سپری آهنی و کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز

سپری ها نوعی از پروفیل های آهنی است که به شکل T می باشد که از دو ورق کم عرض عمود برهم تشکیل می شود، ورق عمودی را جان سپری و ورق افقی را بال می نامند.

بر خلاف تیرآهن استفاده از سپری ها کاربرد گسترده ای ندارند. اما در صنعت ماشین آلات استفاده از آن ها اولین گزینه مورد نظر می باشد. در ادامه به بررسی فرآیند تولید، استاندارد، ابعاد و انواع آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

سپری آهنی چیست؟

یکی از محصولاتی که برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود، سپری نام دارد. معمولا ضخامت پروفیل های لنگه دری یا همان سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلیمتر است. در بین سایزهای مختلف لنگه دری سایز ۲ میلیمتر بیشتر از سایزهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

استانداردهای سپری

سپری استانداردهای مختلفی دارد. این استانداردها شامل موارد زیر می شوند:

  • استاندارد DIN1022
  • استاندارد DIN5951
  • استاندارد DIN EN 10055
استانداردهای سپری
استانداردهای سپری

سپری آهنی

سپری آهنی یا پروفیل T یک مقطع آهنی می باشد که در ساختمان سازی و صنعت به وفور استفاده می شود. به طور عمده این مقطع در ساخت درب و پنجره های مختلف برای اتصالات پل ها به ستون ها، ساخت سازه های فلزی، ستون، اسکلت گلخانه ها، سقف های شیشه ای و خرپا استفاده می شود. خرپا سازه ای صلب از واحدهای مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت های نبشی و سپری به صفحه “تفاوت نبشی و سپری” مراجعه نمایید.

ابعاد سپری

سپری ها در ابعاد و ضخامت های مختلفی ساخته می شوند. همانطور که پیش از این ذکر کردیم، مقطع آهنی معمولا دارای ضخامت ۰.۹ تا ۲.۵ می باشد که سایز ۲ میلیمتر آن کاربرد بیشتری در صنایع دارد.

به طور کلی سپری ها را با معیار اندازه لبه مقطع آن ها که بر حسب میلیمتر می باشد، نام گذاری می کنند. معمولا اندازه لبه مقطع سپری ها با اندازه دیواره آن ها برابر می باشد. به عنوان مثال در صورتی که اندازه لبه مقطع یک سپری ۱۰۰ میلیمتر باشد، به آن سپری نمره ۱۰ گفته می شود.

به طور کلی طول استاندارد سپری ۶ تا ۱۲ متر می باشد که سایر طول ها نیر بر حسب تقاضا تولید می شود. سپری ها از نظر ظاهری به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تولید می گردند.

وزن سپری

وزن سپری هایی که به طول ۶ متر و از جنس آهن با چگالی ۷.۸۶ به صورت می شود:

 ردیف سایز سپری آهنی وزن هر شاخه سپری آهنی ۶ متری
 1 2 5.5 کیلوگرم
 2 2.5 8 کیلوگرم
 3 3 10.5 کیلوگرم
 4 3.5 14 کیلوگرم
 5 4 17.5 کیلوگرم
 6 4.5 22 کیلوگرم
۷۵۲۶ کیلوگرم
۸۶۳۷.۵ کیلوگرم
۹۷۵۰ کیلوگرم
۱۰۸۶۲ کیلوگرم
۱۱۹۸۰ کیلوگرم
۱۲ 10۹۸ کیلوگرم 
جدول وزن سپری

انواع سپری آهنی

سپری ها بر اساس تولید به دو دسته فابریک، آهن نوردی تقسیم می شوند و از نظر جنس در ۵ دسته آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل در بازار موجود هستند. تفاوت سپری آهنی نوردی با فابریک در وزن آن می باشد. وزن سپری آهنی کمتر از سپری فابریک می باشد و از لحاظ ظاهری به سه دسته مختلف تقسیم می شود:

  • سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر است.
  • سپری با اضلاع نامتساوی که درآن‌ها ارتفاع نصف عرض است.
  • سپری با ارتفاع زیاد

دانستن انواع سپری به شما کمک می کند تا زمان خرید سپری از تنوع این محصول مطلع باشید و مدلی که مطابق با نیازتان است تهیه کنید. اگر قصد خرید سپری را دارید، حتما سری به راهنمای خرید سپری بزنید تا علاوه بر انواع سپری، با دیگر پارامترهای تاثیرگذار در زمان خرید این محصول آشنا شوید.

