میلگرد رامکا چیست؟+نحوه اجرا و کاربرد آن در ساختمان

میلگرد رامکا چیست؟ آیا تاکنون راجع به این مقطع فولادی، نحوه اجرا و کاربردهای آن چیزی شنیده اید؟ تاثیر این نوع میلگرد در ثبات و استحکام سازه تا چه اندازه است؟ به طور مشخص رامکا در کدام بخش از یک پروژه ی ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ جهت رسیدن به پاسخ سوالات مطرح شده و بررسی جامع این مقطع حساس و پر کاربرد، همراهی خود را با مجموعه آهن ملل ادامه دهید.

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد‌ها به عنوان مقاطع فولادی پرکاربرد، از نظر موارد استفاده در بتن، تنوع بسیار بالایی دارند. در همین رابطه، میلگرد‌های رامکا، بخشی از این گستردگی تنوع را تشکیل می دهند.

رامکا که با نام پاشنه بتن هم شناخته می شود، در واقع برش خورده یا به بیانی بخشی از یک میلگرد سایز ۱۰ یا ۱۲ است؛ این مقطع که طولی برابر با طول ستون دارد، نقش تعیین کنندگی فاصله بین قالب و میلگرد ستون را خواهد داشت.

 اما هدف اصلی نصب رامکا، فراتر از ایجاد فاصله مذکور است. آنچه نقش این عضو سازه ای را پررنگ تر و حیاتی تر می کند، قرار دادن ستون های عمودی و افقی سازه در یک راستا یا خط است. در واقع با بهره گیری از میلگرد رامکا، علاوه بر ستون های طبقات مختلف، ستون های موجود در یک طبقه نیز همباد می شوند یا به بیان دیگر، دقیقا در یک راستا قرار می گیرند.

میلگرد رامکا
میلگرد رامکا

انواع میلگرد رامکا

میلگردها، ورای طبقه بندی اصلی در دسته های A1، A2،A3 و A4، از نظر کاربرد، تقسیم بندی متنوعی دارند. در همین رابطه، میلگرد رامکا نیز با توجه به نوع کاربری و مکان مورد استفاده، از انواع گوناگونی برخوردار است که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم:

  • رامکا فولاد کربنی (رامکا فولاد کربن، متداول‌ترین نوع رامکا است که با نام میله‌ی سیاه هم شناخته می شود. این مقطع در مناطق با رطوبت بالا کاربرد دارد.)
  • رامکا تقویت کننده ورق فلز (این نوع رامکا که از ورق فولادی ساخته شده است، برای تقویت راه پله ها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.)
  • رامکا فولاد ضد زنگ ( رامکا ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و بسیار مقرون به صرفه است)
  • رامکا روکش اپوکسی (رامکا با رو کش اپوکسی مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد و در مناطقی که با آب نمک در تماس است استفاده می شود)

مزایای میلگرد رامکا

استفاده از هر مقطع فولادی در ساخت و ساز با توجه به کارآیی آن صورت می گیرد؛ حال اگر مقطع مورد استفاده از دسته ی میلگردها باشد، قطعا ویژگی های منحصر به فرد خود را خواهد داشت. میلگرد رامکا نیز به عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به مزایای میلگرد رامکا اشاره خواهیم کرد.

  • ایجاد استحکام و قدرت؛ تقویت بتن
  • مقاومت در برابر انبساط های حرارتی
  • کنترل نیروهای برشی
  • کاهش ضخامت
  • هم راستایی ستون ها

کاربرد میلگرد رامکا

از اصلی ترین کاربردهای میلگرد رامکا می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • حفظ ابعاد دقیق مقاطع بتنی ساختمان مانند ستون ها و دیوار‌ها. لازم به ذکر است که جهت حفظ ابعاد دقیق، نمی توان به اسپیسرها تکیه کرد؛ چرا که امکان جا به جایی آن ها در حین بتن ریزی زیاد است.
  • کنترل هم راستایی ستون های موجود در طبقات مختلف. در واقع تعبیه کردن رامکا باید به صورتی باشد که ستون ها، دیوارها و سقف ها با سطح خارجی مقاطع مشابه در طبقات پایین تر نیز هم راستا باشند.

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی
آرماتوربندی

آرماتوربندی یکی از حساس ترین و مهم ترین قسمت های ساختمان سازی است که باعث استحکام بخشی به ساختمان می شود. بدین صورت آرماتوربندی باید با حداکثر دقت و حساسیت انجام گیرد.

