پروفیل مکزیکی چیست و چه تفاوتی با پروفیل فرانسوی دارد؟

آیا با انواع پروفیل ها آشنا هستید؟ چهارچوب فلزی چیست؟ پروفیل یا چهارچوب مکزیکی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی چیست؟ چهارچوب های فلزی انواع گوناگونی دارند، این انواع عبارتند از: چهارچوب ساده، چهارچوب فرانسوی، چهارچوب مکزیکی و چهارچوب رومی.

لازم به ذکر است که چهارچوب های فرانسوی و مکزیکی شناخته شده ترند و چهارچوب فرانسوی از همه پرکاربردتر است. از طرفی دقت داشته باشید که این چهارچوب های مختلف از نظر طراحی ظاهری و کارایی با هم متفاوت هستند. پروفیل مکزیکی با نام چهارچوب قاشقی نیز شناخته می شود. برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره پروفیل مکزیکی و فرانسوی و تفاوت های آن ها با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

پروفیل مکزیکی

قوطی پروفیل از پر کاربرد ترین مقاطع فولادی است که برای ساخت درب و پنجره، نیمکت های فلزی، نرده کشی، ساخت ستون و اسکلت فلزی و غیره استفاده می شود. شکل کلی قوطی پروفیل مربع و مستطیل شکل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوطی پروفیل می توانید به مقاله “همه چیز درباره پروفیل و روش های ساخت آن” مراجعه نمایید.

پروفیل چهارچوب مکزیکی از انواع قطی پروفیل است که کاربرد و ویژگی های خاص خود را داراست. عمده کاربرد پروفیل مکزیکی در صنعت ساختمان سازی و برای استفاده برای درهای ورودی، به عنوان فرم پنجره های pvc می باشد. همچنین پروفیل مکزیکی برای ساخت قاب پنجره های فلزی و به عنوان چهارچوب برای درب های چوبی نیز کاربرد دارد.

پروفیل مکزیکی
پروفیل مکزیکی

مشخصات پروفیل مکزیکی

مشخصات پروفیل مکزیکی
مشخصات پروفیل مکزیکی
  • ضخامت……………….۲ میلی متر
  • طول شاخه…………..۶ متر
  • وزن شاخه……………۲۶ کیلوگرم
  • نوع ورق………………۳۷ st
  • بسته بندی…………..۳۳ تا ۳۶ شاخه

انواع پروفیل مکزیکی

پروفیل مکزیکی با توجه به جهت انحنای خم به ۲ نوع پروفیل مکزیکی بیرون و پروفیل مکزیکی درون تقسیم می شوند. لازم به ذکر است هر کدام از این پروفیل ها ویژگی ها و کاربرد منحصر به فرد خود را دارند اما در حالت کلی از این پروفیل ها برای ساخت درهای ضد سرقت استفاده می شود. از کاربرد های پروفیل مکزیکی بیرون می توان به ساخت چهارچوب درب فلزی برای درب های چوبی، ام دی اف (MDF)و اچ دی اف (HDF) اشاره کرد.

انواع پروفیل مکزیکی
انواع پروفیل مکزیکی

قیمت پروفیل مکزیکی

قیمت پروفیل مکزیکی نیز مانند همه محصولات فولادی به کیفیت کارخانه سازنده، نوع و ضخامت آن بستگی دارد. از سوی دیگر قیمت پروفیل مکزیکی با نوسانات ارز، نوسان دارد. افزایش قیمت ارز باعث رونق صادرات می شود و از این رو بازار داخلی را با کمبود موجودی مواجه می کند. از طرف دیگر با افزایش قیمت ارز تهیه مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی و پروفیل افزایش می یابد و در نتیجه بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

لازم است بدانید: قیمت پروفیل مکزیکی وابسته به قیمت ورق است و با توجه به قیمت ورق تغییر می کند.

پروفیل فرانسوی

از انواع قوطی های پروفیل می توان به پروفیل فرانسوی نیز اشاره نمود که در ساخت در و پنجره های آهنی کاربرد دارد. لازم است بدانید پروفیل فرانسوی به روش نورد سرد تولید می شود. ورق مصرفی در پروفیل فرانسوی دارای استاندارد  JIS G3131، G3132 DIN 2395  می باشد و همچنین دارای ترکیبات شیمیایی سیلیس با ۰.۳۵، کربن با ۰.۳ تا ۰.۱، گوگرد ۰.۰۴، فسفر ۰.۰۴، منگنز ۰.۵ می باشد که به لحاظ کیفیت، در سبک سازی و استحکام سازه های فولادی نیز موثر است.

