میلگرد گالوانیزه؛ از معرفی و مزایا تا بررسی تاثیر آن در واقعیت

میلگرد گالوانیزه میلگرد فولادی است که پس از غوطه ‌ور شدن در روی مذاب، بر سطح آن یک پوشش محافظ از فلز روی ایجاد می‌شود. این پوشش، از میلگرد در برابر عناصر مخرب و همچنین خوردگی محافظت کرده و آن را در مقابل فرسایش، قوی تر و مقاوم تر می کند. به همین دلیل، میلگرد گالوانیزه کاربرد بسیاری در ساخت و ساز دارد؛ اما جالب است بدانید با وجود مزایای بسیاری که برای میلگرد گالوانیزه عنوان می شود، تحقیقات جدید، برتری اندکی به میلگرد گالوانیزه در برابر میلگردهای معمولی می دهد. برای این که دلیل این موضوع را بدانید لازم است اطلاعات کاملی در مورد میلگرد گالوانیزه کسب کنید. آشنایی بیشتر با میلگرد گالوانیزه، از معرفی و تاریخچه تا مزایا، کاربرد و الزامات استفاده و همچنین، نتایج تحقیقات در مورد میلگرد گالوانیزه را در این مقاله از دانشنامه آهن ملل بخوانید.

نسخه صوتی مقاله میلگرد گالوانیزه چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول میلگرد گالوانیزه
۲ انواع محصول میلگرد گالوانیزه ساده (میلگرد بدون آج)
میلگرد گالوانیزه آجدار
۳ ویژگی ها حفاظت از خوردگی
پیوند بهتر با بتن
استحکام و قدرت خستگی بهتر
شکل پذیری و استحکام کششی بیشتر
۴ روش تولید فرآیند گالوانیزه گرم (غوطه وری در استخر روی مذاب) 

میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد فولادی گالوانیزه یا همان میلگرد گالوانیزه، میلگردهای فولادی معمولی هستند که سطحشان با یک لایه محافظ از فلز روی (Zn) پوشیده شده است. پوشش روی، معمولاً با فرآیند گالوانیزه گرم (غوطه وری در استخر روی مذاب) ایجاد می شود. این پوشش، زمانی که میلگرد درون بتن قرار می گیرد، به عنوان مانعی در برابر خوردگی میلگرد عمل می کند و عملکرد حفاظت کاتدی نیز دارد. در حفاظت کاتدی، هنگام قرار گرفتن میلگرد در محیط خورنده، فلز روی خورده می شود و مانع از خوردگی میلگرد فولادی می گردد.

میلگرد گالوانیزه به عنوان جایگزینی برای میلگرد با روکش اپوکسی برای کاربردهایی که در معرض خوردگی و آب شور هستند استفاده می شود. از این نوع میلگرد معمولا در پل ها و گذرگاه ها استفاده می شود.

میلگرد اپوکسی یکی از انواع میلگرد است. در واقع با توجه به نوع مواد مورد استفاده در تولید میلگرد، انواع مختلفی از میلگردها وجود دارد که میلگرد اپوکسی یکی از آن ها است. علاوه بر دسته بندی میلگرد از نظر جنس، انواع میلگرد را بر اساس شکل ظاهری، کاربرد، حالت و … نیز می توان دسته بندی کرد که در مقاله زیر می توانید به طور کامل مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع میلگرد و کاربرد آن ها

انواع میلگرد

تاریخچه استفاده از میلگرد گالوانیزه

تاریخچه استفاده از میلگرد گالوانیزه

استفاده از فولاد با روکش فلز روی در سازه های بتنی در سال ۱۹۰۸ انجام شد؛ اما استفاده منظم از فولاد با پوشش گالوانیزه به دهه ۱۹۳۰ و در ایالات متحده آمریکا مربوط می شود. از آن زمان تا کنون و به ویژه، طی ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته، میلگرد گالوانیزه در بسیاری از کشورها و در ساخت و سازهای بتنی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین امروزه پذیرش استفاده از میلگردها و آرماتورهای گالوانیزه در تعداد قابل توجهی از استانداردهای بین المللی منعکس شده است.