در اصطلاح زمانی که میلگرد خم شود و یا برش داده شود و در ساخت مورد استفاده قرار گیرد، می گویم آرماتوربندی صورت گرفته است. اما با این حال تعریف آرماتور بندی این نیست. آرماتوربندی باعث می گردد اتصالات بین بتن و میلگرد به صورت دقیق تری صورت گیرد و در نتهایت اسحکام کششی بتن افزایش می یابد. یکی از انواع میلگردی که در آرماتوربندی ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد، میلگرد رامکا است که در ادامه به نحوه استفاده از آن می پردازیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله مراحل اجرای آرماتوربندی

آرماتوربندی

چگونگی اجرا‌ی رامکای میلگردی

اجرای رامکا به دلیل حساس و حیاتی بودن موضوع، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع بروز کوچک ترین خطا و کم ترین بی دقتی می تواند باعث ایجاد ناپایداری در ستون ها شود و حوادث جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

روش نصب میلگردهای رامکا در ستون به این صورت است که ۴ میلگرد برش خورده و هم اندازه را در فاصله ی ۱۰ سانتی متری از پایین ستون و به اندازه طول آن نصب می کنند. در حقیقت جهت نصب هر ۴ میلگرد رامکا در دور تا دور ستون ، آنها را عمود بر هم قرار می دهند و با استفاده از سیم های مخصوص آرماتور بندی، محکم می کنند.

لازم به ذکر است که عمل محکم کردن رامکا به آرماتورها را می توان با عملیات جوشکاری نیز انجام داد؛ اما بزرگ ترین نقص استفاده از این روش، کاهش سطح مقطع میلگرد و در نهایت عدم شکل گیری استحکام لازم است.

برای اجرای دقیق رامکا، از شاقول و ریسمان استفاده می شود؛ به این ترتیب که هم راستایی ستون های عمود بر هم و همچنین ستون های موجود در یک طبقه، با بالاترین ضریب اطمینان انجام می گیرد. طی فرایند ریسمان کشی، علاوه بر این که ستون های اول تا آخر در یک راستا قرار می گیرند، مکان دقیق ستون های میانی نیز مشخص می شود.

نکته ی قابل توجه این است که رامکاها باید بدون کم ترین فاصله، کاملا به صفحه ی قالب بچسبند. در واقع پس از فرایند پر کردن قالب ها است که می شود در یک راستا قرار گرفتن یا همباد شدن ستون ها را مشاهده کرد.

چگونگی اجرای رامکای بتنی

ریسمان، تخته های برش خورده و بتن از مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای رامکای بتنی هستند. فرایند کار به این شکل است که ریسمان، جهت همباد و هم راستا شدن ستون ها در بخش پایین و در امتداد آن‌ها کشیده می شود. پس از ریسمان کشی، تخته ها جهت تشکیل قالب برای بتن ریزی، به صورت چهارچوب دور تا دور ریسمان قرار می گیرند. لازم به ذکر است که برای محکم کردن قالب چوبی باید از آجر یا بلوک استفاده شود. روند ریسمان کشی و ایجاد قالب های چوبی، در چهار طرف تمامی ستون ها صورت می گیرد. در مرحله آخر نیز درون قالب های ایجاد شده، عملیات بتن ریزی با ارتفاع ۱۰ سانتی متر انجام می شود.

تفاوت رامکای فولادی با بتنی

رامکاها را بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی محل پروژه انتخاب می کنند. در واقع تفاوت رامکای فولادی با بتنی در بهتر یا بدتر بودن آن ها نیست؛ بلکه این شرایط محیطی است که تفاوت هر دو را رقم می زند. به طور مثال در شرایط محیطی مرطوب، بهتر است از رامکای بتنی استفاده شود. نا گفته نماند که نوع بتنی رامکا می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند دو تکه شدن بتن در پای ستون شود. در سایر شرایط محیطی، یا در مواردی که اختلاط بتن به طور صحیح انجام نمی شود، استفاده از رامکای فولادی بیشتر توصیه می شود.

چگونگی اجرای رامکا در دیوارهای برشی

چگونگی اجرای رامکا در دیوارهای برشی
اجرای رامکا در دیوارهای برشی

چگونگی اجرای رامکا در دیوار برشی با اجرای آن در ستون خیلی متفاوت نیست. با این حال موارد حائز اهمیتی وجود دارد که باید نسبت به آن ها دقت لازم را به کار برد:

  • باید در امتداد ارتفاع دیوارها و در کنار هر بولت از رامکا استفاده شود؛ به این ترتیب هنگام بستن و محکم کردن مهره های بولت، سینه دیوار به طرف داخل کشیده نخواهد شد.
  • اگر طول دیوارهای برشی چندین متر باشد، نصب رامکا در هر ۵۰ سانت الزامی خواهد بود.   

