تفاوت نبشی و سپری چیست؟

نبشی چیست؟ سپری چیست؟ نبشی و سپری چه کاربردهایی دارند؟ چه تفاوتی میان نبشی و سپری وجود دارد؟ همان طور که می دانید در صنعت ساختمان سازی قطعات فولادی زیادی استفاده می شوند. نبشی و سپری از پرکاربردترین محصولات فلزی در صنعت ساختمان سازی هستند که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند اما اصولا هر دو قطعه در ساخت درب و پنجره ییشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور آگاهی و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نبشی و سپری و تفاوت میان آن ها با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع نبشی و کاربرد آن ها در صنعت، مقاله “انواع نبشی ها کدامند و چه کاربردهایی در صنعت دارند؟” را مطالعه نمایید.

 سپری چیست؟

سپری نوعی پروفیل است که به شکل T انگلیسی در ارتفاع های مختلف تولید  و در بازار عرضه می شود. سپری معمولا برای اتصال پل ها، ستون ها، خرپاها، نماهای شیشه ای، ساخت درب و پنجره و غیره استفاده می شود. این محصول مانند ناودانی به شکل های فابریک و پرسی تولید می شود. که به صورت دوبل یا تک استفاده می شود.

سپری ها چه مشخصاتی دارند؟

سپری ها مانند همه مقاطع فولادی مشخصات منحصر به فرد خود را دارند، از شکل ظاهری گرفته تا کاربردشان همه و همه می تواند تمایز ایجاد نماید، اما به طور کلی سپری ها در شکل ظاهری، اندازه، ضخامت و طول منحصر به فرد می باشند که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد هر یک از این پارامترها می پردازیم.

  • شکل ظاهری: بر اساس جدول استاندارد اشتال سپری، این محصولات بر اساس ظاهرشان به دو مدل لبه تیز و لبه گرد تقسیم بندی می شوند.
  • اندازه: نوع لبه گرد در اندازه ۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر و نوع لبه تیز در اندازه ۲۰ تا ۴۰ میلی متر هستند شایان ذکر است تولید این محصول در ایران با اندازه های متنوعی صورت می گیرد.
  • ضخامت: ضخامت این محصول متنوع است. اصولا ضخامت این محصولات از ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر متغیر است. گاها اندازه لبه و اندازه دیواره یکسان است و اندازه لبه محصول نیز بر اساس میلی متر محاسبه می شود، مثلا اگر لبه آن ۲۰۰ میلی متر باشد به آن سپری شماره ۲۰ گفته می شود.
  • طول: طول محصول از ۶ متر تا ۱۲ متر متغیر است. اندازه بر اساس نیاز و درخواست مشتری تعیین می گردد.

از خط تولید تا محصول نهایی

برای تولید سپری مانند مقاطع فولادی دیگر ابتدا مواد خام فولادی را داخل کوره های حرارتی ریخته و بعد از رسیدن به دمای مورد نظر، آن را به شکل و اندازه دلخواه در می آورند و بعد از عبور از قفسه های نورد میانی و نورد پایانی، شکل نهایی را به بازار عرضه می نمایند و به فروش می رسانند.

معایب سپری چیست؟

استفاده از سپری ها مانند همه مقاطع فولادی دیگر شامل مجموعه ای از مزایا و معایب است. برخی از معایب استفاده از سپری ها به شرح زیر است:

  • مقاومت خمشی سپری پایین است.
  • مشکل در اتصالات  دارد زیرا مقاومت در برابر خم شدن و سطوح مایل به سمت بال کم است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت سپری آهنی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

نبشی چیست؟

نبشی نوعی پروفیل است که به شکل L  انگلیسی در ارتفاع های مختلف تولید می شود که سطح دو ضلع آن بر یکدیگر عمود هستند و برای استفاده در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی در بازار عرضه می شوند که به صورت مرکب یا تکی و بر اساس طول و ضخامت بال ها می توانند در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. از این محصول برای انواع اتصالات بهره گرفته می شود از نبشی های خرد شده که اصطلاحا لقمه نامیده می شود نیز می توان در برخی سازه ها مثل سازه های مرتبط با آسانسور استفاده کرد.

این محصول مانند ناودانی و سپری به شکل های فابریک و پرسی تولید می شود که به صورت دوبل یا تک استفاده می شود. در روش پرسی محصول نهایی پس از پرس و شکل دهی آماده می شود به گونه ای که ورقی ۶ متری از وسط عرض خم می گردد و به محصول نهایی تبدیل می شود. در نوع فابریک محصول نهایی از خط تولید خارج می گردد و نیازی به مرحله پرس و شکل دهی نیست.

نبشی هایی از جنس گالوانیزه نیز در بازار موجود است. این نوع از محصول با روی پوشش داده می شود تا از زنگ زدگی مصون بماند. از این محصول در مواردی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی آهن بالا باشد، استفاده می شود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت نبشی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

مقایسه نبشی و سپری

با توجه به مشخصات نبشی و سپری میان آن ها تفاوت ها و نقاط مشترک وجود دارد اما در حالت کلی اگر بخواهیم نبشی و سپری را با هم مقایسه نماییم باید موارد زیر را متذکر شویم.

  • هر دو محصول به شیوه های پرسی و فابریک تولید می شوند.
  • قطعات خرد شده هر دو محصول، لقمه نامیده می شود.
  • نبشی و سپری در شکل ظاهری متفاوت هستند.
  • هر دو برای اتصالات در سازه های ساختمانی استفاده می شوند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که نبشی و سپری از پرکاربردترین محصولات فلزی در ساختمان سازی هستند که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند اما اصولا هر دو قطعه در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند. سپری معمولا برای اتصال پل ها، ستون ها، خرپاها، نماهای شیشه ای، ساخت درب و پنجره و غیره استفاده می شود.

نبشی نوعی پروفیل است که به شکل L  انگلیسی در ارتفاع های مختلف تولید می شود که سطح دو ضلع آن بر یکدیگر عمود هستند و برای استفاده در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی در بازار عرضه می شوند. نبشی و سپری به شیوه های پرسی و فابریک تولید می شوند و قطعات خرد شده هر دوی آن ها لقمه نامیده می شود. از تفاوت های نبشی و سپری در شکل ظاهری آن هاست و لازم به ذکر است هر دو برای اتصال در سازه های ساختمانی استفاده می شوند.

سوالات متداول تفاوت نبشی و سپری

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

نبشی و سپری از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی می باشند و با توجه به کاربردهایشان باید گفت تنها در شکل ظاهری با هم متفاوت هستند.

 سپری چیست؟

سپری نوعی پروفیل است که به شکل T انگلیسی در ارتفاع های مختلف تولید  و در بازار عرضه می شود.

نبشی چیست؟

نبشی نوعی پروفیل است که به شکل L  انگلیسی در ارتفاع های مختلف تولید میشود که سطح دو ضلع آن بر یکدیگر عمود هستند و برای استفاده در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی در بازار عرضه می شوند.

متداول ترین کاربرد سپری چیست؟

سپری معمولا برای اتصال پل ها، ستون ها، خرپاها، نماهای شیشه ای، ساخت درب و پنجره و غیره استفاده می شود. این محصول مانند ناودانی به شکل های فابریک و پرسی تولید می شود. که به صورت دوبل یا تک استفاده می شود.

متداول ترین کاربرد نبشی چیست؟

نبشی برای استفاده در انواع سازه های ساختمانی و صنعتی استفاده می شود که به صورت مرکب یا تکی و بر اساس طول و ضخامت بال ها می توانند در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. از این محصول برای انواع اتصالات استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.