سقف کامپوزیت چیست؛ کاربرد، مزایا و معایب

آیا با انواع سقف های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی آشنا هستید؟ سقف کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ سقف کامپوزیت یکی از روش های اجرای سقف و کف با ترکیب بتن و فولاد است. استفاده از این محصول به دلیل سرعت اجرای بالا، وزن پایین، ایمنی مناسب بسیار رایج است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اجرا و مزایا و معایب آن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

سقف کامپوزیت چیست؟

سقف کامپوزیت سقفی است که از ترکیب فولاد و بتن ساخته شده است. عمل بتن ریزی در مراحل ساخت سقف به نحوی اتفاق می افتد که این سقف به عنوان عضو فشاری در بالای تیرآهن قرار گیرد.لازم است بدانید میلگردهایی که روی آن قرار می گیرند، میلگردهای حرارتی هستند که در جهت مخالف با تیرهای فرعی قرار می گیرند و باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف می شوند و با جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

سقف کامپوزیت چیست؟
سقف کامپوزیت

خصصویات سقف کامپوزیت

‌سقف کامپوزیت بار خود را به صورت یک طرفه منتقل می‌کند. در این محصول به جای بتن کششی از فولاد استفاده می‌کنند که فولاد هم کشش و هم در فشار عملکرد بسیار خوبی دارد. این سقف ها به دلیل نداشتن بلوک سفالی یک فضای توخالی مناسب بین تیرآهن ‌ها دارد، از این فضای خالی می‌توان برای لوله کشی های برق، آب و تاسیسات ساختمان استفاده نمود. جالب است بدانید بین دال و سقف کاذب یک بالشتک هوا وجود دارد که عایق صوتی مناسبی می باشد. در زیر سقف کامپوزیت‌ برای پوشاندن تیرآهن ها از سقف کاذب استفاده می کنند.

اجزای اصلی این سقف ها عبارت هستند از:

  • بتن
  • ورق فولادی
  • تیر فرعی
  • آرماتور حرارتی
  • برش گیر، گل میخ و فلاشینگ

انواع سقف کامپوزیت

تقسیم بندی گوناگونی برای این سقف ها وجود دارد، یکی از این تقسیم بندی ها براساس مصالحی است که در آن ها استفاده می شود. سقف های کامپوزیت با توجه به نوع مصالحی که برای ساخت آن ها استفاده می شود به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سقف کامپوزیت ساده: که شامل تیرهای فرعی، برشگیر از نوع ناودانی، شبکه ‌های میلگرد حرارتی و دال بتنی است.
  • سقف عرشه فولادی: که شامل تیرهای فرعی، ورق های فولادی شکل داده شده، برشگیر از نوع گل میخ، شبکه میلگردهای حرارتی و دال بتنی است.

سقف کامپوزیت بر اساس روش اجرا، به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • سقف فلزی
  • سقف کرمیت
  • سقف عرشه فولادی
  • Roofix
انواع سقف کامپوزیت
انواع سقف کامپوزیت

مزایای سقف کامپوزیت چیست؟

مزایای استفاده از این نوع سقف به شرح زیر است:

  • کاهش مصرف بتن
  • عدم نیاز به شمع بندی
  • یکپارچگی سقف و اسکلت سازه
  • اجرای نسبتاً آسان و سریع
  • کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب
  • وزن پایین سقف و در نتیجه سبک شدن کل سازه
  • مقاومت بالا در مقایسه با دیگر سقف‌ها از جمله سقف تیرچه بلوک و طاق ضربی
  • افزایش سیستم سختی سقف
  • کاهش در ارتفاع نیمرخ فولادی نسبت به حالت تیر معمول
  • سرعت اجرای بالاتر نسبت به انواع سقف تیرچه بتنی و کرومیت
  • مقاومت بیشتری نسبت به زلزله در مقایسه با سقف‌های تیرچه بلوک

مزایای این سقف سرعت بالای اجرای آن ها، عدم نیاز به شمع بندی، امکان بتن ریزی هم زمان چندین سقف، مقاومت بالا، کاهش مصرف بتن، یکپارچگی سقف و اسکلت سازه، کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب و وزن پایین سقف و در نتیجه سبک شدن کل سازه می باشد.

مزایای سقف کامپوزیت
مزایای سقف کامپوزیت

معایب سقف کامپوزیت چیست؟

سقف های کامپوزیت در کنار مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند. در مورد معایب این سقف ها باید گفت سرعت اجرای آن بسیار بالاست، اما تنها به ظاهر چنین است و این محصول به دلیل این که با سقف های کاذب کامل می شوند و باید روی آن ها قالب کاذب قرار گیرد، اجرای بسیار زمان بری دارند و از پروژه های زمان بر محسوب می شوند.

این محصول به دلیل داشتن لرزش، سقف مناسبی برای پروژه های مسکونی نیست مگر این که قبل از بتن ریزی، زیر سقف به طور کامل شمع بندی شود که در این صورت اجرای هم زمان چند سقف با هم وجود نخواهد داشت. هزینه اجرای سقف کامپوزیت معمولی به دلیل اجرای سقف کاذب در زیر آن، از دیگر سقف ها بیشتر است. طراحی و اجرای برخی اتصالات مانند کنترل دقیق جوشکاری‌ روی بال بالایی، انتخاب پروفیل مناسب برای اتصال برشی به منظور تأمین عملکرد مرکب کامل هم می‌تواند بر هزینه ‌های پروژه و زمان آن بیفزاید.