تولید سپری آهنی

در این روش، ابتدا شمش فولادی از نوع شمشه یا بلوم با مقطع و طول مشخص به درون کوره های حرارتی نورد ریخته شده و پس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر و عبور از قفسه‌های نورد ابتدایی (مجموعه غلتک‌ ها) مقطع آن کاهش و طول آن افزایش می یابد.

و نهایتاً با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل سپری تبدیل و سپس توسط دستگاه‌های برشی به طول مورد نظر برش داده می شود.

بلوم (Bloom) یا شمشه از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است که سطح مقطع آن بزرگ‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است.

سطح مقطع آن مربع با عرض بیشتر از ۱۵ سانتیمتر و کمتر از ۳۰ سانتیمتر می باشد. از بلوم برای ساخت ریل، تیرآهن، قوطی، نبشی، ناودانی، سپری و غیره استفاده می‌شود.

مجموعه آهن ملل قیمت امروز سپری کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

کاربرد سپری در صنایع مختلف به ویژه ساختمان

سپری در ساختمان خرپا، در اسکلت گلخانه‌ها، سقف و نماهای شیشه‌ای، در نورگیری زیرزمین‌ ها جهت آجرهای شیشه‌ ای در فضای بالا و به عنوان مهار کننده در ساختمان‌ها و همچنین در صنایع سدسازی مصرف می گردد.

اعضای مورد استفاده در ساخت سازه‌ های فلزی

محصولات فولادی کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان دارند، به همین دلیل به شکل‌های متنوعی تولید می شوند تا در هر قسمتی از سازه با مناسب ترین شکل موجود مورد استفاده قرار گرفته و از حداکثر ظرفیت باربری آن ها استفاده شود.

اعضای_مورد_استفاده_در_ساخت_سازه‌_های_فلزی
اعضای مورد استفاده در ساخت سازه‌ های فلزی


طول معمول پروفیل های ساختمانی ۶، ۱۲ تا ۱۴ متر می باشد که در کشورهای مختلف، با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند.

استاندارد اروپایی از جمله معروفترین آن‌ها می باشد که در بسیاری از کشورها از جمله ایران رعایت می شود. محصولات فولادی استاندارد اروپایی به شرح زیر می باشند:

نیم رخ تیپ I

این تیپ از مهم ترین نیم رخ های مصرفی در ساختمان‌های فلزی می باشد. این نیم رخ ها در تیپ‌ های INP ،IPE ،IPB به تولید می رسند.

نیم رخ ناودانی

این نیم رخ تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نورد می شود و در ساخت ستون های مرکب، تیرهای مشبک، خرپا و بادبند به کار می رود. عیب این مقطع این است که دارای یک محور متقارن بوده و به صورت تک، مقاومت خمشی زیادی ندارد و بنابراین بهتر است به عنوان یک عضو خمشی تیر به صورت دوبل مورد استفاده قرار گیرد.

نیم رخ نبشی L

این نوع از مقطع یکی از مهم ترین نیم رخ های ساختمان بوده و بیشترین کاربرد آن به صورت تک یا دوبل در ساخت مقاطع مرکب می باشد. نبشی درطول های ۶، ۱۲، ۱۵ متری تولید می شود. علائم اختصاری نبشی در نقشه های فنی به صورت L می باشد و دو عدد اول بعد از آن پهنای بال ها و عدد سوم ضخامت آن را نشان می دهد.

نیم رخ سپری

این نیم رخ ها با شکل مقطع با دو اندازه متفاوت قاعده و ارتفاع تولید می شود.

