نوسانات بازار میلگرد

نوسانات بازار میلگرد در روزهای اخیر بیشتر شده است. گویا اوضاع مانند آتش زیر خاکستر شده و بازار منتظر تحولات در منطقه است. در شرایط کنونی، فعالان بازار و مدیران پروژه محتاطانه رفتار می کنند، خریدهای هیجانی ندارند و تمامی عوامل داخلی و خارجی را در نظر می گیرند.

نوسانات اگرچه جزئی هستند ولی طی چند روز گذشته، بازار آهن را شدیدا تحت تأثیر قرار داده است. طبق آخرین گزارش‌ ها، قیمت میلگرد از مبادی اصفهان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش داشت. البته سایزهای معدودی ثابت باقی ماندند که آن هم برای بازه زمانی کوتاهی بود. گران‌ترین میلگردها امروز مربوط به برند درپاد تبریز بود که ۳۲ هزار تومان را در سایز  16 رد کرد.


پروژه های ساخت و ساز و تقاضای میلگرد

با وجود افزایش قیمت میلگرد، همچنان تقاضا برای میلگرد در پروژه های ساخت و ساز و عمرانی وجود دارد. البته مسئله تقاضا برای این محصول فولادی برای پروژه های بزرگ بیشتر صدق می کند، زیرا نبود بودجه کافی و توان مالی پایین پروژه های کوچک باعث کاهش تقاضای خرید در ساخت و سازهای کوچک تر می شود.

همچنین، به دلیل نوسانات بازار میلگرد، برخی از پروژه های ساختمانی خُرد به تعویق افتادند. در این راستا، کارفرمایان پروژه ها دو راه پیش روی خود دارند: یا همین منوال را تا ثبات نسبی بازار نگه دارند و خرید انجام ندهند یا اینکه پروژه خود را با استاندارهای پایین تری پیش ببرند. در صورت ادامه این روند، سرگیجه در بازار آهن همچنان ادامه خواهد داشت.


عوامل داخلی موثر روی نوسانات قیمت میلگرد

در این آشفته بازار، موج روانی که در مورد سوخت و حامل های انرژی به بازار آهن وارد می شود، بسیار تأثیر گذار است. میلگرد از مصالح ساختمانی است که حمل و نقل آن با ماشین های سنگین انجام می گیرد و سوخت زیادی مصرف می کنند. پس در صورت افزایش نرخ های سوخت مانند بنزین و گازوئیل، باید شاهد افزایش کرایه های بار نیز باشیم.

بخشی دیگر از عوامل داخلی به سیاست های دولت برای کنترل ارز بر می گردد. اگر دولت بتواند مشکل ارز چند نرخی را حل کند، شفافیت بهتری در بازار بوجود می آید. با این حال، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تا زمانی که تفاوت بین نرخ های رسمی و آزاد وجود دارد، همچنان رانت و سوء استفاده در بازار هم وجود خواهد داشت.


عوامل خارجی موثر روی نوسانات قیمت میلگرد

قیمت مواد اولیه طی روزهای گذشته در بازار آهن تأثیر به سزایی گذاشته است. در پی ارائه بسته اقتصادی چین مبنی بر افزایش ساخت و ساز و کم کردن هزینه های مسکن، قیمت مواد اولیه نیز همراه با آن بالا رفت. نتیجه آن شد که در هفته پیش قیمت میلگرد ۲۲ دلار افزایش پیدا کرد. بخشی از مواد اولیه مانند سنگ آهن کشور، وارداتی است و همین مسئله می توان روی نرخ های میلگرد تأثیر بگذارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.