استانداردهای جهانی تولید میلگرد گالوانیزه

در دسامبر ۲۰۱۸، استاندارد اروپایی EN 10348-2:2018 با نام «فولاد برای تقویت بتن – فولاد تقویت کننده گالوانیزه و محصولات فولادی» منتشر شد. این استاندارد، الزمات و ویژگی های آرماتورهای گالوانیزه گرم را معرفی می کند و جزئیاتی در مورد نوع فولاد تقویت کننده و محصولات فولادی که باید گالوانیزه شوند ارائه می دهد. الزامات ضخامت پوشش برای میلگرد گالوانیزه نیز در این استاندارد آورده شده است. اجرای این استاندارد برای میلگرد گالوانیزه، عملکرد بسیاری از سازه های بتنی ساخته شده را در انگلستان و ایرلند افزایش داد.

دیگر استانداردهای بین المللی برای استفاده از میلگردهای گالوانیزه شامل استانداردهای ISO 1461, AS/NZS 4680, ASTM A767, CAN/CSA G164, SS-EN ISO 1461, BS16 EN و ABS/ISO 1461 می باشد.

چرا میلگرد فولادی را گالوانیزه می کنند؟

بتن مسلح یا بتن آرمه، به معنی بتن مسلح شده با میلگرد است و از مهم ترین مصالح ساختمانی می باشد. میلگردهای استفاده شده در بتن آرمه معمولا در برابر خوردگی، نیاز به محافظت دارند. یکی از روش های طبیعی غیرفعال کردن خوردگی، محیط قلیایی بتن است؛ به این معنی که محیط قلیایی بتن یک لایه اکسید نازک روی سطح فولاد تشکیل می دهد که فولاد را در برابر خوردگی محافظت یا «غیرفعال» می کند؛ اما در برخی موارد، غیرفعال سازی به اندازه کافی خوب عمل نمی کند، یا حتی اصلاً کار نمی کند.

در این حالت، محافظت از میلگرد در برابر خوردگی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. یکی از روش های محافظت، گالوانیزه کردن میلگرد است. قبل از این که با نقش میلگرد گالوانیزه در جلوگیری از خوردگی بیشتر آشنا شویم، توصیه می کنیم در مقاله زیر به طور کامل روش های محافظت از میلگرد در برابر خوردگی را مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: محافظت و تقویت میلگرد در برابر خوردگی

جلوگیری از خوردگی میلگرد

میلگردهای دارای پوشش گالوانیزه گرم، سال هاست که در سطح جهانی برای محافظت از میلگرد فولادی استفاده می‌ شوند. حداقل پنج دلیل برای گالوانیزه کردن میلگرد فولادی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

  1. پوشش گالوانیزه گرم، در برابر خوردگی مقاوم است و مانع از خوردگی آرماتور در بتن می شود یا آن را به تعویق می اندازد.
  2. میلگردهای گالوانیزه که دچار خوردگی شده باشند، تنش داخلی کمتری در بتن ایجاد می کنند، اما میلگردهای فولادی در زمان خوردگی حجم زیادی پیدا می کنند که باعث ایجاد تنش های کششی در بتن می شود. این امر، منجر به از هم گسیختگی آرماتور و ترک خوردن بتن می گردد.
  3. پوشش روی، اصطلاحا محافظت فداکارانه ای دارد. به این معنی که در زمان بروز فرآیند خوردگی، فلز روی به طور ترجیحی خورده می شود و از نظر الکتروشیمیایی، فولاد مجاور را از خوردگی محافظت می کند. در نتیجه پوشش روی، نسبت به پوشش های جایگزین، مقاوم تر بوده و آسیب دیدن آن دشوارتر است.
  4. میلگرد فولادی گالوانیزه، عمر سازه بتنی را افزایش می دهد و هزینه کلی چرخه عمر آن (مانند هزینه تعمیر و نگهداری) را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
  5. میلگردهای گالوانیزه، اتصال محکم تر و چسبندگی بیشتری با بتن ایجاد می کنند. چسبندگی زمینه و تقویت کننده در کامپوزیت‌ ها، پارامتر بسیار مهمی است. بر همین اساس، مزیت دیگر تقویت کننده‌های گالوانیزه نسبت به سایر میلگردها، اتصال محکم و چسبندگی بالای آن با زمینه بتنی است.

