قیمت‌های اخیر میلگرد و تیرآهن؛ بخریم یا صبر کنیم؟!

حتماً می‌دونی که دلار توی این چند روز اخیر تا ۵۱,۶۰۰ تومن هم بالا رفته و انگار دوباره روند افزایشی به خودش گرفته. به اواخر ماه رمضان هم نزدیک می‌شیم و خیلی از بازارها دارن فعالیتشون رو بیشتر می‌کنن و طبق معمول با میل به افزایش دارن پیش می‌رن.

این دو سه روز گذشته، توی بازار آهن هم کاهش قیمتی رو برای میلگرد و تیرآهن ندیدیم و بیشتر شرکت‌ها قیمتشون رو یا ثابت اعلام کردن یا افزایش دادن. جالب اینجاست، اکثر پارامترهای تأثیرگذار روی بازار، نشان از کاهش قیمت‌ها دارن؛ حداقل تا آخر فروردین! ولی برخلاف انتظارات، از اول هفته‌ی جاری، می‌بینیم که قیمت‌ها توی بعضی بازارها افزایشی هستن!

یکی از دلایلش می‌تونه اقدام اخیر وزیر راه و شهرسازی باشه که سیاست‌های مسکنی خودش رو عوض کرده و گفته به زودی شاهد اجرای طرح خودش برای شروع ساخت مسکن ملی خواهیم بود. خب، تأثیرش چی بوده روی بازار فولاد؟! تقاضا رو افزایش داده؛ به خصوص برای میلگرد و تیرآهن.

یه سری شرکت‌ها، مثل پرشین، کاوه تیکمه‌داش، آناهیتای گیلان و دُرپاد تبریز، قیمت‌هاشون رو ثابت اعلام کردن. میانگین قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۲، ۲۷,۱۰۰ تومن بوده، برای میلگرد ۱۴ تا ۲۲، ۲۶,۵۰۰ تومن و میلگرد ۲۵ تا ۳۲ رو هم با قیمت ۲۶,۹۰۰ تومن اعلام کردن.

شرکت‌هایی که کمترین و بیشترین افزایش قیمت رو داشتن، میلگرد ذوب آهن اردبیل بوده با ۲۰۰ تومن افزایش و آذر فولاد امین بوده با ۱۳۰۰ تومن افزایش.

از تیرآهن ذوب‌آهن چه خبر؟!

یه نگاهی هم به نرخ تیرآهن کیلویی ذوب‌آهن بندازیم که مربوط به تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ هست:

سایز تیرآهنقیمت کیلویی (تومن)
۱۴۳۰,۷۰۰
۱۶۲۹,۱۰۰
۱۸۲۸,۶۰۰
۲۰۲۸,۱۰۰
۲۲۲۸,۱۰۰
۲۴۲۷,۱۰۰
۲۷۲۶,۵۰۰
۳۰۲۷,۵۰۰

و همینطور قیمت تیرآهن شاخه‌ای ذوب‌آهن که نسبت به دو روز گذشته، بین ۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومن افزایش داشته:

سایز تیرآهنقیمت هر شاخه (تومن)
۱۲۳,۵۵۰,۰۰۰
۱۴۴,۸۳۰,۰۰۰
۱۶۵,۶۷۰,۰۰۰
۱۸۶,۷۰۰,۰۰۰
۲۰۷,۶۵۰,۰۰۰
۲۲۸,۹۸۰,۰۰۰
۲۴۹,۸۶۰,۰۰۰
۲۷۱۱,۵۵۰,۰۰۰
۳۰۱۳,۵۵۰,۰۰۰
۱۴ (نیمه‌سبک)۴,۰۵۰,۰۰۰
۱۶ (نیمه‌سبک)۴,۹۵۰,۰۰۰

مسیر حرکت بازار به کدوم سمته؟!

احتمال داره این روند افزایشی، ادامه داشته باشه. اگه نیت خرید داری، شاید الان موعد خوبی باشه. البته ما هیچ‌وقت توصیه‌ی قطعی به خرید نمی‌کنیم، اما به نظر میاد قیمت‌ها هنوز خیز افزایشیشون رو نگرفته باشن. امیدواریم مسئولین، راهی برای کنترل قیمت‌ها و مهار تورم‌ در سال ۱۴۰۲ پیدا کنن؛ وضع معیشت مردم، اصلاً جالب نیست … ! تو نظری داری درباره‌ی وضعیت بازار؟! لطفاً نظرت رو بنویس. ممنون از همراهیت.

2 دیدگاه
  1. سعید می گوید

    شرکت ذوب آهن تا میبینع تقاضا زیاد میشه می‌بره بالا چیشد اصلاح قیمت تون

    1. سامیار سرافراز می گوید

      بله متأسفانه. همیشه هم عرضه و تقاضا از پارامترهای مهم و تأثیرگذار بوده روی نوسانات. اکثر مواقع هم رُشد و افزایش قیمت‌ها زودتر و بیشتر از کاهش قیمت‌هاست … !

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.