انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن در صنایع مختلف

ورق آلومینیوم از جنس فلز آلومینیوم سبک است که به علت وزن پایین و استحکام بالا به طور فراوان در صنایع مختلف کاربرد دارد، از جمله این صنایع می توان به صنایع خودرو سازی، صنعت هواپیمایی، لوازم خانگی، ساخت و ساز و غیره اشاره کرد. ورق های آلومینیوم طی مراحل مختلفی تولید می گردند که اجرای صحیح هر کدام از آن ها کیفیت ورق را بالا می برد. همچنین این ورق ها، برای مصارف گوناگونی به کار برده می شوند، بنابراین برای استفاده در هر صنعت لازم است ابتدا با خواص آن آشنا شد. در ادامه به توضیح کامل انواع ورق آلومینیوم، کاربردهای آن و خواص ورق آلومینیوم پرداخته شده است.

ورق آلومینیوم چیست؟

همانطور که گفته شد، ورق آلومینیوم یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنایع مختلف است که در تولید روکش کابل ها و عایق های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در اندازه و ابعاد متفاوتی از ۰.۰۰۸ تا ضخامت ۰.۲۵ اینچ در دسترس است و به صورت رنگی و بی رنگ تولید می شود.

برای مطالعه: انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف

انواع ورق های آلومینیوم

ورق های آلومینیوم را می توان از نظر ظاهر و جنس به دو دسته تقسیم کرد که هر کدام خواص و کاربردهای متفاوتی دارند، بنابراین قبل از انتخاب، شناخت انواع خواص ورق آلومینیوم ضروری است که در ادامه به شرح آن ها پرداخته می شود:

انواع ورق آلومینیوم از نظر ظاهر

از انواع ورق آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد، در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک داده شده است.

  • ورق آلومینیوم رنگی
  • ورق آلومینیوم آجدار
  • ورق های کامپوزیتی
انواع ورق آلومینیوم از نظر جنس
انواع ورق آلومینیوم از نظر ظاهر

ورق آلومینیوم رنگی

ورق های آلومینیوم رنگ آمیزی شده جذابیت ویژه ای دارند. این ورق ها دارای کاربردهای بسیاری می باشند و در جنس های مختلفی تولید می شوند، از ورق آلومینیوم رنگی در ساخت درب و پنجره، پوشش سقف سالن ها و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

برای تولید ورق های آلومینیوم رنگی ابتدا واحد آبکاری، آن ها را به سالن رنگ انتقال می دهد و رنگ به وسیله بار الکتریکی با ضخامت ۵۰ الی ۱۰۰ میکرون، روی ورق قرار می گیرد. سپس برای ایجاد استحکام در رنگ، ورق ها را به کوره منتقل می کنند و در دمای ۱۸۰ الی ۲۰۰ درجه سانتی گراد پخته می شوند. لازم به ذکر است، ورق های آلومینیوم رنگی در ضخامت های بین ۰٫۲ الی ۳۰ میلی متر تولید می شوند.

ورق آلومینیوم آجدار

برخلاف ورق آلومینیوم ساده که دارای سطح صیقلی است، ورق های دارای آج، بیشتر در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان، کفپوش ها، کابینت های آشپزخانه، پل های هوایی، کف اتوبوس ها و غیره کاربرد دارند و بسته به نیاز در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شوند. 

ورق آلومینیوم کامپوزیتی

ورق آلومینیوم کامپوزیتی از لایه پلی اتیلن و لایه کاغذ کرافت ساخته می شود. این پنل بسیار سبک و در عین حال محکم است که می تواند در برابر عوامل بیرونی مقاومت کند.

سطح رنگی ورق آلومینیوم با روکش پلی استر پوشانده شده که از خوردگی و زنگ زدگی ورق محافظت می کند. همچنین لایه پلی اتیلن موجود در این ورق اجازه ورود رطوبت را به خود نمی دهد. از دیگر مزایای ورق کامپوزیتی می توان به مقاومت در برابر حرارت بالا، جلوگیری از خرابی و هزینه مناسب اشاره کرد. لازم به ذکر است، ورق های کامپوزیتی به صورت رول و شیت به بازار عرضه می شوند.

