تفاوت لوله گازی توکار و روکار

کاربرد لوله گازی چیست؟ انواع لوله های گازی کدامند؟ از لوله گاز برای انتقال گاز از پالایشگاه تا شهر های اطراف استفاده می شود. لوله های گازی معمولا از جنس های فولاد، برنج، مس و پل اتیلن تولید و در بازار عرضه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لوله های گازی با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله گازی فولادی چیست؟

لوله های گازی فولادی از ورق های فولادی گالوانیزه تولید می شوند. از لوله های گازی فولادی برای انتقال گاز استفاده می شود. این لوله ها در برابر رطوبت و خوردگی و ضربه های ناگهانی مقاوم است. لوله های گازی فولادی نسبت به سه جنس برنج و مس و پلی اتیلن مقاومت بیشتری دارد و معمولا در انجام پروژه های بزرگ از لوله گازی فولادی استفاده می شود.

انواع لوله گازی

لوله های گازی انواع مختلفی دارند، اما بهترین برای دسته بندی لوله های گازی فولادی به شرح زیر است:

  • لوله های گازی توکار
  • لوله های گازی روکار

لوله گازی توکار چیست؟

لوله گازی توکار، لوله ای مقاوم در برابر ضربات ناگهانی، فرسایش و رطوبت می باشد که در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها برای انتقال گاز از شهری به شهر دیگر استفاده می شوند. برای دسترسی لوله گازی توکار باید مانعی در لوله وجود نداشته باشد. برای لوله کشی لوله گازی توکار، باید از جوشکاری برق با دینام جوش برق استفاده شود. اگر لوله کشی توکار بدون درز (مانیسمان) باشد، نیز از جوشکاری برق استفاده می شود. برای تولید لوله های گازی از ورق سیاه استفاده می شود که به دو نوع درز دار و بدون درز می باشد.

لوله گازی توکار
لوله گازی توکار

 عایق کاری لوله کشی گاز توکار

برای عایق کاری لوله گازی توکار، باید از پرایمر و نوار پرایمر استفاده شود. لوله های توکار باید در ابتدا چربی زدایی و زنگ زدایی شود. سپس روی سطح لوله، پرایمر زده شود. بعد از خشک شدن پرایمر بایستی نوار پیچی صورت گیرد.

لوله گازی روکار چیست؟

لوله گازی روکار نسبت به لوله گازی توکار جنس آسیب پذیرتری دارد. از لوله های گازی روکار برای اجرا و راه اندازی انشعابات داخل ساختمان یا لوله کشی های درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد. لوله گازی روکار نسبت به لوله گازی توکار قیمت کمتری دارد. لوله گازی روکار برای مسافت های طولانی کاربرد ندارد. لوله های گازی روکار برای سیستم لوله کشی خنگی کاربرد دارد و به دلیل حساس بودن، در کنار دیوار یا گوشه ها تعبیه می شود. لوله های افقی و عمودی گازی روکار در هر جایی که نیاز باشد نصب می شود. لوله ها در برابر ضربه، فشار و حرارت بسیار آسیب پذیر هستند. جنس لوله های روکار، فولاد، برنج، مس و پل اتیلن است. در برخی مناطق لوله های فولادی از جنس گالوانیزه و ضد زنگ استفاده می کند. این لوله ها بعد از نصب به راحتی جدا سازی و جابجا می شوند. برای جلوگیری از زنگ زدگی و فرسایش، لوله های گازی روکار را رنگ آمیزی می کنند.

لوله گازی روکار
لوله گازی روکار

آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله گازی روکار را ارائه می دهد.

تفاوت لوله های گازی روکار و توکار

  • لوله گازی توکار در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد ولی لوله گازی روکار برای لوله کشی ساختمان و پروژه های کوچک کاربرد دارد.
  • لوله گازی توکار برای جابجایی گاز در مسافت طولانی استفاده می شود ولی لوله گازی روکار این گونه نیست.
  • لوله های روکار آسیب پذیر تر از لوله های توکار هستند.
  •  لوله های توکار به راحتی نصب می شود و به راحتی جدا و جابجا می شود.
  • لوله های روکار مقاومت بیشتری در برابر ضربه، فشار و فرسودگی دارد ولی مقاومت لوله های توکار کمتر است.
  • مراحلی برای عایق کاری لوله روکار وجود دارد ولی در لوله توکار با رنگ کردن لوله مقاومت لوله را در برابر زنگ زدگی و فرسایش بیشتر می کند.
  • سایز و ابعاد لوله گازی توکار بیشتر از لوله گازی روکار است.
  • قیمت لوله گازی در دو نوع روکار و توکار نیز به دلیل تفاوت در ابعاد، ویژگی و خواص متفاوت است. برای مقایسه قیمت ها می توانید لیست قیمت لوله گازی را مشاهده کنید که در آن هر قیمت هر دو لوله گازی تورکار و روکار اعلام شده است.

لیست قیمت لوله گازی توکار و روکار

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع لوله گازی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز لوله گازی

جمع بندی

دریافتیم که لوله گازی برای انتقال گاز مورد استفاده قرار می گیرد. از این لول ها برای انتقال گاز از پالایشگاه تا شهر های اطراف کاربرد دارد. لوله های گازی معمولا در جنس های فولاد، برنج، مس و پل اتیلن تولید و در بازار عرضه می شود. لوله گازی فولادی، از جنس گالوانیزه است و از ورق های فولادی گالوانیزه تولید می شود. لوله های گازی انواع مختلفی دارد که از مهم ترین لوله های گازی، می توان به دو لوله‌ی لوله گازی توکار و لوله گازی روکار اشاره کرد که هر کدام مصارف و ویژگی های خاص خود را دارند.

سوالات متداول تفاوت لوله گازی توکار و روکار

متداول ترین انواع لوله های گازی کدامند؟

لوله های گازی به ۲ دسته لوله های گازی روکار و لوله های گازی توکار تقسیم می شوند.

لوله های گازی معمولا از چه جنسی هستند؟

لوله های گازی معمولا در جنس های فولاد، برنج، مس و پل اتیلن تولید و در بازار عرضه می شود. لوله گازی فولادی، از جنس گالوانیزه است و از ورق های فولادی گالوانیزه تولید می شود.

متداول ترین تفاوت های لوله گازی روکار و لوله گازی توکار را نام ببرید؟

۱.لوله گازی توکار در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد ولی لوله گازی روکار برای لوله کشی ساختمان و پروژه های کوچک کاربرد دارد.۲.لوله گازی توکار برای جابجایی گاز در مسافت های طولانی استفاده می شود ولی لوله گازی روکار این گونه نیست.۳.سایز و ابعاد لوله گازی توکار بیشتر از لوله گازی روکار است.۴.لوله های توکار به راحتی نصب می شود و به راحتی جدا و جابجا می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.