آشنایی با کامپوزیت زمینه فلزی

طبق تعریف انجمن فلزات آمریکا، «کامپوزیت به معنی ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند ماده مجزا است که سطح مشترک مشخصی بین آن ‌ها وجود دارد.» کامپوزیت ها از دو قسمت اصلی زمینه (ماتریس) و تقویت کننده تشکیل می شوند. زمینه یا ماتریس کامپوزیت ها به انواع پلیمری، سرامیکی و فلزی تقسیم می شوند.  طبق این تعریف، میلگرد گالوانیزه را می توان نوعی کامپوزیت زمینه فلزی در نظر گرفت که میلگرد فولادی، زمینه کامپوزیت و پوشش گالوانیزه، تقویت کننده های آن می باشند. عموما کامپوزیت زمینه‌ فلزی، خاصیت و ویژگی های بهتری نسبت به سایر کامپوزیت ها دارد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت های زمینه فلزی، مقاله کامپوزیت زمینه فلزی را مطالعه نمایید.

روش گالوانیزه کردن میلگرد

میلگردهای گالوانیزه با استفاده از فرآیند گالوانیزه گرم، پوشش دهی می شوند. فرآیند گالوانیزه گرم به معنی غوطه ور کردن فولاد در استخر روی مذاب است. واکنش بین فولاد و روی مذاب، پوششی روی میلگرد فولادی ایجاد می کند که از یک سری لایه های آلیاژ آهن-روی (گاما، دلتا و زتا) تشکیل شده است. این لایه ها بر سطح مشترک فولاد و روی (لایه ای از روی خالص (eta)) رشد می کنند.

آنچه که گالوانیزه را از سایر انواع پوشش ها متمایز می کند، این است که پوشش گالوانیزه از نظر متالورژی به فولاد چسبیده است و بخش جدایی ناپذیری از فولاد می شود، اما رنگ ‌ها و پوشش‌ های اپوکسی، چسبندگی بسیار کمتری دارند.

در شکل زیر می توانید یک ساختار پوشش گالوانیزه معمولی را مشاهده کنید.

ساختار پوشش گالوانیزه معمولی

انواع میلگرد گالوانیزه

میلگردهای گالوانیزه را می توان مانند میلگردهای فولادی از نظر شکل ظاهری تقسیم بندی کرد. این میلگردها از نظر ظاهری به دو نوع ساده و آجدار و به صورت زیر تقسیم می شوند:

  • میلگرد گالوانیزه ساده (میلگرد بدون آج)
  • میلگرد گالوانیزه آجدار

با وجود این که شکل ظاهری میلگردهای گالوانیزه و فولادی مشابه است، اما از نظر میزان پیوند با بتن یا نوع اتصال میلگردها، تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

تفاوت میلگرد گالوانیزه و میلگرد فولادی از نظر پیوند با بتن

بزرگ ترین عامل ایجاد پیوند بین میلگردها و بتن این است که میلگردها آجدار یا ساده هستند. میلگردهای ساده، میزان پیوند و اتصال کمتری با بتن دارند، اما میلگردهای آجدار به دلیل دنده هایی که روی سطح خود دارند به راحتی با بتن پیوند برقرار می کنند. اما آیا تفاوت قابل توجهی در استحکام یا لغزش میلگردهای گالوانیزه در مقایسه با میلگردهای فولادی معمولی وجود دارد یا خیر؟ تجربه استفاده از میلگردهای گالوانیزه موارد زیر را نشان داده است.