برای خرید ورق به سایت آهن ملل مراجعه نمایید.

انواع ورق آلومینیوم از نظر جنس

برای خرید ورق آلومینوم در ابتدا بهتر است، به شناخت انواع مختلفی از آن ها پرداخت زیرا هر کدام از ورق های آلومینیوم برای مصارف مختلف، متفاوت هستند که در ادامه به شرح مختصر از پرکاربرد ترین آن ها پرداخته شده است.

ورق آلومینوم سری ۶۰۰۰

عنصر اصلی در ساخت این ورق منیزیم و سیلیسیم است که با ویژگی های سری ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ مشترک هستند. ورق آلومینیوم سری ۶۰۰۰ در برابر خوردگی و اکسیداسیون از مقاومت بالایی برخوردارند، بنابراین در ساخت قطعات هواپیما، قطعات دوربین، کوپلر، قطعات کشتی، سخت افزار، لوازم جانبی و اتصالات الکترونیکی، سوپاپ ها، سلاح ها و اتصالات کم فشار در هواپیما استفاده می شود.

ورق آلومینیوم سری ۶۰۶۰

ورق آلومینیوم ۶۰۶۰ از منیزیم و سیلیکون تشکیل شده و بسیار مشابه به ورق سری ۶۰۰۰ و ۶۰۶۳ است، اما این ورق نسبت به ۶۰۶۳ منیزیم کمتری دارد.

ورق الومینیوم سری ۶۰۶۱

از ورق آلومینیوم ۶۰۶۱ هم مانند ۶۰۰۰ می توان در قطعات هواپیما، قطعات دوربین، کوپلر، قطعات کشتی، سخت افزار، لوازم جانبی و اتصالات الکترونیکی، شیرآلات، قطعات سوپاپ و غیره استفاده کرد.

ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰

در مساحت مشابه، وزن این ورق سبک تر از وزن سری های دیگر است. در نتیجه، از آن در حمل و نقل هوایی مانند مخازن سوخت هواپیماها استفاده می شود. همچنین در ریخته گری و نورد مداوم، اکسیداسیون کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۵

ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۵ ازفلزات آهن، سیلیسیم و منیزم ساخته شده است. با توجه به محتوای اصلی آن، برای جوشکاری گزینه مناسبی است و همچنین برای صنایع دریایی کاربرد فراوان دارد.

ورق آلومینیوم سری ۵۰۸۳

آلیاژ ۵۰۸۳ مقاومت بالایی در برابر خوردگی و جوشکاری دارد، اما برای افزایش بیشتر مقاومت در برابر خوردگی بهتر است، آنودایز شود. این ورق در ساخت کشتی های بزرگ دریایی، ظروف، واگن های راه آهن، سازه ها و کابین ها کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم سری ۱۰۰۰

نام دیگر ورق آلومینیوم سری ۱۰۰۰،” آلومینیوم خالص” است. این ورق بیش از ۹۹% میزان آلومینیوم را در بین تمام سری های تولید شده دارد. از آنجایی که هیچ تکنیکی برای ساخت سری ۱۰۰۰ نیاز نیست، اما قیمت آن بسیار مقرون به صرفه می باشد و در صنایع معمولی کاربرد دارد. از دو عدد آخر شماره سریال این سری، برای تعیین کمترین میزان آلومینیوم استفاده می شود. به عنوان مثال، در سری ۱۰۵۰، دو عدد آخر ۵۰ است و طبق استاندارد بین المللی، میزان آلومینیوم باید به بیشتر از ۹۹.۵% برسد. آلیاژهای موجود گروه ۱۰۰۰، عبارت است از آلیاژ های ۱۰۶۰، ۱۰۷۰، ۱۱۰۰، ۱۲۰۰.

