آیا قیمت انواع ورق فولادی متفاوت است؟

متداول ترین انواع ورق فولادی کدامند؟ چه عواملی بر قیمت انواع ورق فولادی تاثیرگذار است؟ ورق آهنی یا ورق فولادی، آلیاژی است که پایه آن آهن می ‌باشد و در صنایع گوناگون کابرد دارد. در این مقاله به بررسی انواع ورق و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن ها می پردازیم بنابراین با ادامه مقاله با آهن ملل همراه ما باشید.

انواع ورق فولادی

همان گونه که گفته شد ورق فولادی آلیاژی است که پایه آن آهن می ‌باشد و در صنایع گوناگون کابرد دارد. ورق فولادی انواع متنوعی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند. متداول ترین انواع ورق فولادی در تصویر زیر ذکر شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق و کاربرد آن ها در صنایع گوناگون، مقاله “انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف” را مطالعه نمایید.

انواع ورق فولادی
انواع ورق فولادی

ورق سیاه

یکی از پرطرفدارترین انواع ورق، ورق سیاه است که به روش نورد گرم و با حرارت بسیار زیاد تولید می شود. ورق سیاه در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. در فرآیند تولید ورق سیاه حرارت و دوده های زیادی به ورق داده می شود و به همین دلیل رنگ مات دارد و به دلیل ظاهر کدر و مات، آن را ورق سیاه می نامند. ورق سیاه در ضخامت های مختلفی و معمولا به صورت رول تولید و به بازار عرضه می شود. در ساخت انواع تانکر، ساخت سیلندرهای انواع خودرو و صنایع پتروشیمی از ورق سیاه استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه

یکی دیگر از رایج ترین انواع ورق های موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه از ورق سیاه و طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و طی یک فرآیند خاص، روی‌اندود یا گالوانیزه می‌شود. لازم به ذکر است فلز روی، از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند. ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است و با مناطقی با رطوبت بالا دارند بسیار سازگار است. ضخامت ورق گالوانیزه از ۶ تا ۱۸ میلی ‌متر متغیر می باشد. طول ورق گالوانیزه از ۲ تا ۶ متر است. ورق ‌های گالوانیزه، نسبتا سنگین‌تر از برخی ورق‌های فلزی هستند و وزن تقریبی این ورق گالوانیزه بین ۸ تا ۳۰ کیلوگرم می باشد.

ورق روغنی

ورق روغنی یکی دیگر از انواع ورق های رایج در بازار است که طی فرآیند نورد گرم تولید می شود و فرآیند ساخت بسیار منحصر به فردی دارد. ورق روغنی پس از تولید روغن کاری می شود و به همین جهت است که آن را ورق روغنی می نامند. ورق روغنی در سایزها و ابعاد گوناگونی تولید می شود و قابلیت شکل ‌دهی و خم‌ کردن بالایی دارد. ورق روغنی به لحاظ ظاهری بسیار براق و زیباست و برای ساخت وسایل خانگی و مبلمان و میزهای اداری، ساخت انواع قفسه‌ فلزی، ماشین لباس ‌شویی و یخچال کاربرد دارد.

ورق استنلس استیل

ورق استیل، یک آلیاژ فولادی است که براساس عناصر تشکیل ‌دهنده ‌‌اش، تفاوت ‌هایی با سایر ورق ‌های فولادی دارد. عنصر تعیین ‌کننده در آلیاژ ورق استیل، کربن است. اگر کربن موجود در آلیاژ، کمتر از ۲درصد از کل آن باشد، ورق استیل تولید می شود. مهم ‌ترین تفاوت استیل با سایر ورق ها در مشخصات فنی آن است. ورق استیل کاربردهای متفاوتی با سایر انواع ورق دارد، از ورق استیل برای ساخت انواع میخ، پرچ، لوله‌ های درزدار و تیرآهن و برای ساخت مصالح ساختمانی استفاده می شود.