  • بعضی اوقات ممکن است زمان لازم برای ایجاد استحکام کامل در میلگردهای گالوانیزه، بیشتر از میلگردهای فولادی باشد؛ اگرچه این اثر معمولاً قبل از ۲۸ روز عمل آوری برطرف می شود.
  • میلگردهای ساده گالوانیزه نسبت به میلگردهای فولادی، استحکام پیوند بالاتری دارند.
  • تفاوت قابل توجهی در ظرفیت اتصال نهایی میلگرد فولادی آجدار یا میلگردهای فولادی گالوانیزه وجود ندارد.
  • طبق آزمایش های انجام شده روی تیرها، در بار نهایی، تفاوت معنی داری در لغزش انتهای آزاد میلگردهای فولادی معمولی و گالوانیزه وجود ندارد. در بارهای متوسط، کاهش قابل توجهی در لغزش برای میلگردهای گالوانیزه در مقایسه با میلگردهای فولادی مشاهده می شود.

با توجه به مطالب فوق می توان گفت معمولاً استحکام پیوند میلگردهای گالوانیزه و میلگردهای فولادی معمولی، معادل هم هستند. فقط برخی مواقع ممکن است پیوند میلگردهای گالوانیزه، بهتر از میلگردهای فولادی باشد، اما در طراحی بتن مسلح به آن توجه نمی شود.

ویژگی های مکانیکی میلگرد گالوانیزه

از جمله مهم ترین خواص میلگرد گالوانیزه، ویژگی های مکانیکی میلگرد شامل استحکام کششی و استحکام یا قدرت خستگی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ویژگی های مکانیکی میلگرد گالوانیزه

۱- استحکام و قدرت خستگی

آزمایش صورت گرفته روی مقاومت خستگی میلگرد فولادی گالوانیزه نشان می دهد که میلگردهای گالوانیزه در معرض محیط تهاجمی، بهتر عمل می کنند.

۲- شکل پذیری و استحکام کششی

شکل پذیری و مقاومت میلگرد در جلوگیری از شکستن بتن مسلح اهمیت دارد. مطالعات روی خواص مکانیکی میلگردهای گالوانیزه نشان می دهد که گالوانیزه کردن، روی خواص کششی میلگردهای معمولی تأثیر منفی نمی‌ گذارد. در واقع می توان گفت الزامات کششی، تسلیم و استحکام نهایی، همچنین ازدیاد طول نهایی و خمش آرماتورهای فولادی، تحت تأثیر پوشش گالوانیزه گرم قرار نمی ‌گیرد. این نتایج به طور قطع نشان می ‌دهد که با گالوانیزه کردن میلگرد، کاهشی در میزان شکل ‌پذیری فولاد ایجاد نمی شود.

نکته: استحکام کششی میلگرد معمولی، حدود ۲۵۰ مگاپاسکال است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میلگردهای نورد سرد و با استحکام بالا (حدود ۴۰۰ مگاپاسکال) که متعاقباً در فرآیند ساخت خم شده اند، ممکن است با گالوانیزه کردن ترد شوند. اما این مشکل در دهه ۱۹۷۰ با معرفی میلگردهای TMT و فولادهای میکرو آلیاژی برای میلگردهای با استحکام بالا (حداقل عملکرد ۴۰۰ مگاپاسکال) برطرف شد. اخیراً نیز میلگردهای با استحکام بالاتر تا حدود ۵۰۰ مگاپاسکال معرفی شده‌ اند و مجدداً مشاهده شده که خواص مکانیکی این میلگردها تحت تأثیر گالوانیزه کردن قرار نمی ‌گیرد.

