۸ روش برای تقویت بتن فونداسیون

بتن آرمه یا بتن مسلح از ترکیب بتن و فولاد ساخته می شود. علاوه بر فولاد، برای تقویت بتن، مواد دیگری هم به بتن اضافه می شود و یک بتن یکپارچه برای محکم نگه داشتن سازه تولید می شود. این نوع بتن، به استحکام کششی یک پارچه کمک می کند؛ از این رو برای انواع پروژه ها مناسب است.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روش ها و محصولات تقویت بتن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

روش های تقویت بتن فونداسیون

بتن مسلح به بتنی گفته می شود که حاوی مقدار مشخصی از مواد تقویت کننده باشد. بتن در مواردی استفاده می شود که قرار است وزن زیادی را تحمل کند. همواره روش های زیادی برای تقویت بتن فونداسیون وجود دارد که استفاده از آن ها در سازه ها و افزایش ایمنی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه مقاله به معرفی بهترین روش های تقویت بتن فونداسیون می پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول بتن ریزی، مقاله “اصول بتن ریزی و نکات طلایی اجرای آن در ساختمان” را مطالعه نمایید.

میلگرد اتصال (Dowel bars)

میلگرد اتصال، یک میلگرد فولادی استوانه کوتاه و صاف است که برای تسهیل اتصال بین اسلب بتنی استفاده می شود. به طور کلی، این میلگرد ها ۱۸ اینچ طول دارد و قطر آن ۱.۲۵ تا ۱.۵ اینچ است و در روسازی های بتنی، اسلب، ستون ها و راه پله ها استفاده می شود.

این نوع بتن، بار را به دال مجاور خود منتقل می کند و تاثیر بارگذاری روی یک دال را کاهش می دهد. همچنین میله های رول پلاک با انقباض و انبساط دال ها، گسل مفصل را کاهش می دهند.

میلگرد تنگ (Tie bars)

میلگردهای تنگ اتصالات یا میلگرد های فولادی تغییر شکل یافته هستند که با حفظ تماس بین صفحات اسلب بتنی محکم، بتن را به هم متصل می کنند. آن ها معمولا در اتصالات طولی و بین اتصالات لبه و شانه یا حاشیه قرار می گیرند. این میلگردها با استفاده از فولاد با روکش اپوکسی ساخته شده و به جلوگیری از نشست فونداسیون و ترک های عرضی آن کمک می کند.

میلگرد (Rebar)

آرماتور یا آرماتور فولادی، که عموما به میلگرد معروف است، میله ای فولادی است که در سنگ تراشی و سازه های بتنی مسلح برای نگه داشتن و تقویت بتن در حالت کششی استفاده می شود.

میلگردها انواع مختلفی دارد مانند فولاد نرم، میله فولادی تغییر شکل یافته، میلگرد فولاد ضد زنگ و غیره. نوع و درجه میلگرد را می توان با کمک کد شناسایی حک شده بر روی آن مشخص کرد.

مش فولادی (Steel Mesh)

یک توری فولادی می تواند از ترک خوردگی و شکستگی احتمالی دال بتنی جلوگیری کند. این لوازم جانبی تقویت کننده به اندازه میلگرد قوی نیست اما می تواند برای کارهای کوچک تر استفاده شود. مش فولادی از فولاد ساخته شده است، اما بسیار شبیه به توری های فولادی می باشد. از مش فولادی برای تقویت کردن اسلب های بتنی، ستون ها، دیوارها و پیاده روها نیز استفاده می شود.

مش ترانشه (Trench Mesh)

همانطور که از نامش پیداست، شبکه های ترانشه برای ترانشه ها (به ویژه ترانشه های مسکونی)، فضاهای باریک و مسیرها ساخته می شوند. همچنین در دیوارهای سنگی و دیوارهای آجری استفاده می شود. مش ترانشه ای به شکل ورق های باریک و بلند تولید می شود و قطر طولی مش می تواند تا ۱۶ میلی متر برسد.

