کسری برق کارخانه های فولادی بلای جان بازار آهن

کمبود برق کارخانه های فولادی اکثرا از مشکلات بازار آهن بوده است. با وجود استفاده بهینه از انرژی توسط کارخانه های فولادی و همچنین تأمین برق مورد نیاز توسط نیروگاه های بزرگ کشور، باز هم کسری برق برای تولید فرآورده های فولادی مورد نیاز صنعت و ساختمان وجود دارد.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، با کسری برق  ۲۴ هزار مگاواتی در سال ۱۴۰۴ مواجه خواهیم بود. موضوع کمبود برق کارخانه های فولادی بی سابقه نیست. کما آنکه در تابستان امسال، برخی از کارخانه ها با این مشکل روبرو بودند و باعث شد نتوانند برخی مقاطع فولادی مانند میلگرد تولید کنند. به عنوان مثال تقریبا ۱ ماه، قیمت میلگرد خلیج فارس اعلام نشد.


کسری برق فقط مربوط به داخل کشور نیست

مسئله کسری برق فقط مربوط به داخل کشور نیست. پدیده جهانی گرم شدن هوا و بالا رفتن دما را هم باید در نظر گرفت. در این حوزه، نهادهای مسئول تلاش هایی برای کم کردن مصرف کربن انجام داده اند و برنامه هایی برای توسعه انرژی های تجدید پذیر ارائه داده اند. با این حال، در بخش انرژی های تجدید پذیر به سرمایه های کلانی نیاز داریم، به نحوی که به ازای هر مگاوات، ۷۰۰ هزار دلار نیاز است.


آینده برق و گاز و تأثیر آن بر بازار آهن

با این اوضاعی که پیش رو است، پیش بینی می شود علاوه بر کمبود برق، با کمبود گاز در فصل سرد سال هم مواجه شویم، زیرا بخشی از سوخت کارخانه های فولادی توسط گاز طبیعی و سایر گازها تامین می شود. برای موضوع رفع کسری برق هم، در صورت تسهیل واردات پانل های خورشیدی و به کارگیری نیروهای تجدید پذیر، همچنان امکان کسری برق کارخانه های فولادی وجود دارد.

با این وجود، در ماه های پیش رو به  دلیل محدودیت های برق و گاز و همچنین گرانی محصولات فولادی در بورس، می توان گفت که تقریبا پاییز نا آرامی در قیمت ها به ویژه قیمت ورق پیش رو خواهیم داشت. از این رو، خریداران بیشتر به سمت خرید از بازار آزاد تمایل پیدا می کنند.  البته بماند که جدا از بحث انرژی و کسری برق، نقش دلالان و سودجوگران را نباید نادیده گرفت.

جلوگیری از بحران کسری برق مسئله ای زمان بر است. در صورت اجرای سیاست های نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی، در بلند مدت می توانیم شاهد کاهش کمبود انرژی در فصل های سرد سال باشیم. هر چند که برای واردات پانل های خورشیدی نیز تحریم هایی وجود دارد.


کلام پایانی

علاوه بر احتمال کمبود برق در سال آینده، احتمال کمبود گاز به عنوان سوخت اصلی کارخانه های فولادی نیز وجود دارد، همان گونه که در سال های پیشین قطعی گاز باعث اختلال در روند تولید شد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در صورت حل شدن کسری برق، باز هم مشکل کمبود گاز نیز وجود خواهد داشت برای اینکه خرید معقولانه و به موقع داشته باشید، آگاهی از آخرین روندهای بازار آهن بسیار مهم است. از این رو پیشنهاد می کنیم اخبار لحظه ای آهن را حتما چک کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.