ورق استیل
ورق استیل

ورق رنگی

ورق رنگی از انواع ورق فولادی محسوب می شود که به وسیله ورق های گالوانیزه تولید می شود و دارای فرآیند تولید بسیار دقیق می باشند. ورق های رنگی دارای ظاهری رنگی هستند و به همین جهت کاربردهای تزئینی دارند و در صنایعی که حساس هستند به کار می روند. ورق‌ های رنگی، معمولا در رنگ ‌های سفید، آبی، زرد، سبز، قرمز، قهوه ‌ای و نارنجی تولید می ‌شوند. ورق‌های رنگی در ساخت سقف سوله ‌ها و ساخت وسایل خانگی فلزی استفاده می شوند. ضخامت ورق رنگی از ۰.۸ تا ۶ میلی‌متر متغیر است و وزن هر برش از آن‌ها حدود ۳.۵ تا ۱۲ کیلوگرم می باشد. ورق‌های رنگی دارای عرض ۱ تا ۱.۲۵ متر می باشند.

ورق اسیدشویی

پایه تولید ورق اسیدشویی، ورق سیاه است. هنگام تولید ورق های اسیدشویی، لکه ‌ها و آسیب ‌های ظاهری زیادی به آن وارد می‌شود، در نتیجه، تولیدکنندگان با یک شست ‌و شوی اسیدی، این لکه ‌ها را تمیز و ترمیم می‌کنند و به همین دلیل است که آن را ورق اسیدشویی می نامند. ورق ‌های اسیدشویی در صنایعی مانند اتومبیل‌ سازی، لوله ‌سازی و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. ورق اسیدشویی از جهت ظاهری، شباهت‌ هایی با ورق روغنی دارد، اما در مجموع، با توجه به ویژگی‌های فنی و کاربردهای خاص، با ورق روغنی متفاوت است.

ورق آجدار

ورق آجدار، محصولی از جنس ورق سیاه است و طی فرآیند نورد گرم تولید می شود. ورق آجدار تفاوت‌ های زیادی با دیگر محصولات نورد گرم، مانند ورق اسیدشویی دارد. کاربرد اصلی ورق آجدار برای ایجاد اصطحکاک در سطوح مختلف است به همین منظور از ورق آجدار در کف اتوبوس‌ ها، آسانسورها یا پله ‌ها و پل‌ ها استفاده می‌شود.

ورق آلوزینک

ورق آلوزینک، یکی از انواع ورق ‌های فولاد آلیاژی است که با خواص و ویژگی های فنی متفاوتی تولید و عرضه می ‌شود. ورق آلوزینک با نام‌ های دیگری مانند «گالوانوم» و «زینکالوم» نیز شناخته می‌شود. ورق آلوزینک، در واقع یک فلز گالوانیزه است که با عنصر روی پوشش‌ دهی شده است. این ورق در تولید انواع تابلوهای برقی، ساخت انواع آبگرم کن، ساخت انواع پروفیل های درب و پنجره کاربرد دارد.

ورق آلیاژی

ورق های آلیاژی، ورق هایی هستند که با عناصر مختلف ترکیب و به اشکال مختلف به بازار عرضه می شوند. ورق های آلیاژی به دو دسته کلی نورد گرم و نورد سرد تقسیم می شوند. از ورق آلیاژی در ساخت کشتی و وسایل دریایی، صنعت هواپیما سازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و مخازن حمل سوخت استفاده می شود.

ورق های فولادی انواع گوناگونی دارند و دارای قیمت یکسانی نمی باشند. عوامل زیادی بر قیمت انواع ورق فولادی تاثیرگذارند. هزینه مواد اولیه در تولید انواع ورق، هزینه های حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا، نیاز بازار و نوسانات قیمت ارز از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع ورق می باشند.

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود نوعی ورق روغنی است و طی فرآیند نورد سرد تولید می شود. در فرآیند تولید ورق قلع اندود لایه ای از عنصر قلع بر روی سطح ورق ایجاد می شود و معمولا سطح نهایی را با یک لایه کروم جهت محافظت بیشتر پوشش می دهند. مهم ترین کاربرد این محصول در صنایع بسته بندی مواد غذایی و شیمیایی و نیز صنایع بسته بندی اقلام دارویی می باشد. ورق قلع اندود شباهت بسیار زیادی به ورق گالوانیزه دارد.