از میلگرد TMT چه می دانید؟

میلگرد TMT مخفف عبارت Termo Mechanically Treated  است و شامل میلگردهایی با استحکام بالا، استحکام تسلیم مطلوب، شکل پذیری بالا و چقرمگی بالا می شود. شکل پیشرفته تر این نوع میلگرد با نام میلگرد ترمکس شناخته می شود. در واقع، میلگرد ترمکس ( TMX) همان میلگرد TMT است، اما با کیفیت بالاتر. برای آشنایی بیشتر با میلگرد ترمکس و تفاوت آن با میلگردTMT ، مقاله  میلگرد ترمکس چیست را مطالعه نمایید.

مزایای استفاده از میلگردهای گالوانیزه

مهم ترین مزایای میلگردهای گالوانیزه را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

  1. حفاظت از خوردگی: برخلاف پوشش هایی مانند رنگ‌آمیزی و اپوکسی که صرفاً مانعی برای خوردگی هستند، گالوانیزه کردن هم مانعی در برابر خوردگی است و هم محافظت فداکارانه از فولاد زیرین فراهم می‌کند.
  2. استحکام پیوند بهتر: آرماتورهای گالوانیزه در بتن، استحکام پیوند (یا کشش) بسیار بهتری نسبت به آرماتورهای معمولی یا با پوشش اپوکسی دارند.
  3. بهبود عمر بتن آرمه: در صورت استفاده از میلگرد گالوانیزه نیاز به تعمیر بتن آرمه کمتر است. در واقع، زمانی که هزینه و پیامد آسیب هایی را تجزیه و تحلیل کنیم که خوردگی به یک سازه بتن آرمه تحمیل می کند، متوجه می شویم هزینه اضافی گالوانیزه کردن میلگرد، یک سرمایه گذاری بسیار ناچیز در مقابل حفاظت درازمدت در برابر خوردگی است.
  4. بدون الزامات خاص: هیچ الزامات خاصی (فراتر از آنچه برای بتن مسلح معمولی اعمال می شود) برای طراحی بتن مسلح با استفاده از میلگرد گالوانیزه وجود ندارد.
  5. زیبایی بیشتر: میلگردهای گالوانیزه با جلوگیری از ترک خوردگی و زنگ زدگی، یکدست بودن ظاهری بتن را تضمین کرده و زیبایی سازه را بیشتر می کند.
  6. مقاومت بالاتر: پوشش روی، مقاومت ذاتی خوبی در برابر سایش و ضربه دارد. همچنین حمل و نقل میلگردهای گالوانیزه و عملیات بتن ریزی معمولی، آسیبی به پوشش وارد نمی کند.

علاوه بر مزایای فوق، سایر مزایای میلگرد گالوانیزه شامل موارد زیر می شود:

  • گالوانیزه کردن میلگرد فولادی، تاثیر منفی بر خواص مکانیکی میلگرد ندارد.
  • پوشش روی تا زمانی که مخدوش یا تخریب نشده باشد، حفاظت کاتدی برای میلگرد ایجاد می کند.
  • میلگردهای گالوانیزه زمان نگهداری و انبار، دچار خوردگی نمی شوند.
  • خوردگی میلگردهای فولادی گالوانیزه در بتن نسبت به میلگردهای فولادی معمولی، سرعت بسیار کمتری دارد.
  • میلگرد گالوانیزه در بتن، غلظت کلرید بالاتری را نسبت به میلگردهای فولادی معمولی تحمل می کند.
  • میلگردهای گالوانیزه در زمان خوردگی، تنش داخلی کمتری در بتن ایجاد می کنند؛ به همین دلیل ترک کمتری در بتن ایجاد شده و تخریب و ریزش بتن به تاخیر می افتد.
  • از میلگردهای گالوانیزه می توان در محیط های تهاجمی تر استفاده کرد.
  • با استفاده از میلگرد گالوانیزه، عملکرد ضعیف و کیفیت بتن متغیر (تراکم ضعیف، نسبت آب به سیمان بالا) قابل تحمل تر است. همچنین بتن های سبک و متخلخل را می توان با همان پوشش بتن های معمولی استفاده کرد.

