پروفیل UPVC چیست؟

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنایع ساخت و ساز انواع مصالح فلزی می باشند. از نظر لغتی پروفیل به معنای ثابت بودن یک مقطع در طول مشخص و معین است. پروفیل در زبان لاتین، محصولیست که در ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از متداول ترین انواع پروفیل ها، نوع UPVC می باشد که در ادامه به بررسی اختصاصی آن می پردازیم بنابراین با مجموعه ی آهن ملل همراه باشید.

تاریخچه پروفیل UPVC

در اواخر دهه ۱۹۷۰، آلمان سیستم های پنجره UPVC را به صنعت شیشه سازی انگلستان معرفی کرد و با استقبال خوبی مواجهه شد زیرا آلومینیوم یک ماده سرد بود که در ماه های سردتر متراکم می شدند.

در دهه ۲۰۰۰ میلادی انقلاب تولید پنجره و درب UPVC آغازشد! پیشرفت های هیجان انگیز در فناوری اکستروژن به صنعت لعاب سازی بریتانیا این را امکان داد تا با پنجره های سنتی بیشتر همخوانی داشته باشند.

در حال حاضر پروفیل UPVC در چندین رنگ موجود است. بدین معنی که پنجره های UPVC درست مانند یک پنجره چوبی به نظر می رسند و تولدی برای جایگزین چوب هستند.

بروز ترین نرخ پروفیل درب و پنجره را در سایت آهن ملل مشاهده نمایید.

پروفیل یو پی وی سی (UPVC) چیست؟

UPVC مخفف کلرید پلی وینیل بدون پلاستیک است و یک ماده همه کاره که می تواند برای وسایلی مانند پنجره ها، درب ها، مصالح لوله کشی و غیره استفاده شود. قبل از آن، تولیدکنندگان، از پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می کردند، اما طول عمر پایین آن باعث شد که از ماده ای از مطلوب تر یعنی UPVC استفاده کنند.

تولید این محصول از ترکیب نفت خام، وینیل و کلرید اسید انجام شده و در برابر رطوبت و سرما عایق بسیار مناسبی است و در درجه های کیفی عالی، خوب و متوسط ارائه می شود.

وزن پروفیل UPVC

وزن هر متر پروفیل طبق استاندارد تقریبا (۶.۱ – ۲.۱) کیلوگرم می باشد. به طور کلی هر چه ضخامت لایه های پروفیل بیشتر باشد، وزن آن بیشتر شده و بار بیشتری را می تواند تحمل کند. همچنین کیفیت این گونه پروفیل ها بالاتر است.

مواد اولیه پروفیل های UPVC

برای تولید پروفیل های یو پی وی سی لازم است موادی برای بالا بردن کیفیت و استحکام در برابر هر نوع ضربه، فشار، آب و هوا و خوردگی موادی به آن افزوده شود.

  • استبیلایزر
  • ایمپکت مدیفایر
  • تیتانیوم دی اکسید
  • پرکننده ها

تفاوت PVC و UPVC

PVC محصولی از جنس پلاستیک بوده همچنین کاربرد گسترده ای دارد. ورقه های تولید شده از PVC را می توان با کمک روکش و یک رنگ مخصوص طرح های متنوعی داد. دو پروفیل PVC ,UPVC امروزه در صنعت درب و پنجره سازی به وفور دیده می شوند.

PVC انعطاف پذیر و بادوام است در حالی که UPVC سفت و محکم می باشد. همچنین انعطاف پذیری کمتری داشته اما مقاومت بالاتری دارد. مدل PVC در برابر دما تحمل کمتری نسبت به مدل UPVC دارد.

مزایای استفاده از پروفیل UPVC

از مزایای پروفیل UPVC می توان به موارد زیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که سطح کیفی محصولات بسیار بالا می باشد و معایب خاصی در آن مشاهده نمی شود.

