پروفیل سی : بررسی تمام زوایای سی پرلین با جدول جزئیات

یکی از انواع پروفیل های موجود در بازار، پروفیل سی است که به آن پرلین C نیز می گویند. ساختار موجود برای این پروفیل سبب شده است استفاده و کارکرد آن نیز در قسمت هایی از سازه، ویژه باشد و باعث گردد استحکام و استقامت آن بیشتر شود. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل بیشتر در مورد سی پرلین صحبت خواهد شد و در ویژگی ها، خصوصیات، مزیت ها و کاربردهای آن به صورت دقیق بررسی می گردد. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

آهن ملل ویژگی های محصول
۰۱ نام محصول پروفیل سی (سی پرلین) C
۰۲ سایزبندی ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴
۰۳ ضخامت ها ۲، ۲.۵ و ۳ میلیمتر
۰۴ طول شاخه ۶ متر

مروری بر انواع پروفیل ها

مصالح فلزی و انواع فلزات در صنعت ساخت و ساز بسیار پر کاربرد هستند. یکی از پرکاربردترین مصالح فلزی، پروفیل ها هستند که برای اسکلت بندی انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل ها در  هنگام ساخت به دو دسته باز و بسته تفکیک می شوند که هریک می تواند دسته های زیادی از مقاطع فلزی را در خود جای دهند. اما به طور کلی می توان پروفیل سی، زد ، آبرو، تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی را در دسته پروفیل باز قراد داد و محصولاتی نظیر لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل های کرکره در دسته پروفیل بسته جای می گیرند. هریک از این پروفیل ها می توانند بسته به ساختار، ویژگی ها و ابعادی که دارند، کارکرد ویژه ای نیز داشته باشند. از این رو توصیه می گردد برای آشنایی با انواع پروفیل حتما مقاله زیر را مطالعه نماید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع قوطی و پروفیل و کاربرد آن ها

انواع پروفیل

البته لازم به ذکر است با توجه به این که هر یک از انواع پروفیل ها در دسته و انواع مختلفی قرار می گیرند، شما می توانید قیمت انواع قوطی و پروفیل را به صورت کاملا آنلاین و به روز شده در سایت آهن ملل مشاهده نمایید. در این صفحه شما می توانید علاوه بر قیمت روز انواع پروفیل، اطلاعاتی جامع و دقیق در مورد مشخصات هریک از انواع پروفیل دریابید، تا خرید به صرفه و مفید داشته باشید. 

مشاهده قیمت و خرید انواع قوطی و پروفیل

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع قوطی و پروفیل با بهترین قیمت بازار

قیمت روز پروفیل

پروفیل سی (سی پرلین) چیست؟

کلمه پروفیل به معنی ثابت بودن یک مقطع در طول مشخص است. پروفیل در زبان لاتین به تجهیزاتی گفته می‌ شود، که در ساخت در و پنجره و لوله یا نمای ساختمان از آن ‌ها استفاده می ‌شود. پروفیل سی با عنوان تیرچه‌ سی‌ پرلین هم معروف است که یکی از انواع پروفیل باز به حساب می آید. پرلین‌ های مقطع C یا پرلین‌ های مقطع cee برای تشکیل دیوارها و تیرچه‌ های کف سازه طراحی شده‌ اند که آن ها را برای حمایت از تیرهای مورد نیاز برای کف‌ های نیم طبقه ایده‌آل می‌ سازد. علاوه بر این، پرلین های بخش C همچنین می توانند برای قاب بندی درها، سقف، پنجره، ریل های پاراپت و ریل های جانبی استفاده شوند.

همه پرلین های بخش C دارای امتداد یکسان در طرفین خود هستند، به این معنی که می توان آن ها را در دهانه های تک استفاده کرد. پروفیل سی مستقل و پایدار است و اجازه می دهد در حین نصب به راحتی کار شوند و همچنان پشتیبانی ساختاری پایداری خوبی را نیز ارائه می دهند.

