خوردگی ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم چیست؟ آیا ورق آلومینیوم دچار خوردگی می شود؟ چه عواملی باعث ایجاد خوردگی در ورق آلومینیوم می شوند؟ فلز آلومینیوم یکی از پرمصرف ترین فلزات در صنعت محسوب می شود و دارای خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه ‌ای می باشد. فلز آلومینیوم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است، که این فلز را به یک ماده ایده ‌آل تبدیل کرده است، برخی از این ویژگی های خاص عبارتند از:

  • قابلیت تولید آلومینیوم به روش ‌های مختلف
  • مقاومت در برابرخوردگی
  • قیمت مناسب آلومینیوم

باید گفت ورق آلومینیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و ورق آلومینیوم از انواع ورق های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می شود. ورق آلومینیوم دارای محدودیت هایی نیز می باشد که هنگام استفاده از آن باید دقت کرد. در این مقاله به شرح کامل خوردگی آلومینیوم می پردازیم بنابراین با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

ورق آلومینیوم

همانطور که ذکر شد آلومینیوم از پرمصرف ترین فلزات در صنعت محسوب می شود از طرفی، ورق آلومینیوم نیز از پرکاربردترین انواع ورق فولادی در صنایع مختلف می باشد که به دلیل قیمت مناسب محبوبیت زیادی دارد. به دلیل همین کاربرد و محبوبیت، رصد قیمت روز ورق آلومینیوم همواره از دغدغه فعالان خریداران بوده است. برای جلوگیری از سردرگمی و همچنین امکان مشاهده نوسان قیمت ها، آخرین قیمت ورق آلومینیوم در بازار را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

مشاهده لیست قیمت ورق آلومینیوم

آهن ملل؛ ارائه دهنده آنلاین قیمت ورق آلومینیوم

قیمت روز ورق آلومینیوم

این محصول در انواع متنوعی تولید می ‌شود و قابلیت بازیافت دارد و جالب است بدانید که حین بازیافت خاصیت ‌های خود را از دست نمی‌ دهد. ورق آلومینیوم به عنوان فلز سبک نیز معروف است و یقینا وزن سبک ورق آلومینیوم دلیل محبوبیت آن شده است.

ورق آلومینیوم
ورق آلومینیوم

انواع ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم در انواع گوناگون موجود می باشند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. متداول ترین انواع ورق آلومینیوم از سری ۶۰۰۰ و ۵۰۰۰ موجود هستند که در ادامه مقاله به معرفی آن ها می پردازیم.

ورق آلومینیوم سری ۶۰۰۰: ورق آلومینیوم سری ۶۰۰۰ با نام سیلیکون و منیزیم نیز معروف است. علت این نام گذاری آن است که منیزیم و سیلیکون، دو عضو اصلی در ساخت این ورق ‌های آلومینیوم محسوب می شود. ورق آلومینیم سری ۶۰۰۰ شامل مدل های زیر است:

  • ورق آلومینیوم مدل ۶۰۸۲
  • ورق آلومینیوم مدل ۶۰۶۳
  • ورق آلومینیوم مدل ۶۰۶۱

ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰: ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰ از اصلی ترین ورق های آلومینیوم است و مقاومت زیادی در برابر خوردگی آب شور دارد به همین دلیل به آن، مدل دریایی می گویند. ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰، شامل مدل های زیر است:

  • ورق آلومینیوم مدل ۵۰۳۸
  • ورق آلومینیوم مدل ۵۷۵۴
  • ورق آلومینیوم مدل ۵۰۵۲

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق آلومینیوم و کاربرد آن ها در صنایع، مقاله “انواع ورق آلومینیوم و کاربردهای آن در صنایع مختلف” را مطالعه نمایید.

کاربرد ورق آلومینیوم

در حالت کلی فلز آلومینیوم، وزن سبکی دارد و مقاومت بالایی دارد. ورق آلومینیوم نیز مقاومت بالایی دارد و شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد و دارای سطح براق، صاف و یک دست است. علاوه بر این موارد، ورق آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ ‌زدگی مقاوم است. از مهم‌ ترین کاربردهای این نوع ورق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت حمل و نقل
  • استفاده در مخازن سوخت
  • استفاده برای ساخت ریل های راه آهن
  • استفاده در صنایع نظامی
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت داروسازی
کاربرد ورق آلومینیوم
کاربرد ورق آلومینیوم