  • سپری هایی که قاعده شان دو برابر ارتفاع مقطع آن هاست در ابعاد ۶۰×۳۰ میلیمتر تا ۱۲۰×۶۰ میلیمتر تولید می شوند.
  • سپری هایی که قاعده و ارتفاع یکسان دارند در ابعاد ۲۰×۲۰ میلیمتر تا ۱۴۰×۱۴۰ میلیمتر تولید می شوند.
  • عیب عمده ی نیم رخ سپری مقاومت خمشی کم و سطوح مایل بال هاست که اتصالات آن را مشکل می کند.
  • این نیم رخ بیشتر در ساخت خرپا به صورت تک یا دوبل در پنجره، سقف شیروانی و اسکلت سقف کاذب استفاده می شود.
  • علامت اختصاری آن به صورت یا می باشد و اعداد بعد از علامت فوق به ترتیب پهنای قاعده و ارتفاع آن را نشان می هد.

نیم رخ z

این نوع مقطع در کارهای ساختمانی برای زیرسازی سقف های شیب دار به کار می رود و در کشتی سازی نیز استفاده می شود. در نقشه های فنی با Z نشان داده می شود و عدد بعد از آن ارتفاع Z را نشان می دهد.

ورق و تسمه

ورق های فولادی تا عرض ۳ متر در ضخامت های مختلف تولید می شوند و در ساخت تیرهای مرکب و مشبک به عنوان یک عضو اصلی یا به صورت ورق اتصال کاربرد وسیعی دارند.

به دلیل عامل خوردگی و زنگ زدگی، حداقل ضخامت ورق هایی که در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد ۵ تا ۶ میلی متر در نظر گرفته می شود.

به ورق هایی که عرض آن ها کمتر از ۱۶۰ میلی متر باشد تسمه گویند. معمولاً ورق ها و تسمه ها در طول ۱۲ متر و ورق های عریض تا طول ۱۵ متر تولید می شوند.
ورق و تسمه در نقشه های فنی با علامت اختصاری PL L×w ×t نشان داده می شوند که اعداد بعد از PL به ترتیب بیان گر طول، عرض و ضخامت آن می باشند.

میلگرد و مقاطع چهار گوش و شش ضلعی‌ ها

میلگردها انواع مختلفی دارند. این سازه فلزی از قطر ۵ تا ۲۲۰ میلی متر، نیم رخ های چهار گوش از مقطع ۶×۶ تا ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر و مقاطع شش ضلعی با بعد s از ۱۳ تا ۱۰۳ میلیمتر ساخته می شوند.

قیمت سپری

سخن آخر

سپری یا پروفیل T یک مقطع آهنی می باشد که در ساختمان سازی بسیار استفاده می شود. این مقطع در اتصال پل ها، اسکلت فلزی، ستون، سقف های شیشه ای و خرپا استفاده می شود. سپری ها از نظر جنس به ۵ دسته مس، آلومینیوم، استیل و برنج تقسیم می شوند. از اعضای سپری که در ساخت اسکلت فلزی به کار برده می شود می توان به نیمرخ تیپ I، نیمرخ L و نیمرخ ناودانی اشاره کرد. تولید سپری مانند دیگر مقاطع فولادی از شمش فولادی از نوع شمشه یا بلوم ساخته می شود.

سوالات متداول سپری آهنی و کاربردهای آن

سپری چیست؟

سپری آهنی یا پروفیل T یک مقطع آهنی می باشد که در ساختمان سازی و صنعت به وفور استفاده می شود.

سپری چه کابردهایی دارد؟

سپری در ساختمان خرپا، در اسکلت گلخانه‌ها، سقف و نماهای شیشه‌ ای، در نورگیری زیرزمین‌ ها جهت آجرهای شیشه‌ ای در فضای بالا و به عنوان مهار کننده در ساختمان‌ها و همچنین در صنایع سدسازی مصرف می گردد.

انواع سازه های فلزی کدامند؟

نیم رخ تیپ I، نیم رخ ناودانی، نیم رخ نبشی L، نیم رخ سپری، نیم رخ z، ورق و تسمه، میلگرد و مقاطع چهار گوش و شش ضلعی‌ ها

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.