پروفیل سی چیست
پروفیل سی پرلین

انواع سی پرلین (پروفیل سی)

پروفیل سی مانند پروفیل زد نیز دارای دسته بندی و به عبارتی دارای انواع به خصوصی هستند که بر اساس ارتفاع آن مشخص می شوند. هر پروفیل سی دارای ارتفاعی است که در شکل زیر به صورت دقیق مشخص شده است. در حالت کلی می توان انواع پروفیل سی را به صورت زیر بیان نمود:

  • پروفیل c 16
  • پروفیل c 18
  • پروفیل c 20
  • پروفیل c 22
  • پروفیل c 24

هریک از انواع پروفیل سی دارای ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ میلیمتر می باشند. 

مشخصات پروفیل سی

مشخصات پروفیل سی پرلین

پروفیل سی که در ساخت در و پنجره و یا نمای ساختمان استفاده می ‌شود، مانند سایر محصولات فولادی دارای مشخصات خاصی است که همین مشخصات می تواند بیانگر خصوصیات و انواع خاص آن شود.  

در کل می توان اینگونه بیان کرد که پروفیل سی دارای ضخامت، طول، ارتفاع مشخصی است که در ادامه به صورت کامل در مورد ابعاد و وزن هریک به صورت کامل توضیح داده می شود.

مشخصات کلی پروفیل سی
ضخامت پروفیل از ۲ تا ۴ میلی ‌متر
طول پروفیل ۶ متر
ارتفاع پروفیل از ۱۶۰ تا ۲۴۰ میلی ‌متر
وزن هر شاخه پروفیل از ۲۳ تا ۵۵ کیلوگرم

پروفیل سی، شکلی مانند حرف C انگلیسی دارد. این پروفیل، دارای دو لبه و دو فلنج (بال) است. ارتفاع کلی پروفیل با علامت اختصاری “A” در حدود ۱۶۰ تا ۲۴۰ میلی ‌متر.  البته اگر پروفیل سی دارای پانچ نیز باشد، مواردی دیگری همچون فاصله طولی و عرضی پانچ ها با یکدیگر نیز باید در محاسبه وزن و ساختار کلی سی پرلین لحاظ شود که در جدول زیر بیان شده است.

پروفیل زد پانچ
ارتفاع پروفیل (A) بال پروفیل (B) لبه (C) فاصله دو پانچ طولی (L) وزن
T=2 T=2.5 T=3
۱۶۰ ۶۰ ۲۲ ۶۰ < ۴.۶۳ ۵.۷۹ ۶.۹۵
۱۸۰ ۶۰ ۲۲ ۶۰ < ۴.۹۵ ۶.۱۸ ۷.۴۲
۲۰۰ ۶۰ ۲۲ ۶۰ < ۵.۲۶ ۶.۵۷ ۷.۸۹
۲۲۰ ۶۰ ۲۲ ۶۰ < ۵.۵۷ ۶.۹۷ ۸.۳۶
۲۴۰ ۶۰ ۲۲ ۶۰ < ۵.۸۹ ۷.۳۶ ۸.۸۳

فرآیند تولید پروفیل سی

پروفیل سی یکی از انواع پروفیل‌های فولادی است که در صنعت ساختمان‌ سازی و سازه‌ های فلزی کاربرد زیادی دارد. این پروفیل به شکل حرف C است و از ورق‌ های فولادی با روش نورد سرد یا گرم تولید می‌ شود. ماده اولیه تولید پروفیل پرلین، ورق ‌سیاه و در برخی موارد، ورق گالوانیزه است. البته معمولا پروفیل C به نحوی ساخته می‌ شود که در برابر رطوبت یا خوردگی مقاوم باشد. مراحل تولید پروفیل C به این صورت است که ورق‌ های فولادی وارد خط تولید می‌ شوند. مرحله‌ اول مرحله برش خوردن ورق های فولادی است. در مرحله بعد ورق های برش خورده از دستگاه رول‌ فرمینگ می‌گذرند و در نهایت، به مرحله‌ شکل‌ دهی می‌ رسند. پس از شکل‌ دهی، ورق، آماده ارسال به بازار می‌ شود. در ادامه به صورت کامل مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