عوامل ایجاد خوردگی ورق آلومینیوم

در اکثر شرایط محیطی، آلومینیوم بهترین انتخاب می باشد زیرا لایه‌ اکسیدی که در سطح این فلز تشکیل می شود در بازه گسترده ‌ای از PH قرار نمی گیرد. آلومینیوم می تواند خود را ترمیم کند، که این ترمیم به ساختارهای آلومینیومی اجازه می دهد تا به عملکرد خود ادامه دهد. حتی اگر برای مدت کوتاهی که این لایه در حال ترمیم است فلز در معرض محیط ‌های تهاجمی قرار گیرد. البته مواردی وجود دارد که در صورت توجه نکردن به آن ها، آلومینیوم در معرض خوردگی قرار می گیرد که شامل موارد زیر می باشد:

  • شرایط اسیدی بالا
  • شرایط مستعد خوردگی گالوانیک
  • فضاهای داخلی تهویه نشده
  • قرار گرفتن مداوم آلومینیوم در شرایط آب و هوایی مرطوب
  • استفاده در محیط ‌های دریایی
عوامل ایجاد خوردگی ورق آلومینیوم
عوامل ایجاد خوردگی ورق آلومینیوم

مقاومت ورق آلومینیوم در برابر خوردگی

ورق آلومینیوم در برابر خوردگی به طور طبیعی مقاوم است و جالب است بدانید یکی از علل محبوبیت استفاده از ورق آلومینیوم در بسیاری از کاربردهای صنعتی و خانگی، مقاومت آن در برابر خوردگی می باشد. آلومینیوم خالص به طور طبیعی بسیار واکنش پذیر می باشد. به همین جهت به محض قرار گرفتن آلومینیوم در معرض هوا، سطح آن با اکسیژن واکنش می دهد که باعث تشکیل یک لایه‌ اکسید روی سطح آلومینیوم می شود.

این لایه اکسید سبب محافظت از فلز پایه در برابر واکنش ‌های بعدی می شود که به حفظ دوام این فلز کمک می کند. لازم است بدانید که لایه اکسید بسیار نازک می باشد و با خراش می توان آن را از بین برد. البته در صورت از بین رفتن، فلز به سرعت با محیط واکنش نشان داده که باعث از سر گرفتن محافظت و تشکیل لایه‌ اکسید می شود. آلومینیوم دوام و مقاومت بالایی در محیط ‌های دینامیک دارد. همچنین فلز آلومینیوم، محدودیت های زیست محیطی کمی دارد. البته در صورتی که زمان کافی برای ترمیم، به لایه اکسیدی اختصاص داده شود.

زمانی خوردگی گالوانیک رخ می دهد که دو فلز غیرمشابه در حضور یک الکترولیت با هم دیگر واکنش نشان دهند. که در این صورت فلزی که بی اثرتر باشد و کمتر واکنش پذیر باشد، توسط فلز دیگر محافظت می شود. فلزاتی در آلومینیوم وجود دارند که به خوردگی گالوانیک کمک می کنند که این فلزات شامل فولاد گالوانیزه، روی و مس می باشند.

در اکثر قاب ‌های آلومینیومی، معمولا از اتصالات و پرچ‌ های فولادی استفاده می شود، که در شرایط آب و هوایی خشک، بی ضرر هستند اما در صورت حضور یک آلومینیوم، قاب آلومینیوم شروع به خراب شدن می کنند. برای جلوگیری از این مسئله، فلز آلومینیوم موردنظر با سیلسیوم و منیزیم مخلوط می شود. با افزودن این عناصر به فلز آلومینیوم، مقاومت فلز در برابر خوردگی افزایش یافته که باعث می شود قاب برای استفاده در شرایط مرطوب مناسب باشد.

نوع دیگر از خوردگی، خوردگی حفره‌ای می باشد که در سطح آلومینیوم رخ می دهد. خوردگی حفره ‌ای ممکن است به طور خفیف باشد و تنها سطح از نظر ظاهری تغییر کند ولی در صورتی که به این مشکل رسیدگی نشود، به یکپارچگی ساختار فلز به شدت آسیب می رساند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که آلومینیوم از فلزهای پرطرفدار و سبک می باشد که مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی دارد. عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند عبارتند از: محیط های اسیدی، رطوبت، فضاهای بسته بدون تهویه، شرایط مستعد خوردگی گالوانیک و محیط های دریایی.

سوالات متداول خوردگی ورق آلومینیوم

عوامل ایجاد خوردگی ورق آلومینیوم کدامند؟

۱.محیط های اسیدی ۲.محیط های مرطوب ۳.فضاهای بسته بدون تهویه ۴.شرایط مستعد خوردگی گالوانیک ۵.محیط های دریایی.

متداول ترین کاربردهای ورق های آلومینیوم کدامند؟

۱.استفاده در صنعت حمل و نقل ۲.استفاده برای ساخت ریل های راه آهن ۳.صنایع نظامی ۴.استفاده برای ساخت لوازم خانگی ۵.صنعت داروسازی ۶.ساخت مخزن سوخت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.