۱۴ تفاوت اصلی اورلب و کوپلر در اتصال میلگرد

تفاوت اورلپ و کوپلر می تواند عامل بسیار مهمی در انتخاب روش اتصال میلگرد برای سازه شما باشد، چرا که هریک از این دو روش بسته به مکان مورد استفاده و ویژگی هایی که دارند، می توانند به نوبه خود بسیاری از نیاز سازه را پاسخگو باشند. از جمله مهم ترین تفاوت های این دو روش اتصال میلگرد می توان به تفاوت در قطر میلگردهای وصله شده، وابستگی یا عدم وابستگی به بتن، میزان میلگرد مصرفی و ازدحام میلگردها، طراحی بهینه و … اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی ۱۴ تفاوت اصلی اتصال کوپلر و اورلب می پردازیم. با این مقاله از آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله تفاوت اورلب و کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد یا وصله مکانیکی، با بکارگیری وسایل مکانیکی بر روی میلگرد انجام می شود. کوپلر قطعه ای توخالی دارای شیارهایی پیچ مانند است که باعث اتصال طول دو میلگرد به یکدیگر می شود. اتصال کوپلر میلگرد از سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری می ‌کند. این قطعه در انواع مختلفی تولید می شود و هر کدام از آن ها برای وصله کردن میلگرد به روش خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. وصله های مکانیکی یا کوپلر میلگرد جایگزین مناسبی برای وصله های سنتی مانند اورلب میلگرد هستند. برای آشنایی بیشتر با کوپلر میگرد و انواع آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: کوپلر میلگرد و بررسی انواع آن

کوپلر میلگرد

اورلب میلگرد چیست؟

اورلپ میلگرد که به آن وصله پوششی نیز گفته می شود به معنی قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی هم و بستن آن ها به یکدیگر است. قرار دادن دو میلگرد در مجاورت یکدیگر در یک طول مشخص انجام می شود که به آن طول وصله یا طول همپوشانی می گویند. به طور کلی دو نوع اورلپ یا وصله پوششی میلگرد داریم: وصله پوششی غیر تماسی و وصله پوششی تماسی که به وسیله سیم یا جوش دادن، دو میلگرد را به هم متصل می کنند. در مقاله زیر می توانید نحوه انجام وصله اورلب و تفاوت انواع آن را بخوانید:

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: اورلب میلگرد و انواع آن

اورلب میلگرد

چرا از روش های متفاوتی برای وصله میلگرد استفاده می شود؟

میلگرد یکی از پر مصرف ترین مصالح در ساختمان سازی و دیگر سازه ها است و به دلیل همین کاربرد گسترده، استفاده از روشی بهینه برای اتصال میلگردها ضروری می باشد. همچنین تولید میلگرد در طول ثابت و مشخصی انجام می شود، زیرا در صورتی که طول میلگردها بیش از اندازه و طولانی باشد جابجایی آن ها از کارخانه و تحویل آن غیر ممکن می شود. به همین دلیل برای ساخت سازه های بلند (به طور مثال ساختمانی به طول ۳۰ متر) میلگردها را به یکدیگر وصله می کنند. به طور کلی روش های مختلف اتصال میلگرد در سازه ها به یکی از چهار روش زیر یا ترکیبی از آن ها انجام می شود:

  • وصله پوششی (اورلپ)
  • وصله مکانیکی (کوپلینگ)
  • وصله اتکایی
  • وصله جوشی (فورجینگ)

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با روش های اتصال میلگرد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: روش های اتصال میلگرد

اتصال میلگرد

از بین انواع روش های اتصال میلگرد، اتصال اورلب در کشور به دلیل مقرون به صرفه بودن بیشتر استفاده می شود، اما این روش اتصال همیشه یک راه حل مناسب برای اتصال میلگرد نیست. امروزه در کشورهای توسعه یافته ابتدا روش کوپلینگ و سپس روش فورجینگ مورد توجه قرار گرفته اند که لازم است در کشور ایران نیز به آن ها بیشتر پرداخته شود. از همین رو در ادامه به مقایسه دو روش پرکاربرد اورلب و کوپلر می پردازیم تا با بیشتر با مزایا و معایب آن ها آشنا شویم.