ورق ضدسایش

ورق ضدسایش با نام هاردوکس نیز شناخته می شود، یک ورق آلیاژی با درصد کربن بالاست و کربن موجود در این محصول باعث سختی و مقاومت و دوام بالای آن می شود. به هر میزان که درصد کربن در ورق آلیاژی افزایش یابد، استحکام و خواص ضدسایش آن نیز افزایش می یابد. در ساخت ورق های ضدسایش از فرآیند نورد سرد استفاده می شود.

ورق پانچ

ورق پانچ نوعی ورق فولادی است که حفره های زیادی بر روی سطح این محصول وجود دارد. ورق های پانچ معمولا به صورت دستی یا با دستگاه CNC پانچ می شوند. ورق پانچ از ورق های فولادی معمولی تولید می شود و در مراحل پس از نورد، حفره گذاری می شوند. منافذ موجود در سطح این ورق ها به شکل های مربع، دایره و ستاره می باشد. مدل مشبک ورق پانچ نسبت به بقیه کاربرد بیشتری دارد.

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم از پرکاربردترین انواع ورق فولادی در صنعت محسوب می شود که دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف است. این محصول در انواع متنوعی تولید می ‌شود و قابلیت بازیافت دارد و جالب است که حین بازیافت خاصیت ‌های خود را از دست نمی‌ دهد.

ورق شادولاین

ورق شادولاین یک ورق فولادی است که به صورت همزمان، دارای چندین ویژگی می‌باشد. بارزترین ویژگی ورق شادولاین، مقاومت و استحکام در برابر خوردگی، پوسیدگی و رطوبت است. ورق شادولاین به دو شکل سفارشی یا فابریک به بازار فولاد عرضه می‌شود.ورق شادولاین با بسیاری از رنگ‌های تخصصی یا غیرتخصصی تولید و عرضه می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت انواع ورق فولادی

این روزها مقوله تحلیل نوسانات بازار محصولات فولادی بسیار داغ و البته ضروری می باشد. به طور کلی عوامل زیادی بر نوسانات انواع آهن آلات تاثیر می گذارند. قیمت انواع محصولات فولادی طی گذشت زمان همواره با تغییر همراه بوده است.

در مورد عوامل موثر بر قیمت انواع ورق می توان گفت ورق های فولادی انواع مختلفی دارند و از آن ها در صنایع مختلفی استفاده می شود و دارای استانداردهای مشخصی می باشند بنابراین این که روش تولید ورق به صورت نورد گرم باشد یا نورد سرد، نوسانات قیمت آن نیز متفاوت است. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع ورق می توان به هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه مواد اولیه استفاده شده برای تولید انواع ورق، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز، نوسانات نرخ جهانی ارز و نیاز بازار اشاره کرد.

بنابراین قیمت انواع مختلف ورق های فولادی نیز متفاوت است و دلیل آن نیز مشخص است میزان عرضه و تقاضای ورق خاص و نیاز روز بازار به آن نوع خاص ورق و همچنین نوسانات نرخ ارز و نرخ جهانی ارز از عوامل تاثیر گذار در تفاوت قیمت انواع مختلف ورق محسوب می شوند.

عوامل موثر بر قیمت انواع ورق فولادی
عوامل موثر بر قیمت انواع ورق فولادی

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق ها مانند سایر مقاطع فولادی دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام روش تولید، کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند. قیمت انواع مختلف ورق های فولادی نیز متفاوت است و دلیل آن نیز می تواند میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز و نرخ جهانی ارز، نیاز بازار در آن بازه زمانی مشخص باشد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع ورق و نوسانات قیمت انواع ورق به دست آورده باشید.

سوالات متداول تفاوت قیمت انواع ورق

متداول ترین انواع ورق کدامند؟

ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق استیل، ورق رنگی، ورق اسیدشویی، ورق آجدار و ورق آلوزینک، ورق قلع اندود، ورق پانچ، ورق شادولاین، ورق ضدسایش، ورق آلیاژی و غیره.

عوامل موثر بر نوسانات قیمت انواع ورق فولادی کدامند؟

هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه مواد اولیه استفاده شده برای تولید انواع ورق، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز، نوسانات نرخ جهانی ارز و نیاز بازار از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع ورق می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.