معایب سقف کامپوزیت
معایب سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت، سقفی است که از ترکیب فولاد و بتن ساخته شده است. هزینه اجرای سقف کامپوزیت به تعداد میلگرد، نوع میلگرد، نوع جوشکاری و سبک سقف بستگی دارد.

اجرای سقف کامپوزیت

در عملیات ساختمان سازی، پس از اجرای اسکلت ساختمان و پایان عملیات جوشکاری، قالب بندی سقف به روش تخته کوبی آغاز می شود. ابتدا ۴ تراش با ابعاد ۵*۵ یا ۷*۷ و با طول برابر با فاصله تیرهای فرعی از هم در داخل جان تیرها قرار می گیرند. فاصله این ۴ تراش از هم بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر است.سپس بین بال پایین تیرها و زیر ۴ تراش آن ها را در جای خود محکم کرده و باعث می شوند که ۴ تراش ها به بال بچسبند.

آن گاه تخته هایی را به صورت طولی روی چهار تراش قرار می دهند. پس از آن میلگردهای حرارتی به صورت مش در دو جهت طولی و عرضی به فاصله های تعیین شده در روی نقشه روی سقف پهن می شوند. سپس میلگردها توسط سیم آرماتوربندی به هم بند زده می شوند تا در هنگام بتن ریزی جابجا نشوند.

در نهایت به وسیله اسپیسرهایی که می تواند قطعات پلاستیکی که در بازار موجود است و یا قطعات بتن ساخته شده در کارگاه باشد؛ این اسپیسرها در زیر شبکه میلگردهای حرارتی قرار می گیرد تا بتن به زیر میلگردها رفته و کاور بتن میلگردها که حدود ۳ سانتی متر است، رعایت شود. پس از اتمام کار آرماتوربندی قالب محیطی کار به ارتفاع ۱۰ سانتی متر در لبه های سقف نصب می شود تا از ریختن بتن روی سقف به پایین جلوگیری شود.

اجرای سقف کامپوزیت
اجرای سقف کامپوزیت

***الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، برشگیرهای مورد استفاده در سقف‌ های کامپوزیت باید دارای مشخصات زیر باشند:

  • قطر گل میخ نباید از ۲.۵ برابر ضخامت ورق فلزی بیشتر باشد.
  • حداقل فاصله گل میخ تا بال بالایی ورق، ۲۰ میلی ‌متر باید باشد.
  • برش گیرها باید حداقل ۲۵ میلی ‌متر پوشش جانبی از بتن داشته باشند.
  • حداکثر فاصله مرکز برش گیر تا مرکز گل میخ، ۳۰ برابر قطر گل میخ باشد.
  • حداکثر فاصله مرکز تا مرکز برش گیرهای نوع ناودانی، ۵۰۰ میلی ‌متر باشد.
  • گل میخ باید از طریق ورق فولادی با به طور مستقیم به تیر نگهدارنده جوش داده شود.

هزینه سقف کامپوزیت

در حالت کلی هزینه سقف ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مصالح استفاده شده و نوع سقف اجرا شده از مهم ترین پارامتر در تعیین هزینه سقف می باشند. درباره هزینه سقف کامپوزیت می توان گفت که کاملا به نوع سقف بستگی دارد که از فولاد و بتن ساخته می شود و شامل یک سری میلگردهای خاص است که از نوع حرارتی هستند و سبب یکپارچه شدن بتن ها می شوند. بنابراین در هزینه این سقف تعداد میلگرد، نوع میلگرد، نوع جوشکاری و همین طور سبک سقف، در تعیین هزینه آن دخیل هستند.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که سقف کامپوزیت یکی از روش های اجرای سقف و کف با ترکیب بتن و فولاد است. استفاده از این نوع سقف به دلیل سرعت اجرای بالا، وزن پایین، ایمنی مناسب بسیار رایج است. این محصول با توجه به نوع مصالحی که برای ساخت آن استفاده می شود به دو دسته تقسیم می شوند:سقف کامپوزیت ساده و سقف عرشه فولادی. سقف کامپوزیت براساس روش اجرا، به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: سقف کامپوزیت فلزی، سقف کرمیت، سقف عرشه فولادی، Roofix.

سوالات متداول کاربرد، مزایا و معایب سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت چیست؟

یکی از روش های اجرای سقف و کف با ترکیب بتن و فولاد است.

مزایای استفاده از سقف کامپوزیت چیست؟

مزایای استفاده از آن عبارت است از: سرعت اجرای بالا، وزن پایین، ایمنی مناسب.

انواع سقف های کامپوزیت با توجه به نوع مصالح، کدامند؟

سقف ساده و سقف عرشه فولادی .

انواع سقف کامپوزیت با توجه به روش اجرا، کدامند؟

فلزی، کرمیت، سقف عرشه فولادی، Roofix.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.