نکته: با وجود مزایای زیاد میلگرد گالوانیزه، در صورت استفاده باید مفاد پوشش کافی بتن و تراکم و نفوذ ناپذیری آن به طور کامل در نظر گرفته شود. زیرا گالوانیزه کردن میلگردها یک اقدام تکمیلی برای حفاظت میلگرد در برابر خوردگی است.

کاربرد میلگرد گالوانیزه

کاربرد میلگرد گالوانیزه

  میلگردهای فولادی گالوانیزه را می توان در انواع سازه های بتن مسلح استفاده کرد. بتن مسلح با فولاد گالوانیزه می تواند یک تصمیم مهندسی مقرون به صرفه باشد، به ویژه در شرایط زیر:

  • زیرساخت های حمل و نقل، از جمله پل ها، جاده ها، موانع تصادف و …
  • اجزای پیش ساخته سبک وزن
  • برج های خنک کننده و دودکش ها
  • تیر، ستون و دال های در معرض دید
  • ساختمان های پیش ساخته و قسمت هایی مانند آشپزخانه، حمام و سازه های شیب دار
  • عناصر غوطه ور یا مدفون که در معرض اثرات آب زیرزمینی و نوسانات جزر و مدی هستند
  • سازه های ساحلی و دریایی
  • سازه های پرخطر در محیط های تهاجمی
  • پوشش های تونل و مخازن و تاسیسات ذخیره آب
  • تیرهای بتنی و تیرهای برق
  • کارخانه های کاغذسازی و تصفیه آب و فاضلاب
  • تاسیسات فرآوری و کارخانه های شیمیایی

الزامات استفاده از میلگرد گالوانیزه

همان طور که گفتیم، هیچ الزام خاصی برای طراحی بتن مسلح با میلگرد گالوانیزه وجود ندارد و مراحل کار، دقیقا مشابه بتن مسلح معمولی اجرا می شود. همچنین طول اتصال و اورلپ میلگردهای گالوانیزه نیز مانند میلگردهای فولادی معمولی است.

اما در شرایط خاص، مانند اتصال میلگرد گالوانیزه با فولاد و یا خم کردن میلگردها باید الزامات زیر را در نظر گرفت:

۱- تماس میلگرد گالوانیزه با فلز غیر مشابه

هنگام استفاده از آرماتور گالوانیزه در بتن، ممکن است اتصال بین فولاد گالوانیزه با فولاد معمولی (به عنوان مثال، هنگام مخدوش شدن پوشش روی یا تماس مستقیم بین فولاد گالوانیزه و میله های فولادی) یا اتصال فولاد گالوانیزه با سایر فلزات غیر مشابه اتفاق افتد. تا زمانی که دو فلز، غیرفعال بمانند، واکنش خورنده ای اتفاق نمی افتد؛ اما برای غیر فعال ماندن، عمق و پوشش بتن روی میلگردها نباید کمتر از پوشش مورد نیاز برای محافظت از فولاد معمولی در شرایط یکسان باشد.

بنا بر این، هنگامی که آرماتور گالوانیزه در بتن استفاده می شود، نباید آن را مستقیماً با آرماتورهای فولادی، مسی یا سایر فلزات غیر مشابه جفت کرد. همچنین تکیه گاه ها و لوازم جانبی میلگردها باید گالوانیزه شوند. سیم کشی یا آرماتوربندی نیز باید با سیم آنیل شده یا ترجیحا گالوانیزه باشد. در صورت تمایل می توان از پلی اتیلن و سایر نوارهای مشابه برای ایجاد عایق بین فلزات غیر مشابه استفاده کرد.