پروفیل فرانسوی در ساخت نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمین های محصور شده و نرده پیاده روها و خیابان ها استفاده می شود. پروفیل فرانسوی برای اتاق خواب با ورودی ۹۵ تا ۸۵ سانتی متر و ورودی سرویس از ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر بسیار مناسب است.

پروفیل فرانسوی
پروفیل فرانسوی
  • ضخامت……………….۲ میلی متر
  • طول شاخه…………..۶.۶ متر
  • وزن شاخه……………۲۵ کیلوگرم

تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی

تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی
تفاوت پروفیل مکزیکی و فرانسوی

تا این قسمت از مقاله با پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی آشنا شدید، با توجه به ویژگی و کاربردهای هر کدام شاید این سوال برایتان مطرح شود که تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وجه تمایز پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی در شکل و طراحی سطح مقطع قوطی هر کدام از آن هاست. در حالت کلی تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی در عرض و ارتفاع خم های آن ها می باشد.

پروفیل مکزیکی به دلیل داشتن خم بیشتر، وزن هر شاخه آن حدود ۱۵% از پروفیل فرانسوی بیشتر خواهد بود. وزن هر پروفیل فرانسوی به طول ۶۶۰ سانتی متر با ضخامت ۲ میلی متر، برابر با ۲۴ تا ۲۵ کیلو گرم می باشد. این در حالی است که وزن هر چهارچوب مکزیکی به طول ۶۰۰ سانتی متر برابر با ۲۸ تا ۲۹ کیلوگرم خواهد بود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت چهارچوب فرانسوی را ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که چهارچوب یا پروفیل همان قوطی های پروفیل هستند که از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت می باشند. قوطی پروفیل انواع گوناگونی دارند. چهارچوب ها فلزی انواع گوناگونی دارند که انواع آن عبارتند از: چهارچوب ساده، چهارچوب فرانسوی، چهارچوب مکزیکی و چهارچوب رومی. چهارچوب های فرانسوی و مکزیکی از دیگر انواع بسیار شناخته شده تر هستند. عمده کاربرد پروفیل مکزیکی در صنعت ساختمان سازی و برای استفاده برای درهای ورودی، به عنوان فرم پنجره های pvc می باشد. همچنین پروفیل مکزیکی برای ساخت قاب پنجره های فلزی و به عنوان چهارچوب برای درب های چوبی نیز کاربرد دارد.

از انواع قوطی های پروفیل می توان به پروفیل فرانسوی نیز اشاره نمود که در ساخت در و پنجره های آهنی کاربرد دارد. لازم است بدانید پروفیل فرانسوی به روش نورد سرد تولید می شود. در حالت کلی تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی در عرض و ارتفاع خم های آن ها می باشد. پروفیل مکزیکی به دلیل داشتن خم بیشتر، وزن هر شاخه آن حدود ۱۵% از پروفیل فرانسوی بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول پروفیل مکزیکی و تفاوت آن با پروفیل فرانسوی

انواع چهارچوب های فلزی کدامند؟

چهارچوب ها فلزی انواع گوناگونی دارند که انواع آن عبارتند از: چهارچوب ساده، چهارچوب فرانسوی، چهارچوب مکزیکی و چهارچوب رومی. چهارچوب های فرانسوی و مکزیکی از دیگر انواع بسیار شناخته شده تر هستند.

متداول ترین موارد استفاده از پروفیل مکزیکی کدام است؟

عمده کاربرد پروفیل مکزیکی در صنعت ساختمان سازی و برای استفاده برای درهای ورودی، به عنوان فرم پنجره های pvc می باشد. همچنین پروفیل مکزیکی برای ساخت قاب پنجره های فلزی و به عنوان چهارچوب برای درب های چوبی نیز کاربرد دارد.

تفاوت پروفیل مکزیکی و فرانسوی چیست؟

تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی در عرض و ارتفاع خم های آن ها می باشد. پروفیل مکزیکی به دلیل داشتن خم بیشتر، وزن هر شاخه آن حدود ۱۵% از پروفیل فرانسوی بیشتر خواهد بود.

5 دیدگاه
  1. ENG.Mehdizade می گوید

    سلام در آخرین پاراگراف ۶۰ سانت رو اصلاح بفرمایید ۶۰۰ سانت
    سپاس

  2. ENG.Mehdizade می گوید

    البته فکر میکنم طول شاخه ها ۶.۶ باشه که در اصل ۶۶۰ سانت میبایست قید بشه

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از دقتتون، اصلاح شد

  3. کارن می گوید

    سلام..لطفا بفرمایید عرض نوار پروفیل مکزیکی چقدر است….؟ تشکر

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به نقشه پروفیل این عرض در حدود ۲۶ تا ۲۷ سانتی متر خواهد بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.