روش تولید ورق های آلومینیوم

 آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ورق آلومینیوم چگونه تولید می شود؟ تولید ورق های آلومینیوم چند مرحله دارد. برای تولید ورق، شمش آلومینیوم گرم شده در دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد را در یک دستگاه نورد می چرخانند و ورق ها به صورت رول از دستگاه خارج می شوند.

شمش آلومینیوم گرم شده حدودا ۶ فوت عرض، ۲ فوت بلندی و ۲ فوت ضخامت و بیش از ۲۰ تن وزن دارد. به این فرآیند، نورد گرم می گویند. پس از این مرحله، نورد سرد شده و ورق ها متناسب با کاربردهای مورد استفاده در صنایع مختلف و نیازهای مشتریان در ضخامت های گوناگون تولید می شوند.

در آخر مراحل تکمیلی مانند مرحله آنیل کردن بر روی ورق های آلومینیومی انجام و قبل از ارسال به بازار مصرف از کیفیت آن ها اطمینان حاصل می شود.

مزایای ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم به علت تولید در ضخامت ها و اندازه های مختلف مزایای زیادی دارند و بر حسب نیاز از آن ها استفاده می شوند. در ادامه هریک از مزایا به صورت مختصر شرح داده شده است.

مزایای ورق آلومینیوم
مزایای ورق آلومینیوم

قابل استفاده برای صنایع غذایی

استفاده از ورق آلومینیوم در بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی ایده آل است چرا که به راحتی با مواد مختلف واکنش نشان نمی دهد، بنابراین هیچ نگرانی بابت تاثیر این ورق بر مواد غذایی وجود ندارد.

قیمت مناسب

اگرچه ورق فلز آلومینیوم مزایای زیادی دارد، اما در مقایسه با بسیاری از فلزهای دیگر ارزان تر و از کیفیت لازم برخوردار است. ورق آلومینیوم علاوه بر قیمت مناسب، فلزی سبک و در عین حال محکم و انعطاف پذیر است و به همین دلیل انتخاب ایده آل برای بسیاری از صنایعی می باشد. برای مشاهده قیمت روز و یا خرید ورق آلومینوم می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

مشاهده قیمت و خرید ورق آلومینیوم

آهن ملل؛ نماینده فروش ورق آلومینیوم به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق آلومینیوم

سبک وزن

ورق آلومینیوم تقریباً ۱/۳ ورق فولادی وزن دارد که این ویژگی آن را به یکی از سبک ترین ورق های فلزی بازار تبدیل می کند، بنابراین ورق به راحتی قابل حمل است و به کاهش وزن سازه ها کمک می کند.

شکل پذیری

نقطه ذوب ورق آلومینیوم نسبتاً پایین است. در نتیجه، هنگامی که تحت درجه حرارت بالایی قرار گیرد، می توان آن را به راحتی به اشکال مختلف تبدیل کرد.

قابل بازیافت

ورق های آلومینیوم را می توان بدون از دست دادن خواص به طور مداوم بازیافت کرد. بازیافت ورق آلومینیوم بیش از ۹۰ درصد انرژی مورد نیاز را برای تولید آلومینیوم اولیه ذخیره می کند.

مقاومت در برابر خوردگی

خوردگی در همه محیط ها بخصوص در محیط های صنعتی وجود دارد. آلومینیوم از جمله موادی است که به راحتی دچار خوردگی نمی شود و به همین خاطر به فراوانی در صنایع دریایی کاربرد دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره فرسایش و خوردگی ورق های آلومینیم به مقاله “خوردگی آلومینیوم و حقایق جالب درباره آن” مراجعه نمایید.

کاربردهای ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم در انواع بسیار گوناگونی تولید می شوند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. از جمله این کاربردها می توان به موارد اشاره کرد:

در صنعت هوافضا

استفاده از آلومینیوم در صنعت هوافضا، ساخت بدنه هواپیما، فضاپیماها، جت‌ ها و نیز مخزن سوخت فضاپیماها بسیار مفید است. تقریباً در همه اجزای هواپیماهای مدرن، از ورق های آلومینیومی استفاده می شود، از جمله بال، بدنه، درها، بلبرینگ، توربین موتور و غیره. هواپیماها باید تا حد امکان سبک اما استحکام ساختاری مورد نیاز را داشته باشند، بنابراین آلومینیوم بسیار برای این صنعت مناسب است.

