پروفیل کلافی چیست؟ معرفی پروفیل چهارچوبی (۵۰۹)

پروفیل کلافی که با نام های پروفیل چهارچوبی، پروفیل ۵۰۹ و همچنین پروفیل یک لبه نیز شناخته می شود، یکی از انواع پروفیل هایی است که در ساخت درب و پنجره آهنی کاربرد دارند. این پروفیل با شکل دهی به ورق آهن و جوشکاری آن تولید می شود. پروفیل کلافی شکل مخصوص به خود را دارد و  بیشتر در ضخامت ۲ میلی متر با طول ۶ متر در بازار عرضه می شود، اما انواع پروفیل کلافی در ضخامت های زیر ۲ میلی متر و بالاتر از آن نیز قابل تولید هستند تا بتواند نیازهای مختلف ساختمانی را برآورده سازند. شکل مخصوص پروفیل کلافی ۵۰۹، ابعاد سطح مقطع و دیگر ویژگی های آن را در این مقاله از دانشنامه آهن ملل بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله پروفیل کلافی (چهارچوبی) چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول پروفیل کلافی (پروفیل چهارچوبی، پروفیل ۵۰۹، پروفیل یک لبه)
۲ دسته بندی پروفیل درب و پنجره
۳ ابعاد رایج

طول: ۶ متر
ضخامت: ۲ میلی‌متر
وزن هر شاخه: ۱۴ الی ۱۵ کیلوگرم

۴ کابرد

ساخت درب و پنجره‌های آهنی، کنار راه‌پله ها، نرده کشی و …

پروفیل کلافی چیست؟

پروفیل کلافی یا همان پروفیل چهارچوبی یک نوع پروفیل آهنی درب و پنجره است که در ساخت در و پنجره و نرده های فلزی کاربرد دارد. پروفیل کلافی با نام های دیگری چون پروفیل چهارچوبی و پروفیل ۵۰۹ نیز شناخته می شود. حتی در مواردی به دلیل شکل ظاهری آن که لبه ای در یک طرف خود دارد به آن پروفیل یک لبه یا پروفیل تک لبه نیز می گویند، اما از این نام کمتر استفاده می شود.

اسامی مختلف پروفیل درب و پنجره کلافی به ترتیب محبوبیت و استفاده در بازار را می توان اینگونه معرفی کرد:

  • پروفیل چهارچوبی
  • پروفیل کلافی
  • پروفیل ۵۰۹
  • پروفیل یک لبه
  • پروفیل تک لبه
عکس پروفیل کلافی
عکس پروفیل چهارچوبی

همانطور که گفتیم پروفیل کلافی یکی از انواع پروفیل های درب و پنجره است، پروفیل لنگه دری (۵۰۸)، پروفیل سپری (۵۰۷)، چهارچوب فرانسوی و … است که می توانید با آن ها در مقاله انواع پروفیل درب و پنجره آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: پروفیل درب و پنجره چیست؟

معرفی پروفیل درب و پنجره

شکل ظاهری پروفیل کلافی

شکل پروفیل کلافی

سطح مقطع پروفیل کلافی شبیه به قوطی مربع یا مستطیل و توخالی است که یک لبه در یک طرف خود دارد. به دلیل وجود همین لبه است این پروفیل گاهی با نام پروفیل یک لبه یا تک لبه نیز معرفی می شود.

سطح مقطع پروفیل کلافی پنجره مانند سایر پروفیل ها، از ابتدا تا انتها مشترک است، به این معنی که هر قسمتی از پروفیل را به صورت عرضی برش دهید، سطح مقطع و شکل پروفیل کلافی مشابه ابتدای پروفیل است و هیچ تفاوتی ظاهری ندارند.


ابعاد پروفیل کلافی

ابعاد پروفیل کلافی

مهم ترین پارامترهایی که نشان دهنده ابعاد و سایز پروفیل کلافی درب و پنجره است شامل ضخامت، طول و همچنین ابعاد سطح مقطع آن است. ابعاد پروفیل چهارچوبی را در ادامه مشاهده می کنید.

  • طول پروفیل کلافی: قابل تولید در طول های ۶ متر و ۱۲ متر

نکته: پروفیل کلافی ۶ متری همواره در بازار موجود است، اما طول ۱۲ متری به صورت سفارشی و در تناژ بالا تولید می شود.

  • ضخامت پروفیل کلافی: در ضخامت های زیر ۲ میلی متر و همچنین ضخامت های ۲ – ۲.۵ – ۳ – ۳.۵  میلی متر قابل تولید است. اما پرکاربردترین ضخامت این پروفیل در بازار ۲ میلی متری است.
  • سطح مقطع پروفیل کلافی با چهار حرف A – B – C و D نشان دهنده اضلاع سطح مقطع و به صورت زیر مشخص می شود.

