بازار فولاد ۱۴۰۲؛ اُفت یا خیزش قیمت‌ها؟!

سال ۱۴۰۱، سال تلخ و عجیبی بود. توی بازار فولاد هم اتفاقات عجیبی افتاد. چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی فولاد دنیاست، تولیدش رو محدود کرد؛ اما برعکس، ایران بیشتر از همیشه تولید و صادرات داشت. جوری که اواخر سال ۱۴۰۱، ایران با یه پله صعود، نُهمین تولیدکننده‌ی فولاد جهان شد. البته این صعود تو شرایطی اتفاق افتاد که کشورهای رتبه‌ی یک تا ده، تولیدشون رو آوردن پایین؛ چون تقاضای جهانی کم شد و فقط ایران و هند بودن که به تولیدشون ادامه دادن!

این کار، صدای خیلی از کارشناس‌ها رو درآورد. خیلی‌ها ابراز نگرانی کردن که منابع ایران داره ارزون فروخته می‌شه و به حراج گذاشته شده!

اما به هر ترتیب، وارد سال جدید شدیم و اینجور که مشخصه، روند تولید، صادرات و کاهش واردات فولاد ادامه داره … .

صادرات یا واردات، کدومش؟!

تا قبل از این که محدودیت‌های کرونایی توی چین رفع بشن، رکود اقتصادی شدیدی درش حاکم بود و تقاضاش به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی فولاد دنیا، خیلی اُفت کرد. ولی اواخر سال ۱۴۰۱، دوباره شروع کرده به تولید فولاد خام و این، یعنی تقاضای چین برای محصولات فولادی رو به افزایشه. خب، این مسئله می‌تونه باعث بشه تا امسال، صادرات محصولات زنجیره‌ی فولاد ایران هم افزایش پیدا کنه.

برعکس، چون سال قبل خیلی فولاد تولید کردیم، به احتمال خیلی قوی واردات کمتری رو در سال جدید داریم. آمارها نشون می‌ده واردات کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، یا صفر بوده یا رُشد منفی سالانه داشته؛ به جز یه سری موارد معدود!

 حالا با این اوصاف، تو فکر می‌کنی قیمت آهن افزایشی می‌شه یا کاهشی؟!

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.