در صنعت ساختمان‌ سازی

از ورق آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی برای نمای ساختمان ‌ها، پوشش بیرونی دیوارها، ناودان ‌ها، ساخت سقف و سایه‌ بان، اتصالات آشپزخانه و نیز ساخت گاراژها و غیره استفاده می شود.

در ساخت لایه زرهی وسایل جنگی

ورق های آلومینیوم در ساخت لایه زرهی وسایل جنگی کاربرد زیادی دارد، چرا که زره‌ های آلومینیومی با آلیاژ نظامی می‌ توانند شلیک ۵۰ کالیبری را از خود منحرف کنند و مانع نفوذ آن به داخل زره شوند.

در ساخت وسایل حمل و نقل

ورق آلومینیوم به دلیل مقاومت زیاد در برابر خوردگی و کارهای تحت تنش زیاد و سنگین، در ساخت قایق، تعمیر واگن ‌های باری و کامیون ‌ها، پروفیل ‌های مورد استفاده در ساخت کشتی‌ ها کاربرد دارد.

صنعت خودرو

امروزه بیشتر مردم ارزش کاهش مصرف سوخت و گاز کربن دی اکسید را درک کرده اند. به همین منظور بیشتر طراحان خودرو از ورق آلومینیوم استفاده می کنند. از صفحات کامپوزیت آلومینیوم برای ساخت کاپوت و پلاک خودروها، به دلیل قیمت بسیار پایین، فراوانی و مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شوند.

صنعت بسته بندی

انعطاف پذیری ورق های آلومینیومی کاربرد بسیاری برای صنعت بسته بندی دارد. علاوه بر این، ورق های آلومینیوم کاملا قابل بازیافت هستند که باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می شوند. مقاومت بالا در برابر خوردگی، سطح ضد باکتریایی و خواص غیر سمی آن، برای بسته بندی مواد غذایی، نوشیدنی ها، داروها و در ساخت ظروف و لوازم آشپزی بسیار مناسب است.

تمیز کردن ورق آلومینیوم

برای جوشکاری ورق آلومینیوم بهتر است، سطح ورق ها کاملا تمیز باشند. در غیر این صورت مشکلات زیادی در فرآیند جوشکاری اتفاق می افتد، مانند تخلخل، ذوب ناقص روی سطح جوش و غیره. برای تمیز کردن ورق ها می توان از پارچه نرم و مواد شوینده استفاده کرد.

ورق آلومینیوم را از کجا بخریم؟

در آخر برای خرید و یا استعلام قیمت انواع ورق آلومینیوم می توان از طریق تماس با کارشناسان آهن ملل بهترین قیمت را با تخفیفات ویژه دریافت کنید. همچنین از طریق کانال آهن ملل در تلگرام می توانید نوسانات بازار را مشاهده نمایید. 

جمع بندی

در این مقاله خواص ورق آلومینیوم و فرآیند تولید آن ها شرح داده شد. این مطالب در شناخت محصول بسیار کمک خواهند کرد. همانطور که اشاره شد، ورق ‌ها طی مراحل نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند تا به استحکام و مقاومت لازم در برابرخوردگی دست ‌یابند. با مطالعه شرح انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن می توان دریافت امروزه در همه صنایع، این محصول بسیار کاربردی است.

سوالات متداول ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم چیست؟

به ورقی که از فلز آلومینیوم سبک تولید شده و بسیار مقرون به صرفه است، ورق آلومینیوم گفته می شود.

ورق آلومینیوم در چه صنایعی کاربرد دارند؟

این ورق در صنعت هوافضا، خودرو، ساختمان سازی، بسته بندی و غیره کاربرد دارد.

چگونه ورق آلومینیوم را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن ورق های الومینیومی می توان از پارچه نرم و مواد شوینده استفاده کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.