۲- خم کردن میلگرد گالوانیزه

یکی از نگرانی های عمده در مورد میلگردهای گالوانیزه، ترک خوردن پوشش گالوانیزه در حین خمش است و این که آیا این کار باعث از بین رفتن چسبندگی به فولاد می شود یا خیر؟ میلگرد فولادی گالوانیزه را می توان قبل از گالوانیزه شدن یا بعد از اعمال پوشش خم کرد. به طور کلی، گالوانیزه کردن میلگردها بعد از خم شدن ایمن تر است. در صورت خم کردن میلگرد قبل از گالوانیزه کردن، توصیه می شود شعاع خمش تا حد امکان بزرگ باشد تا خطر ترک خوردگی و هرگونه اثر روی چسبندگی پوشش به حداقل برسد.

در واقع بسیاری از آزمایش ‌های خمش نشان داده‌ اند که میزان ترک‌ خوردگی و عرض ترک‌ ها در پوشش روی، تحت تأثیر شعاع خم، قطر میلگردها، زاویه خمش و ضخامت پوشش است. به طور کلی، هرچه شعاع خمش کوچک تر باشد، ترک ها بزرگ تر هستند. همچنین هر چه پوشش ضخیم ‌تر باشد، شدت ترک‌ خوردگی بیشتر می ‌شود. ترک خوردگی در پوشش، همواره در زوایای قائم نسبت به طول میلگرد رخ می دهد و اگر ترک باعث جداسازی موضعی بین پوشش و فولاد پایه شود، دوام پوشش ممکن است به خطر بیافتد. به همین دلیل در صورت امکان، گالوانیزه کردن میلگردها پس از خم شدن، ایمن تر است.

تاثیر میلگرد گالوانیزه در واقعیت چقدر است؟

همان طور که گفتیم، میلگرد گالوانیزه گرم به دلیل پوشش فلز روی که نقش فداکارانه در فرآیند خوردگی دارد، از میلگرد فولادی در برابر خوردگی محافظت می کند. با این که این ویژگی به افزایش طول عمر سازه های بتنی نسبت داده شده است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که میلگرد گالوانیزه اغلب تاثیر کم یا حتی منفی بر عمر بتن داشته است! مطالعات جدید در کانادا و ایالات متحده در مورد میلگرد گالوانیزه نشان می دهد طول عمر بتن مسلح با فولاد گالوانیزه، حدود ۲۰ سال است. (برگرفته از مقاله GFRP VS. GALVINIZED از سایت www.tuf-bar.com)

در واقع زمانی که فولاد گالوانیزه به شکل ورق و میلگرد با بتن و یا ملات تازه تماس پیدا کند، ممکن است خوردگی روی رخ دهد. به این صورت که فولاد گالوانیزه با رطوبت و کلریدهای موجود در بتن واکنش داده و کلرید روی تولید می کند. نتیجه این فرآیند، انبساط و ترک خوردن بتن است. تاثیر میلگرد گالوانیزه در سازه ها را در ادامه بیشتر بررسی می کنیم.

۱- طول عمر بتن مسلح با فولاد گالوانیزه

در تصویر زیر، پل انتاریو در کانادا را مشاهده می کنید که با استفاده از میلگردهای گالوانیزه ساخته شده است. ترک های روی این پل ۲۳ ساله، ناشی از خوردگی میلگرد هاست. این مشکل ممکن است مربوط به واکنش پذیری بالای فلز روی با محیط قلیایی بتن باشد.

در این پل، خوردگی میلگرد گالوانیزه که به صورت لایه لایه شدن و ترک خوردگی خود را نشان داده، باعث آسیب قابل توجهی به بتن شده است. در قسمتی از سازه که به شدت آسیب دیده است، ۱۰ درصد از سطح، لایه لایه شده، یا در طول ۲۰ سالی که از عمر سازه می گذرد، تعمیر شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که پل مورد مطالعه در محیط بزرگراه قرار داشته و برای آن، حفاظت طولانی مدت موثری در برابر خوردگی ارائه نشده است.