  • عایق مناسب و مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار
  • عایق های مناسب حرارتی و الکتریسیته
  • ضد حریق هستند و مقاومت بالایی در برابر اشتعال دارند
  • عدم نیاز به رنگ کاری و سرویس مجدد
  • عایق صدا و کاهش آلودگی های صوتی
  • صرفه جویی چشم گیر در مصرف انرژی
  • قابلیت شست و شو
  • استحکام بالا
  • سهولت در نصب
  • تنوع در رنگ بندی محصولات
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی

استانداردهای پروفیل های UPVC

لازمه خرید پروفیل یو پی وی سی مرغوب و با کیفیت، تولید شدن آن بر حسب استانداردهای جهانی است. در کل استانداردهایی که برای ارزیابی کیفیت این نوع از پروفیل ها شناخته می شوند، استاندارد انگلستان و آلمان هستند. هر چند شناخت و تطابق محصول تولیدی با استانداردهای ذکر شده کار آسانی نیست و نیاز به انجام آزمایش هایی برای ارزیابی می باشد.

استانداردهای پروفیل های-UPVC
استانداردهای پروفیل های-UPVC

کلاس‌ های استاندارد پروفیل UPVC

وزن و ویژگی‌ های پروفیل متناسب با ابعاد و شکل آن است. به همین جهت کلاس‌ هایی برای پروفیل‌ ها نامگذاری شده است که بدین شرح است:

کلاس A: این کلاس مربوط به پروفیل با ضخامت دیواره اصلی بالاتر از ۲.۸ میلیمتر و ضخامت ۲.۵ میلیمتر برای دیواره فرعی است.

کلاس B: کلاس نوع B به پروفیل‌ هایی با ضخامت دیواره اصلی بالای ۲.۵ میلیمتر و ضخامت دیواره فرعی بالاتر از ۲ میلی متر است.

کلاس C:‌ پروفیل‌ هایی که ضخامت آن ها مطابق با توافق تولید کننده و خریدار ساخته می‌شود جز این کلاس محسوب می‌شود.

تست های انجام شده بر پروفیل UPVC

آزمایش های تعیین کیفیت پروفیل ها شامل موارد زیر است:

  • شرایط تولید محصول
  • بررسی مقاومت در برابر ضربه
  • آزمایش رفتار در برابر گرما
  • بررسی میزان کجی محصول

که درباره هریک به صورت اختصاصی شرح می دهیم.

شرایط تولید محصول

به عنوان نمونه آزمایشی بر روی تعدادی از محصولات تست های متفاوتی به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت انجام می شود. همچنین از نظر ظاهری بررسی می شوند تا عاری از هرگونه عیب هایی چون حفره، حباب، ترک و غیره باشند.

بررسی مقاومت در برابر ضربه

در این مرحله برای بررسی مقاومت محصول در برابر ضربه، ۱۰ نمونه از محصول را در دمای ۱۵۸۰ درجه سانتی گراد در دستگاه فریزر به مدت حداقل یک ساعت قرار داده می شود. سپس مقاومت محصول در برابر ضربه، به وسیله ی وزنه ای مورد ارزیابی قرار داده می شود.

آزمایش رفتار در برابر گرما

در این مرحله محصول را در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد قرار م یدهند سپس به محیط خنکی انتقال داده می شود، در صورتی که محصول فاقد هرگونه چروک، ترک خوردگی و تغییر شکل باشد، مناسب است.

بررسی میزان کجی محصول

برای بررسی و مشخص شدن میزان کجی یا میزان انحراف محصول، آن را به صورت آینه ای روی یک سطح کاملا صاف قرار می دهند.

بررسی جوش

در این مرحله محصول بعد از جوش به آزمایشگاه منتقل می شود، سپس بر محصول نیروی مشخصی وارد شده تا به نقطه شکست برسد، در نهایت اگر زودتر از زمان استاندارد محصول شکسته شود، کیفیت تولید محصول تایید نمی شود. محصولی که از آزمایشات ذکر شده تایید شوند، استاندارد است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت روز قوطی و پروفیل کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

انواع پروفیل UPVC

پروفیل های UPVC از نظر کاربرد در جاهای مختلف انواع گوناگونی دارند و معمولا به اسم های پروفیل دوجداره، در و پنجره، صنعتی و ضدآب شناخته می شوند.

