توان خرید مسکن در سال ۱۴۰۲ به صفر نزدیک می‌شه؟!

سال پیش، قیمت‌ها توی بیشتر بازارهای مالی سر به فلک کشیدن! ماه‌های آخر سال، دیگه اوج نوسانات رو شاهد بودیم و قیمت‌ها هرروز رکورد تاریخی خودشون رو می‌شکستن! به خصوص قیمت دلار، قیمت آهن و فولاد و مصالح ساختمانی که رُشد بی‌سابقه‌ای داشتن. از همون روزها تأثیر این افزایش قیمت‌ها روی بازار مسکن نمود پیدا کرد؛ ولی از اونجایی که بازار مسکن یه مقداری دیربازده هست، هنوز جا داره تا تأثیر نهایی و بازتاب این نوسانات رو توی این بازار ببینیم!

هنوز زمان زیادی از شروع سال جدید نگذشته؛ ولی آمارها نشون می‌دن قیمت مسکن، چه برای فروش و چه برای اجاره رُشد عجیب و غریبی داشته! خرید خونه برای خیلی از ما دیگه رویا شده! با این اوضاع تورم و وضعیت حقوق کارمندی، حتی اجاره‌ی خونه هم برای خیلی از مردم سخت و بعضاً غیرممکن شده … !

تو این شرایط که قدرت خرید مردم خیلی پایین و هزینه‌ی تموم‌شده‌ی مسکن بالاست، سازنده‌ها هم میل چندانی به ساخت نشون نمی‌دن و احتمالاً باید منتظر رکود شدیدی توی این بازار باشیم.

ساخت‌وساز راکد می‌شه؟!

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفته: «درباره‌ی رکود بازار مسکن، باید ببینیم بازار ساخت‌وساز هم راکد شده یا نه! هرچند که فعلاً نمی‌شه نظر قطعی داد، ولی با توجه به شرایط جامعه، می‌شه احتمال داد که وضعیت مسکن طبق روال سال قبل باشه؛ مگه این که یه سیاست جدیدی توی بازار ایجاد بشه. حتی در این صورت هم نمی‌شه انتظار داشته باشیم بحران مسکن به این زودی‌ها حل بشه؛ چون این مشکلات، حاصل اتفاقاتیه که طی ۱۰-۱۲ سال گذشته افتاده … ».

پورحاجت ادامه داد: «با این وضع تورم و کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن، سازنده‌ها، به خصوص توی بخش خصوصی، میل چندانی به سرمایه‌گذاری تو این بازار ندارن. پس، لازمه مسئولین یه اقدام مناسب و کارشناسانه برای بازار مسکن داشته باشن! مشکلات مسکن، با صحبت و جلسه حل نمی‌شه! باید زیرساخت‌ها رو با تدبیر و اراده درست کرد. الان اقتصاد کلان کشور با بحران مواجهه و بیشتر سیاست‌های درآمدی هم مخصوص نهادهای دولتیه.»

سنگ‌اندازی جلوی پای سازنده‌ها

پورحاجت در ادامه گفت: «تا الان، مشکلی که حل نشده هیچ، تازه شهرداری‌ها هزینه‌های پروانه‌هایی ساختمانی رو بُردن بالا، اُرگان‌های دیگه هم همین روال رو پیش گرفتن و دارن سنگ‌اندازی می‌کنن جلوی پای سازنده‌ها. خب؛ تا وقتی این نظام دیوان‌سالاری توی بخش مسکن هست، نمی‌تونیم انتظار هیچ تغییر مثبتی رو داشته باشیم!»

راه حل چیه؟!

پورحاجت گفت: «برای حل یه بخشی از این چالش‌ها، دولت باید با بخش خصوصی همراهی کنه! ولی اگه قراره همین سیاسیت‌ها به بازار مسکن حاکم باشه، نمی‌شه امیدی به اصلاحات داشت.»

تورم و بازار مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: «سال ۱۴۰۲، تورم، مهم‌ترین عامل بالارفتن قیمت مسکن خواهد بود! تازه، با وجود ایراداتی که به حقوق و دستمزدها وارده، اما افزایش ۲۷ درصدی دستمزدها هم باعث می‌شه هزینه‌ی ساخت مسکن بره بالاتر.»

پورحاجت در آخر گفت: «تا وقتی چالش‌ها و مشکلات مسکن، دقیق و کاشناسانه بررسی و حل نشه، روند افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ هم ادامه داره … ».

تو نظرت چیه؟! فکر می‌کنی دولت راه چاره‌ای پیدا می‌کنه؟! یا امیدی به اصلاح این وضعیت نیست؟!

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.