عرشه پل انتاریو که به دلیل خوردگی میلگردهای گالوانیزه درون بتن ترک خورده است

۲- طول عمر میلگردهای گالوانیزه

در اوایل سال ۱۹۸۲، موسسه بتن آمریکا (ACI) بیان کرد: «در بهترین حالت، فولاد گالوانیزه بهتر از غیر گالوانیزه نیست». مدیریت بزرگراه های فدرال (FHWA) نیز یک عمر ۱۵ ساله را برای میلگرد گالوانیزه در بتن با کیفیت خوب پیشنهاد می کند. دیگر نتایج مطالعات محققان نیز به صورت زیر می باشد:

  • در صورت استفاده از میلگرد گالوانیزه در عرشه پل، دوام سازه، دو سال بیشتر از زمانی خواهد بود که از میلگرد فولادی استفاده شود.
  • آرماتورهای گالوانیزه در مقایسه با آرماتورهای سیاه (فولادی)، پنج سال به عمر مفید پل اضافه می‌ کنند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد گالوانیزه

صنایع مختلفی وجود دارند که از میلگردهای گالوانیزه استفاده می کنند، مانند صنعت ساخت و ساز، خودروسازی، هوافضا و … به همین دلیل آگاهی از قیمت آن برای صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. فرآیند گالوانیزه کردن میلگرد و ایجاد پوشش روی بر سطح میلگرد منجر به افزایش قیمت آن نسبت به میلگرد معمولی می شود. اما قیمت این نوع میلگرد علاوه بر پوشش فلز روی، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. در واقع عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمامی میلگردها، بعد از جنس میلگرد، پارامترهایی چون سایز میلگرد، نوع میلگرد (آجدار یا ساده) و برند تولیدکننده آن است. دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز میلگرد نیز شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، قیمت جهانی، میزان عرضه و تقاضا و … می باشد. در صفحه قیمت میلگرد آهن ملل می ‌توانید قیمت میلگرد را در جنس و ابعاد مختلف مشاهده کنید و نیازهای خود را با قیمت‌ های مناسب مطابقت دهید.

مشاهده قیمت و خرید میلگرد

آهن ملل؛ فروش انواع میلگرد به صورت آنلاین و حضوری

استعلام آخرین قیمت میلگرد

سخن آخر

میلگرد فولادی گالوانیزه و سایر فلزات (به جز طلا) ذاتاً ناپایدار هستند. این ناپایداری همان چیزی است که منجر به خوردگی می شود. برخی فلزات، سریع تر از سایرین خورده می شود؛ به طور مثال، میلگردهای فولادی زودتر از میلگردهای گالوانیزه دچار خوردگی می گردند. همان طور که فلز خورده می شود، منبسط می شود. این انبساط در بتن باعث تخریب و در نتیجه سست شدن چسبندگی، پوسته شدن، ترک خوردن و شکستگی بتن و سازه می شود.

سوالات متداول

چرا میلگرد را گالوانیزه می کنند؟

یکی از روش های محافظت از میلگرد فولادی، گالوانیزه کردن میلگرد است. حداقل پنج دلیل مهم و اصلی برای گالوانیزه کردن میلگرد فولادی وجود دارد که در مقاله به طور کامل بررسی شد.

انواع میلگرد گالوانیزه کدام است؟

میلگردهای گالوانیزه را می توان مانند میلگردهای فولادی از نظر شکل ظاهری تقسیم بندی کرد. این میلگردها از نظر ظاهری به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می شوند.

تفاوت میلگرد گالوانیزه و میلگرد فولادی در چیست؟

مهم ترین تفاوت میلگرد گالوانیزه با میلگرد معمولی از نظر پیوند با بتن است. به طور مثال میلگردهای ساده گالوانیزه نسبت به میلگردهای ساده فولادی، استحکام پیوند بالاتری دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.