لوله درزدار چیست؟

لوله درزدار چیست؟ کاربرد لوله درزدار چیست؟ لوله های فولادی انواع زیادی دارند، یکی از انواع لوله های فولادی، لوله درز مستقیم است. برای ساختن لوله درزدار، ورق ها را با ضخامت خاص برش می دهند و از میان غلتک عبور می دهند و غلتک ها لبه های ورق را به فرم دلخواه فرم می دهد و شبیه به لوله می شود، به لوله های تولید شده به این روش، لوله درزدار یا لوله درز مستقیم می گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لوله های درزدار با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله درزدار

لوله هایی که به روش القائی و به صورت درز جوش مستقیم تولید می شوند از ضخامت های ۴ الی۱۰ میلی متر به دو صورت تست شده و تست نشده به منظور انتقال آب و مصارف صنعتی استفاده می شود. از لوله های که به شکل درزدار تولید می شود، در مصارف آبرسانی به دلیل میزان مقاومت بالا استفاده می شود.

تحمل فشار لوله درزدار و تحمل فشار لوله بدون درز متفاوت است که هر دوی این ها با توجه به نحوه ساخت و ضخامت محصول ارزیابی می گردد. لوله های درز مستقیم به منظور تولید لوله های انتقال گاز، مصارف صنعتی، لوله های شوفاژ، تولید پروفیل های صنعتی، ساختمانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

تولید لوله های درز جوش مستقیم

ابتدا ورق فولادی از کارخانه های فولادساز تهیه می شود تا خطوط تولید لوله به واسطه آن تغذیه گردد از جمله برترین کارخانه های ساخت ورق فولادی می توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره نمود بعد از آن با توجه به سایز لوله ورق ها در اندازه های مورد نظر برش داده می شوند. در فاز بعدی ورق های برش خورده از میان غلتک های مخصوص عبور داده شده و لبه های آن به یکدیگر نزدیک می شوند سپس به واسطه دستگاه های جوشی که در خطوط تولید تعبیه شده به یکدیگر متصل می شوند.

در این شیوه تولید لوله، در محل اتصال دو لبه ورق، درز جوشی به وجود خواهد آمد بر همین اساس به محصولاتی که به چنین روشی تولید می شوند لوله درزدار یا لوله درز مستقیم گفته می شود. در شیوه تولیدی مذکور محصولات نهایی اغلب به عنوان مواردی جهت ساخت پروفیل و یا لوله های در اندازه های کوچک تر در مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

شیوه دیگر تولید این لوله، برش پس از فورمینگ است در این شیوه مطابق روش قبلی ورق فولادی از میان بخش فورمینگ عبور داده شده جوشکاری شده و سپس خنک می گردد در فاز نهایی از خط سایزینگ عبور داده شده و در اندازه مورد نظر برش داده می شود این محصول بعد از دریافت تاییدیه بازرس مربوطه، بسته بندی و انبار می گردد. در برخی موارد به وسیله انجام عملیات کشش گرم یا سرد محل درز جوش مخفی می شود این کار برای زیبایی بیشتر محصول صورت می گیرد.

کاربرد انواع لوله درز مستقیم

همانطور که در این مقاله ذکر شد، لوله های درز دار در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد که با برخی از این کاربرد ها در ادامه آشنا می شویم.

  • استفاده در تاسیسات
  • لوله انتقال آب
  • لوله انتقال گاز
  • ساخت لوله و پروفیل
  • لوله های شوفاژ
  • استفاده در تاسیسات

لوله های درزدار بسته به روش تولید و برش به دو مورد لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال تقسیم می شوند. لوله های درزدار با نام های لوله جوشی و یا درز جوش شناخته شده اند. هزینه تولید و قیمت پایانی ساخت این دسته از لوله ها در مقایسه با لوله های بدون درز بسیار پایین تر است اما با توجه به نحوه تولید در نوع مصرف آن ها محدودیت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله فولادی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

جمع بندی

دریافتیم که یکی از انواع لوله های فولادی، لوله درز مستقیم است. برای ساختن لوله درزدار، ورق ها را با ضخامت خاص برش می دهند و از میان غلتک عبور می دهند و غلتک ها لبه های ورق را به فرم دلخواه فرم می دهد و شبیه به لوله می شود، به لوله های تولید شده به این روش، لوله درزدار یا لوله درز مستقیم می گویند. لوله های درز مستقیم کاربردهای زیادی دارند مانند: استفاده در تاسیسات، لوله انتقال آب، لوله انتقال گاز، ساخت لوله و پروفیل، لوله های شوفاژ و استفاده در تاسیسات.

سوالات متداول لوله درزدار

لوله درزدار چیست؟

برای ساختن لوله روش های متعددی وجود دارد که یکی از این انواع لوله، لوله درز مستقیم است. برای ساختن این نوع لوله، ورق ها را با ضخامت مورد نظر برش می دهند و از میان غلتک عبور میدهند و غلتک ها لبه های ورق را به فرم دلخواه فرم می دهد و شبیه با لوله می شود که به این لوله ها، لوله درزدار یا لوله درز مستقیم می گویند.

کاربرد انواع لوله درز مستقیم چیست؟

استفاده در تاسیسات
لوله انتقال آب
لوله انتقال گازساخت لوله و پروفیل
لوله های شوفاژ
استفاده در تاسیسات

لوله های درزدار بسته به روش تولید به چند دسته تقسیم می شوند؟

لوله های درزدار بسته به روش تولید و برش به دو مورد لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال تقسیم می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.