اسپیسر رامکا چیست؟

ممکن است پس از عملیات بتن ریزی و باز کردن قالب ها، انتهای ۴ میلگرد نصب شده حالت بیرون زدگی داشته باشند. این نقص می تواند باعث پوسیده شدن میلگردهای بیرون زده و سرایت این پوسیدگی به سایر آرماتورهای ستون شود.

جهت جلوگیری از این عیب بزرگ، بهتر است از اسپیسر (Spacer) یا فاصله انداز رامکا استفاده شود. اسپیسرها که در سایزهای متفاوت و از جنس پلاستیک طراحی و تولید می شوند را بر سر رامکاهای بیرون زده قرار می دهند تا در محیط های مرطوب از خوردگی و پوسیدگی آن ها جلوگیری کنند. علاوه بر این، وزن سبک و استفاده راحت و آسان اسپیسرها باعث افزایش به کارگیری آن ها در ساختمان سازی شده است.

اسپیسر میلگرد رامکا
اسپیسر میلگرد رامکا

موارد حائز اهمیت در اجرای رامکا

اجرای رامکا به عنوان یک مقطع حساس و حیاتی در ساختمان سازی و به طور مشخص در ایجاد ستون‌ها، دقت و توجه خاص را می طلبد. در همین رابطه برخی از موارد مهم در اجرای میلگرد رامکا را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • آنچه مسلم است رامکا در بخش پایینی یا همان پایه ای ستون قرار می گیرد؛ بنابراین نصب آن باید با دقت هر چه تمام تر صورت گیرد.
  • به دلیل این که رامکا بخشی از ستون است، باید جهت جلوگیری از بروز هر مشکلی در بتن ریزی و میزان آن توجه لازم را به کار برد.
  • باید از به کارگیری رامکا فولادی در مناطق مرطوب خودداری شود.
  • اگر بتن مورد استفاده با دست آماده می شود، بهتر است آن را جهت پر و یک دست شدن در ستون ها، رقیق تر کرد.

قیمت میلگرد رامکا

رامکا قطعه ای میلگرد است که از طریق برش میلگردهای پرت کارگاهی به دست می آید. قیمت این مقطع کاربردی، بر اساس قیمت روز میلگرد تعیین می شود. در واقع موارد تاثیرگذار بر قیمت میلگرد مانند عرضه و تقاضا، وضعیت ارز، افزایش قیمت حامل های سوخت و صادرات میلگرد، بر قیمت مقاطع تولید شده از این محصول مانند رامکا نیز اثرگذار خواهد بود. شما می توانید برای خرید میلگرد و یا استعلام قیمت به صفحه زیر مراجعه کنید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

خرید میلگرد

سخن پایانی…

بر اساس مطالب ارائه شده، اجرای رامکا در ستون ها از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه مسلم است، با نصب رامکا، ستون های عمودی و افقی موجود در یک طبقه در یک راستا قرار می گیرند یا به بیان ساده تر همباد می شوند.

در نصب رامکا از چهار میلگرد که معمولا سایز ۱۰ یا ۱۲ هستند استفاده می شود. وجود رامکاها در پایه ستون و چسبیدن آن ها به قالب بتن باعث می شود ستون ها کاملا صاف و در یک راستا قرار گیرند و مشکلی  نیز در بتن ریزی ایجاد نشود. لازم به ذکر است که جهت جلوگیری از خوردگی سر رامکاها نیز از قطعات محافظتی به نام اسپیسر استفاده می کنند.

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا، برش خورده ی یک میلگرد سایز ۱۰ یا ۱۲ است که طولی برابر با طول ستون دارد. این میلگرد تعیین کننده فاصله بین قالب و میلگردهای عمودی ستون است.

در مورد کاربرد میلگرد رامکا چه می دانید؟

از موارد کاربرد میلگرد رامکا می توان به حفظ ابعاد دقیق مقاطع بتنی ساختمان مانند ستون و دیوار؛ و کنترل هم راستایی ستون های موجود در طبقات مختلف اشاره کرد.

اسپیسر رامکا چیست؟

اسپیسر (Spacer) یا فاصله انداز رامکا، قطعه ای است که جهت جلوگیری از پوسیده شدن سر رامکاهای بیرون زده، از آن استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.