بررسی پروفیل آبرو از انواع (یک طرفه و دو طرفه) تا ویژگی ها

پروفیل آبرو یکی از انواع پروفیل است که به وفور در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته می شود. پروفیل آبرو با توجه به شکل و ساختاری که دارد، باعث می گردد تخلیه آب ناشی از باران از ساختمان ها به آسانی صورت گیرد و از وارد شدن آسیب ناشی از بارش به سازه، جلوگیری شود. پروفیل آبرو از جمله پروفیل هایی است که از نظر شکل ظاهری و ساختار، تفاوت های اساسی با دیگر انواع پروفیل ها دارد، که در این مقاله از آهن ملل به صورت کامل توضیح داده می شود.

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل آبرو یکی از انواع پروفیل فولادی مقاطع باز است که عموم افراد جامعه آن را ناودانی می خوانند. از پروفیل آبرو به منظور تخلیه آب ناشی از باران یا برف از سقف ها و یا جهت عبور آب و فاضلاب از سطح زمین استفاده می گردد. لازم به ذکر است پروفیل آبرو برای سقف های شیبدار یا شیروانی ها استفاده می شود و باعث می گردد که آب ها روی این سطح نمانند و به سمت زمین هدایت شوند. پروفیل آبرو از جمله محصولات فلزی بسیار کارآمد است که فرآیند تخلیه آب سقف ها را آسان تر می کند.  پروفیل آبرو عموما از جنس ورق فولادی به خصوص گالوانیزه است تا بتواند به خوبی در برابر زنگ زدگی مقاومت کند. از نظر شکل و ساختار ظاهری، این پروفیل تفاوت اساسی با دیگر پروفیل های موجود دارد که همین ساختار ، باعث شده کاربردی خاصی نیز داشته باشد و از سویی دیگر برای تولید و استفاده از آن نیازمند نقشه تولید بسته به کاربرد دارد.

مشخصات پروفیل آبرو

پروفیل آبرو دارای ویژگی های منحصر به فردی است و در ابعاد و ضخامت های متفاوتی تولید می شود. همانطور که بیان شد برای تولید این پروفیل از ورق فولادی استفاده می گردد که ضخامت این ورق ها ۲، ۲.۵ و ۳ میل است که در صنایع مختلف بیشتر این این ضخامت ها استفاده می گردد. پروفیل آبرو در دو شکل یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود که هر کدام خاصیت و کاربرد متفاوت دارد. از مشخصات پروفیل آبرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ضخامت پروفیل آبرواز ۲ تا ۳ میلی‌متر
طول پروفیل آبروسفارشی
ارتفاع پروفیل آبرو۱۶ سانتی متری
آبرو کف 15 یا ۱۸ سانتی متر

توجه!!!در شرایط متفاوت و بنا به درخواست مشتری، پروفیل آبرو در ابعاد دیگری هم تولید می شوند. در کل باید گفت پروفیل آبرو یک پروفیل سفارشی است که بسته به نقشه و نیاز مشتری تولید می گردد. ساخت پروفیل آبرو به نقشه نیاز دارد؛ بنابراین در زمان سفارش، کارفرما می بایست نقشه مورد نظر خود را ارائه نماید تا بر اساس آن، پروفیل آبرو طراحی و تولید گردد.

بنابراین باید گفت در حالت استاندارد، پروفیل آبرو در دو حالت یک طرفه و دوطرفه تولید می شود که در شکل زیر به صورت دقیق به نوع و شکل هر یک اشاره شده است.

انواع پروفیل آبرو

پروفیل آبرو که خود از انواع پروفیل هاست، در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربرد و ابعاد خاص خود را دارند. پروفیل آبرو شامل مدل های لندنی، جعبه ای و فیتیله ای هستند. هستند.

پروفیل آبرو جعبه ای: این پروفیل دارای زیباترین ظاهر در پروفیل های آبرو است و در رستوران های شیک، سوله ها و ساختمان های صنعتی و سقف شیروانی استفاده می شود.

پروفیل آبرو لندنی: پروفیل آبرو لندنی دارای تنوع بسیار است و اگر از ورق گالوانیزه تولید شود دارای حداکثر طول ۳ متری و ضخامت ۰.۴میلی متری می باشد و اگر از ورق های رنگی تولید شوند دارای حداکثر طول ۲.۵متری و ضخامت ۶میلی متری می باشند.

پروفیل آبرو فیتیله ای: از قدیمی ترین نوع پروفیل های آبرو می باشد و دارای پایین ترین قیمت ممکن و نصب آسان می باشد.

فرآیند تولید پروفیل آبرو

پروفیل آبرو به منظور هدایت آب در سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین دائما در معرض تماس با آب و رطوبت است، لذا باید برای تولید پروفیل آبرو از ورق های فولادی ای که دارای مقاومت بالایی هستند، استفاده شود. برای این منظور از ورق های گالوانیزه یا ورق های رنگی استفاده می‌شود. پروفیل آبرو باید سبک وزن باشد؛ بنابراین برای تولید پروفیل آبرو از ورق های فولادی با ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر استفاده می‌ شود.

لازم به ذکر است برای تولید پروفیل آبرو از دستگاه رول فرمینگ استفاده می شود. پس از برش زدن ورق های فولادی در ضخامت و ابعاد مشخص، آن را وارد دستگاه رول فرمینگ می کنند تا با استفاده از قالب های مخصوصی که در دستگاه تعبیه شده است، ورق به شکل پروفیل آبرو در آمده و از انتهای خط تولید خارج شود.

