری سپری

عواملی را که مستقیما روی قیمت سپری تاثیر می گذارند، می توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • نوع سپری (لبه گرد، لبه تیز – فابریک، پرسی – جنس سپری)
  • ابعاد و وزن سپری
  • برند یا کارخانه تولیدکننده

پارامتر تأثیرگذار دیگر بر قیمت نهایی سپری، مسافت انبار تا محل تخلیه است؛ هرچه این مسافت بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل است که شرکت های بازرگانی فروش مقاطع فولادی، به انبارهای مختلفی در سراسر کشور دسترسی داشته و سفارش هر مشتری را از نزدیک ترین انبار به محل تخلیه او ارسال می کنند.

*نکته خرید سپری: قبل از اقدام به خرید و اعلام سفارش به فروشنده، قیمت سپری را از سایت و مراجع مختلف بررسی کنید تا از رنج قیمت و نوسان آن ها اطلاع داشته باشید. قیمت روز سپری در ابعاد پرکاربرد را می توانید در صفحه زیر مشاهده کنید. این قیمت ها به صورت روزانه آپدیت می شوند.

مشاهده قیمت و خرید سپری آهنی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع سپری به صورت آنلاین و حضوری

قیمت سپری آهنی

نحوه خرید سپری

اگر قصدتان برای خرید سپری قطعی است،اکنون دیگر وقت عمل کردن است. با دانستن اطلاعات قبل از خرید و همچنین اطلاع از رنج قیمت آن به راحتی می توانید برای خرید این محصول اقدام کنید. کافی است مشخصات مورد نظرتان را به صورت زیر به مرجع معتبری که انتخاب کرده اید اعلام کنید:

  • ارتفاع سپری (از بین سایزهای ۳ – ۴ -۵ و ۶)
  • ضخامت سپری
  • برند (در صورت نیاز)
  • محل تخلیه

کارشناس فروش با توجه به اطلاعات اعلامی از جانب شما و همچنین ارائه مشورت های لازم در صورت نیاز، قیمت سپری را در قالب پیش فاکتور اعلام می کند. شما نیز در صورت تایید، با پرداخت وجه، پیش فاکتور را تایید می کنید. تمامی مراحل بعدی شامل تهیه محصول، بارگیری و ارسال بار توسط شرکت فروشنده انجام خواهد شد.

*نکته خرید سپری: مطمئن شوید مرجع فروشی که انتخاب کرده اید، خدمات پس از فروش قابل قبولی ارائه دهد؛ چرا که در صورت بروز مشکل، مغایرت یا نیاز به مشورت، به راحتی می توانید با تامین کننده در تماس بوده و ایراد مربوطه را برطرف نمایید.


نکات بعد از خرید سپری

نکات بعد از خرید سپری

اگر سپری را از مراجع معتبر تهیه کنید، می توانید از کیفیت خرید خود مطمئن باشید. با این حال، بهتر است موارد زیر را برای اطمینان نهایی چک کنید:

  • بررسی مشخصات فاکتور: اطلاعات و مشخصات اعلام شده در فاکتور را با مشخصات باری که دریافت کرده اید تطبیق دهید. در صورت بروز مغایرت، حتما قبل از تخلیه بار آن را به فروشنده اعلام کنید تا بتوانید در صورت نیاز آن را عودت دهید.
  • کیفیت سپری: به مشخصات برند تولیدکننده (مانند پلاک بندیل یا سرتیفیکیت)، ابعاد (ضخامت سپری) و همچنین عدم وجود زنگ زدگی یا خوردگی در سپری توجه کنید. همچنین اگر سپری پوشش دار خریداری کرده اید، پوشش آن را بررسی کنید که یکنواخت و بدون زدگی باشد.
  • شکل ظاهری سپری: سپری باید فاقد انحنا در طول یا خم شدگی باشد. همچنین توجه کنید هر دو بال آن صاف و در یک راستا باشند.
  • ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی: کارخانه های تولیدکننده برای محصولات تولیدی خود، گواهینامه فنی صادر می کنند که مشتری در صورت نیاز می تواند آن را هنگام خرید درخواست کند. با بررسی اطلاعات فنی مندرج در این گواهینامه می توانید از مواد تشکیل دهنده و همچنین خواص مکانیکی آن مطمئن شوید.
  • تطابق وزن سپری با برگه باسکول: حتما وزن اعلام شده در برگه باسکول را با وزن درج شده در فاکتور مطابقت دهید.

سخن آخر

انتخاب و خرید سپری فولادی که کیفیت قابل قبول و متناسب با نیاز شما داشته باشد، عاملی کلیدی برای امنیت و پایداری سازه شماست. به همین دلیل، حتما با رعایت نکات اعلام شده در راهنمای خرید سپری، کیفیت و ایمنی محصول خود را تضمین کنید.

سوالات متداول

رایج ترین سایزهای موجود در بازار برای خرید سپری کدام است؟

تنوع سایزی سپری در بازار ایران بالا نیست و برای خرید سپری باید از بین سایزهای ۳ – ۴ -۵ و ۶ یکی را انتخاب کنید.

زمان خرید سپری علاوه بر دانستن سایز محصول، باید چه اطلاعات دیگری داشته باشیم؟

زمان استعلام قیمت سپری باید این اطلاعات را داشته و به فروشنده اعلام نمایید تا با توجه به آن ها قیمت اعلام شود:
ارتفاع یا همان سایز سپری
ضخامت سپری
برند (در صورت نیاز)
محل تخلیه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.