تولید پروفیل UPVC

فرآیند تولید UPVC یک کار علمی و هنر ظریف در طراحی است. اکنون اجازه دهید هر یک از مراحل تولید UPVC را بررسی کرده و بفهمیم که چه چیزی در ساخت بهترین پروفیل UPVC نقش دارد. سه مرحله از فرآیند تولید UPVC عبارت است از:

  • تشکیل ترکیب رزین
  • اکستروژن پروفیل UPVC
  • بسته بندی و توزیع
تولید پروفیل-UPVC
تولید پروفیل-UPVC

تشکیل ترکیب رزین

پس از تولید مواد پروفیل های UPVC، فرآیند جداگانه ای از تقویت پروفیل ها آغاز می شود که می توان آن را ساخت پروفیل های تقویت شده نامید. این اولین مرحله در فرآیند تولید پروفیل UPVC است. مواد اولیه خاصی وجود دارد که در تهیه مخلوط رزین استفاده می شود. مواد اولیه انتخاب شده می بایست از مرغوب ترین سطح باشند. مخلوط آماده شده از مکمل دی اکسید تیتانیم (TiO2) و سطح پایین تر از کربنات کلسیم (CaCO3) در ساخت پروفیل یو پی وی سی، به دوام و مقاومت در برابر اشعه UV کمک می کند. همچنین برای رویکرد سالم تر و سازگار با محیط زیست، از مواد بدون سرب در رزین استفاده می شود.

اکستروژن پروفیل UPVC

مرحله اکستروژن، مرحله اصلی فرآیند تولید UPVC است. پروفیل های اکسترود شده برای طراحی نیاز به دمای مطلوب (۲۷۵-۲۰۰) درجه سانتی گراد دارند. هنگامی که مخلوط مذاب برای پروفیل اکسترود شده آماده شد، در قالب های مخصوص ریخته می شود.

بسته بندی و توزیع

پس از اینکه پروفیل اکسترود شده، شکل تعیین شده خود را به دست آورد، مرحله نهایی فرآیندهای تولید UPVC، خنک کردن آن است. پروفیل UPVC در حمام آب قرار داده شده و سرد می شود. پس از خنک شدن، پروفیل ها استحکام کافی به دست می آورند. پروفیل های اکسترود شده به اشکال استاندارد بریده می شوند، سپس از برچسب های بسته بندی و نوارهای محافظ برای نگهداری و انتقال آن ها استفاده می شود.

لیست تولید کنندگان پروفیل UPVC در کشور ایران

در جدول زیر به چند مورد از تولید کنندگان پروفیل یو پی وی سی اشاره کرده ایم:

لیست تولید کنندگان پروفیل UPVC  سیندژکوت زولتنواویتا
ویستابستبوتیاویتانواآورتا
هافمنوینتکبست ویژنآق پروفیل گلستان
واناوینایده آلهمارشتنرباط نوین
تاروسماژولآبایانآریا نوین
ای بی آییو نی وینروزوینهامر

سخن آخر

در این مطلب به معرفی پروفیل پرداختیم. بیشترین کاربرد این پروفیل UPVC در تولید درب و پنجره می باشد که تحولی عظیم در این صنعت به وجود آورده است زیرا از خصوصیات مثبتی از جمله نصب راحت، قابلیت شست وشو، عایق حرارتی والکتریسیته، عدم نیاز به رنگ کاری و غیره برخوردارند.

تولید پروفیل های UPVC در ۳ مرحله مخلوط مواد، اکستروژن و بسته بندی و توزیع صورت می گردد اگرچه قبل از توزیع لازم است تستهایی بر آن انجام شود که در این مقاله به طور مفصل شرح داده شد.

سوالات متداول پروفیل UPVC

تفاوت PVC و UPVC چیست؟

PVC انعطاف پذیر و بادوام است در حالی که UPVC سفت و محکم می باشد. همچنین انعطاف پذیری کمتری داشته اما مقاومت بالاتری دارد. مدل PVC در برابر دما تحمل کمتری نسبت به مدل UPVC دارد.

مزایای استفاده از پروفیل UPVC کدامند؟

عایق مناسب و مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار،عایق های مناسب حرارتی و الکتریسیته ضد حریق هستند و مقاومت بالایی در برابر اشتعال دارند

پروفیل یو پی وی سی (UPVC) چیست؟

UPVC مخفف کلرید پلی وینیل بدون پلاستیک است و یک ماده همه کاره که می تواند برای وسایلی مانند پنجره ها، درب ها، مصالح لوله کشی و غیره استفاده شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.