تفاوت کوپلر و اورلب چیست؟

در ادامه از ۱۴ جنبه مختلف به مقایسه اورلپ با کوپلر می پردازیم:

تفاوت اورلپ و کوپلر

۱- تفاوت کوپلر و اورلپ در نحوه انتقال بار

از آنجایی که اورلب میلگرد انتقال بار را از طریق بتن اطراف خود انجام می دهد، در نتیجه در صورت صدمه بتن، عملا انتقال بار توسط وصله اورلب از بین می رود، اما کوپلر میلگرد برای انتقال بار به بتن متکی نیست و در هر شرایطی یکپارچگی سازه را حفظ می کند.

۲- تفاوت اورلب و کوپلر در انسجام سازه

همانطور که گفتیم انتقال بار توسط کوپلر در سازه، مستقل از وضعیت بتن و نوع بتن است. به همین دلیل کوپلر در برابر نیروهای استاتیکی و همین طور نیروهای دینامیکی و فشارهای لرزه ای مانند زلزله، بهتر از اورلب، یکپارچگی ساختاری را حفظ می کند.

۳- تفاوت کوپلر و اورلپ در مقاومت

اگر در پروژه ای فقط مقاومت اتصال ها مورد نیاز باشد، استفاده از کوپلینگ مسلما ارجحیت بیشتری نسبت به اورلب دارد.

۴- تفاوت کوپلر و اورلپ در محاسبات

با استفاده از کوپلر میلگرد دیگر نیازی به محاسبات تعیین طول پوشش میلگرد و احتمال بروز خطا در محاسبات وجود ندارد.

۵- تفاوت کوپلر و اورلپ در میزان ازدحام میلگرد

وجود تراکم میلگرد در اعضا، انعطاف سازه و مقاومت آن در برابر بارهای لرزه ای را دچار چالش می کند. استفاده از کوپلر میلگرد مشکل ازدحام میلگردها را از بین می برد و منجر به کاهش قابل توجه ازدحام آرماتورها می شود.

۶- تفاوت کوپلر و اورلپ در مصرف میلگرد

استفاده از اورلب به دلیل نیاز به طول همپوشانی، باعث مصرف میلگرد بیشتری می شود. از آنجایی که کوپلر به همپوشانی نیاز ندارد، میلگرد کمتری استفاده می شود و همچنین باعث کاهش هزینه در مصرف میلگرد می گردد. این صرفه جویی در هزینه مصرف میلگرد مخصوصا در مشاغلی که به میلگردهای گران قیمت مانند میلگرد روکش اپوکسی یا گالوانیزه نیاز دارند قابل توجه است.

۷- تفاوت کوپلر و اورلپ در بتن ریزی

تفاوت دیگر کوپلر نسبت به اورلب، آرایش منظم آرماتورها در سازه با استفاده از کوپلر است که باعث می شود عمل بتن ریزی و عبور دانه های شن مطلوب تر و بهتر انجام شود، اما در اتصال اورلب به دلیل تراکم زیاد میلگردها در محل های اتصال، بتن ریزی و عبور دانه های شن دچار مشکل می شود. همین عامل نقطه ضعفی برای اتصال اورلب می باشد، زیرا بتن به طور یکنواخت پخش نمی شود.

۸- تفاوت کوپلر و اورلپ در قطر میلگردهای وصله شده

این مسئله مخصوصا در ساخت ستون ها بیشتر به چشم می آید. در روش اورلب از میلگردهای با قطر کم و یکسان استفاده می شود، اما در روش کوپلینگ می توان از میلگردهای قطورتر یا دو میلگرد با قطر متفاوت برای وصله میلگردها استفاده کرد.

۹- تفاوت کوپلر و اورلپ در طراحی بهینه (کاهش وزن سازه)

در اتصال میلگرد به روش کوپلر به دلیل کاهش میلگرد مصرفی و در نتیجه کاهش وزن سازه، امکان طراحی بهینه فراهم می شود.

