تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

آیا با لوله درزدار و لوله بدون درز آشنا هستید؟ تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز چیست؟ لوله های فولادی انواع متفاوتی دارد که هر کدام نسبت به نوع و شکلی که دارند، کاربرد خاص خود را دارد. از رایج ترین نوع لوله ها، می توان به لوله های جوش داده شده یا درزدار و لوله های بدون درز اشاره کرد. قبل از خرید لوله و استفاده از آن در پروژه ها باید اطلاعات کافی داشته باشید.

در این مقاله ما قصد داریم شما را با تفاوت های لوله درزدار و بدون درز آشنا کنیم پس تا پایان مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله‌ درزدار چیست؟

فرآیند تولید لوله درزدار به این شکل است که در ابتدا ورق فولادی را برش می دهند و سپس بعد از عبور از نورد، به شکل دایره می شود. در مرحله بعد، درزی که به وجود آمده را جوش می دهند. به این روش تولید، در اصطلاح عامیانه نورد گفته می شود.

برای جوشکاری لوله درزدار، با توجه به ضخامت لوله و نوع ماده، فرآیند آن متفاوت است. جوشکاری عموما به سه نوع جوشکاری القایی با فرکانس بالا، جوشکاری مقاومتی و جوشکاری لیزر تقسیم می شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مصارف لوله های درزدار، مقاله “لوله درزدار چیست؟” را مطالعه نمایید.

 

لوله درزدار چیست؟
لوله درزدار چیست؟

لوله بدون درز چیست؟

لوله بدون درز، به لوله هایی می گویند که نیازی به جوشکاری ندارند و طی چندین فرآیند تولید می شود. لوله های بدون درز به طور مستقیم از شمش فولادی به لوله تبدیل می شود.

فرآیند تولید لوله بدون درز به نحوی است که در ابتدا شمش فولادی پیش گرم را به وسیله یک عدد سنبه سوراخ می کنند و سپس ضخامت لوله را مشخص می کنند. سپس با تکرار این مراحل، طول لوله افزایش می یابد.

یکی از مهم ترین ویژگی های لوله درزدار استحکام و مقاومت بالای لوله است. این لوله معمولا در قطرهای پایین تولید می شود. اگر نیازی باشد که با قطرهای بالاتر تولید شود، نیاز به هزینه بالاتری است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد لوله های بدون درز مانیسمان، مقاله “کاربرد لوله های بدون درز مانیسمان” را مطالعه نمایید.

لوله بدون درز چیست؟
لوله بدون درز چیست؟

مزایای لوله درزدار و لوله بدون درز

  • لوله درزدار بسیار به صرفه و اقتصادی است.
  • تولید لوله درزدار با قطر پایین، از هزینه ساخت کم تری بهره می برد.
  • لوله بدون درز به طور یکنواخت تولید می‌شود.
  • لوله بدون درز جوش خوردگی ندارد.
  • لوله بدون درز استحکام و مقاومت کششی بالایی دارد.
  • لوله بدون درز مقاومت بالایی در برابر فشار دارد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله مانیسمان را به شما عزیزان ارائه می دهد.

کاربرد لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله های درزدار به دلیل به صرفه بودن و تولید سریع، در صنایع مختلفی تولید و در بین مصرف کنندگان در بازار عرضه می شود. برای جاهایی که لوله به مقاومت بالا و استحکام زیاد نیاز داشته باشد، عموما از لوله های بدون درز استفاده می کنند. به عنوان مثال برای ساخت ماشین های صنعتی از لوله های بدون درز استفاده می کنند.

تفاوت های لوله درزدار و لوله بدون درز

یکی از بارزترین تفاوت های لوله درزدار و لوله بدون درز، در نحوه تولید و شکل ظاهری آن هاست. برای تولید لوله های درزدار، از تسمه و یا ورق فولادی استفاده می شود. ولی برای تولید لوله های بدون درز، از شمش فولادی استفاده می شود.

لوله بدون درز مقاومت بیشتری نسبت به لوله های درزدار دارد، زیرا در لوله های درزدار، درزهایی وجود دارد که با جوشکاری به هم متصل شده اند پس تحمل فشار این نوع لوله ها کمتر است. لوله های درزدار معمولا برای انتقال آب با فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی که لوله های بدون درز برای انتقال سیالات با فشار بالا گزینه مناسبی است. لوله های بدون درز گران تر از لوله های درزدار است و دلیل آن نیز تفاوت قیمت این دو نوع لوله، فرآیند تولیدشان می باشد.

جمع بندی

در این مقاله با تفاوت های لوله درزدار و بدون درز آشنا شدید. دریافتیم که فرآیند تولید لوله درزدار به این شکل است که در ابتدا ورق فولادی را برش می دهند و سپس بعد از عبور از نورد، به شکل دایره می شود. در مرحله بعد، درزی که به وجود آمده را جوش می دهند. به این روش تولید، در اصطلاح عامیانه نورد گفته می شود.

برای جوشکاری لوله درزدار، با توجه به ضخامت لوله و نوع ماده، فرآیند آن متفاوت است. جوشکاری عموما به سه نوع جوشکاری القایی با فرکانس بالا، جوشکاری مقاومتی و جوشکاری لیزر تقسیم می شود. لوله های بدون درز برای انتقال آب و سیالات با فشار بالا کاربرد دارد و لوله های درزدار بیشتر برای انتقال آب با فشار معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

فرآیند تولید لوله های درزدار به چه صورت است؟

فرآیند تولید لوله درزدار به این شکل است که در ابتدا ورق فولادی را برش می دهند و سپس بعد از عبور از نورد، به شکل دایره می شود. در مرحله بعد، درزی که به وجود آمده را جوش می دهند. به این روش تولید، در اصطلاح عامیانه نورد گفته می شود.

بارزترین تفاوت لوله های درزدار و لوله های بدون درز چیست؟

لوله های بدون درز برای انتقال آب و سیالات با فشار بالا کاربرد دارد و لوله های درزدار بیشتر برای انتقال آب با فشار معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.