A= ۳۸ میلی متر
B= ۲۹ میلی متر
C= ۲۵ میلی متر
D= ۵۱ میلی متر

ابعاد پروفیل ۵۰۹ (کلافی چهارچوبی) موجود در بازار
شماره پروفیلA (mm)B (mm)C (mm)D (mm)ضخامت (mm)طول (m)
۵۰۹۳۸۲۹۲۵۵۱۲۶

وزن پروفیل کلافی

وزن پروفیل کلافی

وزن پروفیل چهارچوبی مانند سایر پروفیل های درب و پنجره با توجه به ضخامت و طول آن مشخص می شود. برای اینکه وزن معمول این پروفیل را بدانیم، ضخامت رایج ۲ میلی متر و طول ۶ متر را در نظر می گیریم، در این حالت وزن یک شاخه پروفیل کلافی حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم می باشد. توجه داشته باشید وجود تلرانس وزنی در مقاطع فولادی امری طبیعی است، به همین دلیل است که وزن پروفیل تک لبه (کلافی) را حدودی بیان می کنیم.

وزن پروفیل ۵۰۹ (کلافی) و مشخصات هر بسته
ضخامتطول شاخهوزن هر شاخه پروفیل کلافیتعداد شاخه در بستهوزن تقریبی هر بسته
۲ میلی‌متر۶ متر۱۴ الی ۱۵ کیلوگرم۱۰۰ عدد۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ کیلوگرم

توجه!! پروفیل چهارچوبی (کلافی) را با پروفیل چهارچوب ساده اشتباه نگیرید!

در بین انواع پروفیل درب و پنجره، نوعی پروفیل وجود دارد که با نام « پروفیل چهارچوب فلزی ساده» شناخته می شود. این پروفیل هیچ شباهتی با پروفیل چهارچوبی ندارد و از نظر شکل ظاهری و ابعاد کاملا متفاوت است. پروفیل کلافی یک نوع پروفیل بسته است، اما پروفیل چهارچوبی ساده، پروفیل باز است. همچنین پروفیل چهارچوب ساده، بر خلاف پروفیل کلافی که ۶ متری با وزن ۱۵ کیلوگرم است، در شاخه های ۶.۶۰ متری و وزن حدود ۲۵ کیلوگرم تولید می شود.

شکل ظاهری این دو پروفیل را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تفاوت پروفیل کلافی و پروفیل چهارچوبی ساده

ویژگی های پروفیل کلافی

استفاده از پروفیل کلافی ۵۰۹ یا پروفیل چهارچوبی علاوه بر افزایش زیبایی و نمای سازه باعث بالا رفتن استحکام در و پنجره و نرده ها می شود.  به همین دلیل جایگاه ویژه ای بین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی دارد. برترین ویژگی های این پروفیل را می توان به این صورت بیان کرد:

  • ظاهر زیبا
  • قابلیت تحمل وزن های مختلف
  • استحکام و مقاومت بالا
  • پایداری بالا
  • عدم جا به جایی سیالات در آن

قیمت پروفیل کلافی

قیمت روز پروفیل کلافی به ابعاد این محصول، شرکت تولیدکننده و کیفیت نهایی محصول وابسته است. علاوه بر این، عوامل ثانویه مانند قیمت ورق که در تولید پروفیل استفاده شده، نوسان نرخ ارز، قیمت در بازار جهانی و عوامل سیاسی و همچنین واسطه در خرید در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذاراند..

به همین دلیل توصیه می کنیم اگر قصد خرید برند خاصی را ندارید، بهتر است از معتبرترین واسطه برای خرید پروفیل چهارچوبی استفاده کنید. در همین راستا می توانید قیمت پروفیل های درب و پنجره از جمله قیمت پروفیل تک لبه (کلافی) را در صفحه زیر مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل درب و پنجره آهنی در ایران

آهن ملل؛ فروش انواع پروفیل درب و پنجره به صورت آنلاین و حضوری

قیمت پروفیل درب و پنجره

کاربرد پروفیل کلافی

کاربرد پروفیل کلافی

اصلی ترین کاربرد پروفیل کلافی در ساخت درب و پنجره های آهنی است، اما علاوه بر این کاربرد از این پروفیل در موارد زیر نیز استفاده می شود:

  • ساخت نرده های فلزی برای در و پنجره منازل
  • کنار راه پله ها
  • نرده کشی دیوار کارخانجات و زمین های محصور
  • نرده پیاده رو ها و خیابان ها

دیگر کاربردهای انواع پروفیل درب و پنجره، از جمله پروفیل کلافی را اینگونه نیز می توان بیان کرد:

  • ساخت انواع میز و صندلی های فلزی
  • ساخت میز تحریر و نیمکت
  • ساخت انواع تجهیزات آزمایشگاهی
  • استفاده در تابلوهای راهنمایی، رانندگی و تبلیغاتی.

روش تولید پروفیل کلافی

روش تولید پروفیل کلافی

برای تولید پروفیل کلافی، مانند سایر پروفیل های بسته درب و پنجره از ورق های فولادی استفاده می شود. ورق های فولادی به روش شکل گیری سرد و سپس جوش مقاومتی (ERW) از نوع القایی فرکانس بالا به پروفیل تبدیل می شوند.