۱۰- تفاوت کوپلر و اورلپ در زمان مصرفی

اجرای وصله اورلب زمان کمتری نسبت به کوپلر مصرف می کند، زیرا استفاده از کوپلر به دو مرحله رزوه کردن دو سر میلگرد و بستن کوپلر نیاز دارد، اما اورلب فقط با بستن دو میلگرد به یکدیگر و با سرعت بیشتری انجام می شود.

۱۱- تفاوت کوپلر و اورلپ در ابزارهای مورد نیاز

تقریبا استفاده از ابزار در هر دو روش اورلپ و کوپلر به یک اندازه است. در روش کوپلینگ فقط به دستگاه رزوه کن میلگرد و به کوپلر نیاز است و در روش اورلب نیز به انبردست و سیم برای اتصال نیاز می باشد.

۱۲- تفاوت کوپلر و اورلپ در ابعاد پروژه

در پروژه های کوچک استفاده از اورلب به دلیل به صرفه بودن مناسب تر است، اما در پروژه های بزرگ به دلیل اقتصادی بودن طرح در حالت کلی، روش کوپلینک استفاده می شود.

۱۳- تفاوت کوپلر و اورلپ در کاهش ضایعات

استفاده از کوپلر باعث کاهش ۱۵ درصدی تولید ضایعات آرماتور می شود. اورلپ دارای آیین نامه خاص برای اتصالات در نقاط تعیین شده می باشد. به طور مثال بر اساس آئین نامه، اورلب باید ۱.۳ برابر طول وصله های کششی را در بر بگیرد که در این صورت هزینه مربوط به مواد اولیه و همینطور ضایعات افزایش پیدا می کند.

۱۴- تفاوت کوپلر و اورلپ در قیمت تمام شده

با استفاده از کوپلر در مقدار مصالح مصرفی و همینطور تعداد نیروی انسانی صرفه جویی می شود. همچنین هزینه های مربوط به خمکاری که در روش اورلپ نیاز است، در روش کوپلینک وجود نخواهد داشت. نکته دیگر در کاهش هزینه کوپلر، مربوط به عدم نیاز به میلگرد انتظار در سازه هایی است که از روش کوپلینگ استفاده می کنند که باعث صرفه جویی نهایی در هزینه ها می شود.

سخن آخر

اورلب میلگردها از دیرباز روشی موثر و مقرون به صرفه برای اتصال میلگردها بوده است، اما این روش همیشه راه حل مناسبی برای اتصال میلگردها نیست. به همین دلیل مهندسان به دنبال روش های جایگزینی برای اتصالات اورلب هستند، یکی از مهم ترین و قابل اعتمادترین روش های جایگزین، استفاده از کوپلر میلگرد است که تفاوت ها و مزیت های آن نسبت به اورلب را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم.

سوالات متداول تفاوت کوپلر و اورلب

اورلب چیست؟

اورلپ میلگرد که به آن وصله پوششی نیز گفته می شود به معنی قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی هم و بستن آن ها به یکدیگر است.

کوپلر چیست؟

کوپلر میلگرد یا وصله مکانیکی، با بکارگیری وسایل مکانیکی بر روی میلگرد انجام می شود. کوپلر قطعه ای توخالی دارای شیارهایی پیچ مانند است که باعث اتصال طول دو میلگرد به یکدیگر می شود.

تفاوت اورلب و کوپلر چیست؟

با توجه به ۱۴ تفاوت اورلب و کوپلر که در مقاله بررسی کردیم؛ به طور کلی کوپلرها برای اتصال میلگرد در گرید و قطرهای مختلف استفاده می شوند و برای انتقال بار به بتن وابسته نیستند، به همین دلیل اتصال کوپلر نسبت به اتصالات اورلب کارایی بیشتری دارد. همچنین استفاده از اتصال اورلب به دلایلی مانند ازدحام آرماتورهای همیشه مطلوب و عملی نیست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.