تأثیر قیمت بنزین بر بازار آهن

بنزین به عنوان سوخت اصلی وسایل نقلیه همواره روی بازار آهن تأثیر گذار بوده است. بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل کشور به بنزین وابسته است. افزایش قیمت بنزین بارها مطرح شده و تبعات خاص خود را  به همراه داشته است. کما آنکه در اوایل سال ۱۴۰۳ شایعاتی مبنی بر گران شدن بنزین رایج شد و بازار آهن را تا تحت تاثیر قرار داد.

با یک حساب سرانگشتی می شود گفت که با افزایش نرخ بنزین، کرایه های بار هم با آن افزایش می یابد. صنعت فولاد به صنعت حمل و نقل وابسته است و در صورت افزایش هزینه های سوخت از جمله بنزین، ناوگان های حمل و نقل مجبور می شوند تعرفه های خود را بالا ببرند و در نهایت روی قیمت آهن تاثیر می گذارد.


رابطه قیمت آهن و قیمت بنزین

طبق پژوهش های اقتصادی انجام شده، به ازای افزایش هر ۱ درصد قیمت بنزین، ۱ درصد هم روی نرخ تورم می آید. در صورت افزایش تورم، قیمت مقاطع فولادی به ناچار نیز بالا می روند و بازار حالت صعودی پیدا می کند. با این حال ممکن است این شوک ها مقطعی باشد و در اوایل تورم به عنوان اهرمی برای افزایشی کردن بازار عمل کنند.

از طرفی با افزایش تورم، هزینه های ساخت و ساز نیز افزایش پیدا می کند. این تغییر روی قیمت آهن تاثیر آن چنانی ندارد، ولی برای مصرف کننده و قیمت نهایی کالا نتایج خوبی نخواهد داشت. در صورت افزایش نرخ تمام شده روی کالاها از جمله محصولات فولادی، با کاهش معاملات و در پی آن رکود نسبی بازار آهن روبرو خواهیم شد.


قیمت بنزین و کرایه حمل و نقل محصولات فولادی

با وجود اینکه حمل و نقل محصولات فولادی با وسایل سنگین مانند تریلی و ۱۸ چرخ انجام می گیرد و سوخت آن عمدتا گازوئیل است، ولی با افزایش قیمت بنزین، قیمت سایز سوخت ها از جمله گازوئیل به تبع آن افزایش پیدا می کند. البته موجی که از گرانی قیمت بنزین در بازار به وجود می آید بیشتر جنبه روانی آن است که روی صنعت حمل و نقل تاثیر می گذارد. پس حداقل در موج اولیه گرانی بنزین، نباید انتظار کاهش قیمت ها در بازار آهن را داشته باشیم و برای انتخاب زمان خرید آهن باید گوش به زنگ بود.


قیمت بنزین گران می شود؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت بنزین، اقتصاد ایران را با بحران جدی مواجه می کند، زیرا فعلا زیرساختارها و بسترهای کافی برای اجرای این طرح آماده نشده است. از طرفی خودروهای داخلی مصرف بنزین بالایی دارند و دولت برای اتخاذ تصمیمات جدید در این زمینه دچار چالش های جدی خواهد شد. با این حال به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی کشور، افزایش قیمت بنزین فعلا دور از ذهن است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.