روش تولید پروفیل کلافی نیز به این صورت است که ورق های نورد گرم و یا ورق های نورد سرد، با عبور از قالب های غلتکی عمودی و افقی به تدریج شکل گرفته و لبه های ورق به یکدیگر جوش داده می شوند. سپس از قسمت سایزینگ عبورد کرده و به وسیله دستگاه برش اتوماتیک به طور مورد نظر بریده می شود. در آخرین مرحله تولید نیز پیش از خروج محصول از انبار بسته بندی انجام می شود.


استانداردهای تولید پروفیل کلافی

ورق مورد استفاده برای ساخت پروفیل ۵۰۹ مطابق با استانداردهای JIS G3131،DIN 2395 ، G3132 می باشد. ترکیب شیمایی این ورق ها نیز شامل سیلیس با ۰.۳۵، کربن با ۰.۳ تا ۰.۱، گوگرد ۰.۰۴، فسفر ۰.۰۴، منگنز ۰.۵ است.


کارخانه های تولیدکننده پروفیل کلافی

از جمله مهم ترین کارخانه های تولیدکننده انواع پروفیل درب و پنجره از جمله پروفیل ۵۰۹ یا پروفل کلافی می توان به کارخانه های زیر اشاره کرد:

  • کارخانه جهان پروفیل پارس
  • کارخانجات نورد لوله یاران
  • کارخانه نورد پروفیل ساوه
  • کارخانه فولاد علویجه
  • شرکت صنعتی نیکان پروفیل
  • صنایع فولادی هیربد زرندیه
  • صدرا پروفیل کاوه
  • کارخانه لوله و پروفیل آپادانا
  • شرکت پروفیل فولاد خلیج فارس
  • کارخانه لوله و پروفیل آریاوا
  • کارخانه فولاد گستر حداد
  • شرکت آریا صنعت دلیجان
  • شرکت لوله و پروفیل گل نرده

روش خرید پروفیل کلافی

برای خرید پروفیل کلافی ابتدا باید ابعاد و مشخصات پروفیل را بر اساس نیاز خود و نقشه مورد نظر تعیین کنید. در مرحله بعد از طریق تماس با تولیدکنندگان یا مراکز فروش معتبر، قیمت روز پروفیل کلافی و شرایط خرید را استعلام می کنید. در صورت تایید قیمت و شرایط، پرداخت هزینه انجام شده و هماهنگی ارسال و دریافت محصول انجام می شود. فاکتور نهایی محصول نیز بعد از بارگیری و باسکول صادر شده و برایتان ارسال می گردد. تمامی این مراحل را می توانید به صورت جامع و با جزئیات بیشتر در مقاله راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره آهنی

راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره

سخن نهایی

پروفیل کلافی یا چهارچوبی یک نوع پروفیل درب و پنجره آهنی است که با کد ۵۰۹ مشخص می شود. این پروفیل را می توان با توجه به لبه ای که دارد شناخت. شکل ظاهری پروفیل کلافی به صورت قوطی مربع توخالی با یک لبه در یک طرف خود است به همین دلیل به آن پروفیل یک لبه نیز می گویند. این پروفیل به دلیل استحکام و تحمل وزن بالا، کاربرد زیادی در ساخت انواع درب و پنجره آهنی دارد. اگرچه انواع پروفیل چهارچوبی یا کلافی بیشتر در شاخه های ۶ متری و ضخامت ۲ میلی متر در بازار عرضه می شوند، اما ضخامت آن ها می تواند از زیر ۲ میلی متر تا ۳.۵ میلی متر متغییر باشد.

سوالات متداول

پروفیل کلافی یا پروفیل چهارچوبی چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل کلافی یک نوع پروفیل درب و پنجره است که برای ساخت درب و پنجره های آهنی استفاده می شود. این پروفیل علاوه بر افزایش زیبایی و نمای سازه باعث بالا رفتن استحکام در و پنجره و نرده ها می شود.

پروفیل کلافی با چه نام هایی شناخته می شود؟

پروفیل درب و پنجره کلافی نام های متنوعی دارد شامل:
پروفیل کلافی
پروفیل چهارچوبی
پروفیل ۵۰۹
پروفیل یک لبه
پروفیل تک لبه

پروفیل چهارچوبی (کلافی) همان پروفیل چهارچوب فلزی ساده است؟

خیر،
پروفیل چهارچوبی یا همان کلافی کاملا متفاوت از پروفیل چهارچوب فلزی ساده است. تفاوت این دو از نظر شکل ظاهری واضح و مشخص است، اما از نظر کاربرد می توان گفت هر دو جرء پروفیل های درب و پنجره هستند.

پروفیل کلافی چگونه تولید می شود؟

پروفیل کلافی با خمکاری و شکل‌ دادن ورق های فولادی به روش سرد و سپس جوشکاری تولید می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.