تولید پروفیل آبرو

کاربرد پروفیل آبرو

پروفیل آبرو کاربردهای متنوعی دارد اما از کاربردهای مهم پروفیل آبرو، کنترل، جمع ‌آوری و انتقال آب باران از بالا به سمت پایین ساختمان است. از دیگر کاربرد های پروفیل آبرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال روی ساندویچ پانل های سقفی
  • انواع سقف های شیروانی و غیر شیروانی
  • انواع محیط های فرآورده مانند مرغداری، گلخانه و گاوداری
  • انواع پارکینگ و سقف پارکینگ برای کنترل جریان آب

نحوه قرار دادن پروفیل‌ آبرو بر روی سقف‌ شیروانی

برای استفاده از پروفیل های آبرو بر روی سقف شیروانی که از مهم ترین کاربردهای پروفیل آبرو محسوب می شود، باید مراحلی انجام شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

ابتدا باید شرایط جغرافیایی محیطی که قصد استفاده از پروفیل آبرو در آن را داریم، در نظر بگیریم و بر اساس شرایط محیطی و میزان رطوبت هوا، پروفیل آبروی مناسب را تهیه نماییم. به این نکته توجه کنید که پروفیل ‌های ضخیم ‌تر، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی دارند.

قاب های مخصوص قرارگیری آبرو را به سقف، جوش‌کاری نمایید و پس از آن، پروفیل را به قاب متصل نمایید و سپس خم کاری و برش را انجام دهید.

پس از خم‌کاری و برش، مرحله ساخت تراس و آبروی مخصوص تراس می باشد.

در این مرحله باید نحوه‌ نصب و قرارگیری آبرو و قاب را بررسی نمایید. گاها نصب به صورت ناقص و غیراصولی انجام می‌شود؛ در نتیجه، آب‌ داخل سقف نفوذ می‌کند و موجب آسیب می شود.

قیمت پروفیل آبرو

پروفیل آبرو دارای کاربردهای وسیع در صنعت ساختمان سازی است و از مهم ترین تجهیزات در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود. از این رو کیفیت این محصول و نوع مناسب آن می تواند در کارکرد پروفیل آبرو به شدت موثر باشد. از این رو تهیه و خرید پروفیل آبرو مطابق با نقشه مورد نظر، در زمان خرید بسیار مهم و موثر است. اما قیمت پروفیل آبرو بر اساس ضخامت، شاخه، طول محصول و ابعاد آن معین می شود. با این حال در زمان خرید نیز باید به صورت مستمر و روزانه قیمت روز پروفیل آبرو رو رصد نمود، چرا که بازار آهن و محصولات آن به سبب وابستگی به شرایط و موارد مختلف اعم از نوسانات بازار داخلی و خارجی، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، شرایط داخلی کشور و … همواره دچار نوسان است.

مشاهده لیست قیمت و خرید خرید پروفیل آبرو

آهن ملل؛مرجع معتبر خرید انواع پروفیل به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز پروفیل آبرو

توجه!!! انتخاب این محصول  نیز باید طبق بررسی های لازم مناسب با وضعیت ساختمان و مشخص شدن شرایط محیطی و منطقه ای معین شود در غیر این صورت هزینه های فراوانی را به مصرف کننده تحمیل می کند.

خرید پروفیل آبرو

پروفیل آبرو به دو صورت یک طرفه و دو طرفه در بازار آهن‌آلات موجود است. کسانی که قصد خرید پروفیل آبرو را دارند باید به این نکته توجه کنند که قیمت پروفیل آبرو با توجه به عواملی مانند یک ‌طرفه یا دوطرفه بودن، ضخامت و طول محصول متفاوت است. ضخامت پروفیل آبرو ۲ تا ۳ میلی ‌متر می‌باشد. توصیه می کنیم جزئیات بیشتر در مورد خرید پروفیل آبرو را در مقاله راهنمای خرید پروفیل آبرو بخوانید.

انواع دیگر این پروفیل، مانند پروفیل ‌های آبرو دنده ‌ای، آبرو جعبه ‌ای و لندنی با ضخامت ‌های کم تری تولید می ‌شوند. ضخامت پروفیل لندنی ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹ و ۱ میلی متر، ضخامت پروفیل جعبه ‌ای ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸، ۰.۹، ۱، ۱.۵ و ۲ میلی متر و ضخامت پروفیل فیتیله ‌ای ۰.۴ و ۰.۵ میلی متر است.

برای اطلاع از به روزترین قیمت انواع محصولات فولادی و پروفیل ها با مشاوران ما در آهن ملل با شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس حاصل نمایید.

جمع بندی

پروفیل ها از محصولات فولادی هستند و انواع متفاوتی دارند که پروفیل آبرو یکی از آن هاست. از پروفیل آبرو برای ساخت آبراه در سازه ها استفاده می شود. پروفیل آبرو در دو نوع استاندارد پروفیل آبرو یک طرفه و دوطرفه تولید می شود که هر کدام کاربرد و ابعاد خاص خود را دارند.

سوالات متداول پروفیل آبرو

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل آبرو از متداول ترین انواع پروفیل هاست که برای ساخت در و پنجره، چهارچوب و همچنین برای افزایش استحکام فونداسیون ساختمان استفاده می شود.

متداول ترین انواع پروفیل آبرو کدامند؟

پروفیل آبرو لندنی، پروفیل آبرو جعبه ای و پروفیل آبرو فیتیله ای از انواع پروفیل های آبرو می باشند.

کدام پارامترها قیمت به روز پروفیل آبرو را تعیین می کنند؟

قیمت روز پروفیل آبرو علاوه بر نوسانات بازار آهن بسته به ضخامت، شاخه و طول محصول معین می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.