خاموت (Rebar ligatures)

لیگاتورهای میلگرد در بین مردم به عنوان خاموت شناخته می شوند. خاموت ها عمدتا از بالا به پایین میلگردهای تقویت کننده گره خورده اند و به طور کلی ساختار ستون را تشکیل می دهند. آن ها مقاومت فشاری کلی ستون ها و تیرها را افزایش می دهند و به نگه داشتن میلگردهای تقویت کننده اصلی در کنار هم کمک می کنند.

خاموت های متداول به شکل مستطیل یا مربع هستند. آن ها همچنین در شکل های مثلث، پنج ضلعی، دایره، شش ضلعی و اشکال دیگر موجود هستند. سطح آن ها می تواند ساده یا آجدار باشد و معمولا در قطرهای ۵.۶ میلی متر، ۶ میلی متر و ۱۰ میلی متر ساخته می شوند.

اسپیسر بتن (Bar chairs)

اسپیسربتن یک چیدمان چهار پا است که از فولاد ساخته شده است. اسپیسر بتن در انواع ساده، روکش دار اپوکسی، گالوانیزه یا پلاستیکی ساخته و در بازار عرضه می شود. اسپیسربتن با قرارگرفتن در موقعیت صحیح، میلگردهای تقویت کننده را در ارتفاع خاص در یک اسلب بتنی پشتیبانی می کند. همچنین اطمینان حاصل می کند که پوشش مناسبی از بتن بر روی آرماتور وجود دارد.

سیم مفتول آرماتوربندی و سیم گره (Tie Wires and Bar Ties)

سیم مفتول آرماتوربندی به طور گسترده ای برای بستن و ثابت کردن میلگردهای تقویت کننده به یکدیگر استفاده می شود. این سیم ها از فولاد شکل پذیر و بادوام ساخته شده اند و برای محافظت در برابر محیط خارجی آنیل، روکش، روکش PVC یا گالوانیزه می شوند.

Bar Ties سیم های گره ای هستند که در دو طرف آن حلقه وجود دارد. آن ها همچنین در ایمن سازی میلگردهای آرماتوربندی در هنگام استقرار بتن کمک می کنند. قلاب یا حلقه های چشمی در انتهای سیم گره، تعمیر آن را با دست یا ابزار نصب آسان می کند. همچنین به عنوان سیم گره کیسه ای، سیم دو حلقه یا سیم کراوات میلگرد شناخته می شود. جنس این ها نیز گالوانیزه ، آنیل  و پوشش داده شده با PVC هستند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که بتن آرمه یا بتن مسلح از ترکیب بتن و فولاد ساخته می شود. علاوه بر فولاد، برای تقویت بتن، مواد دیگری هم به بتن اضافه می شود و یک بتن یکپارچه برای محکم نگه داشتن سازه تولید می شود.

این نوع بتن، به استحکام کششی یک پارچه کمک می کند؛ از این رو برای انواع پروژه ها مناسب است. انواع تقویت کننده های بتن عبارتند از: میلگرد اتصال، میلگرد تنگ، میلگرد، مش فولادی، مش ترانشه، خاموت، اسپیسر بتن، سیم مفتول آرماتوربندی و سیم گره.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پیشینه خود در فروش آهن آلات، بهترین ها را در اختیار شما قرار می دهیم.

سوالات متداول روش های مقاوم سازی بتن فونداسیون

متداول ترین انواع تقویت کننده بتن فونداسیون کدامند؟

میلگرد اتصال، میلگرد تنگ، میلگرد، مش فولادی، مش ترانشه، خاموت، اسپیسر بتن، سیم مفتول آرماتوربندی و سیم گره.

تفاوت بین میلگرد تنگ و میلگرد اتصال چیست؟

میلگردهای اتصال به عنوان یک وسیله انتقال بار عمل می کنند و میلگردهای تنگ برای حفظ قفل شدن سنگدانه ها عمل می کنند.

مهم ترین هدف استفاده از بتن در سازه چیست؟

مهم ترین هدف استفاده از بتن این است که به محکم نگه داشتن سازه کمک می کند.

اسپیسر بتن چیست؟

اسپیسربتن یک چیدمان چهار پا است که از فولاد ساخته شده است.اسپیسربتن با قرارگرفتن در موقعیت صحیح، میلگردهای تقویت کننده را در ارتفاع خاص در یک اسلب بتنی پشتیبانی می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.