مرحله اول: برش ورق‌های فولادی

برای تولید پروفیل سی، ابتدا باید ورق‌های فولادی با ضخامت، عرض و طول مورد نظر برش داده شوند. برای این کار از دستگاه‌ های برش لیزری، پلاسما، گاز یا مکانیکی استفاده می‌ شود. برش ورق‌ ها با دقت بالا و با رعایت استانداردهای مورد نیاز صورت می‌ گیرد.

مرحله دوم: نورد و فرم دادن ورق‌ های فولادی

پس از برش ورق‌ های فولادی، آن ها را به دستگاه نورد منتقل می‌ کنند. دستگاه نورد با استفاده از قالب‌ های خاص، ورق‌ های فولادی را به شکل پروفیل سی تبدیل می‌ کند. نورد می‌ تواند سرد یا گرم باشد.

فرآیند رول فرمینگ تولید پروفیل سی

 

مرحله سوم: بریدن و جوشکاری پروفیل سی

پس از نورد و فرم دادن پروفیل سی، آن را به طول مورد نظر بریده و در صورت لزوم جوشکاری می‌ کنند. جوشکاری پروفیل سی برای اتصال آن به قطعات دیگر یا افزودن لبه‌ ها، حفاظت کاتدی یا عایق کاربرد دارد. جوشکاری پروفیل سی با روش‌ های مختلف مانند جوشکاری الکترود، جوشکاری MIG/MAG، جوشکاری TIG صورت می‌ گیرد.

مرحله چهارم: رنگ آمیرز و بسته بندی

پروفیل سی را پس از بُریده شدن یکبار کاملاً تمیز و خشک می کنند تا آمادۀ رنگ آمیزی شود. رنگ آمیزی پروفیل سی به منظور حفاظت از آن در برابر رطوبت و زنگ زدگی است.

کاربرد پروفیل سی پرلین

بخشی از پروفیل ها در ساخت در و پنجره و بخش دیگر از آن ها در افزایش استحکام اسکلت، سقف و ستون به کار می روند. پروفیل سی پرلین یکی از انواع پروفیل هاست که کاربردهای انحصاری خود را دارد. توضیح دادیم که پروفیل سی در ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. اما باید ذکر شود که این پروفیل نه در همه قسمت های ساختمان بلکه فقط در چندین قسمت از سازه استفاده می گردد. در ادامه چندین کاربرد پروفیل سی بیان شده است:

  • مورد استفاده در ساخت سقف ها یا پوشش های سبک صنعتی یا نیمه صنعتی
  • به منظور استحکام سقف های شیب دار کارگاه ها، کارخانه های کوچک یا سوله های صنعتی
  • مورد استفاده در ساخت ستون و دیوار سازه ‌ها
  • مورد استفاده در ساخت دیوارهای غیر باربر 
کاربرد پروفیل سی پرلین
کاربرد پروفیل پرلین

مزایای سی پرلین برای صنایع مختلف

پروفیل سی با توجه به ساختاری و ویژگی هایی که دارد، توانسته مزیت های مخصوص به خود را برای صنایع مختلف رقم بزند. از جمله این مزیت های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن سبک : پروفیل سی به دلیل ضخامت کم ورق فلزی که برای تولید آن به کار گرفته شده است، دارای وزن کمتری نسبت به پروفیل های دیگر است. این موضوع باعث می شود که حمل و نقل، نصب و تعمیر آن راحت تر باشد.
  • انعطاف پذیر: پروفیل سی به دلیل شکل خاص خود، قابل انعطاف بوده و می تواند به شکل های مختلف خم شود. این خاصیت باعث می شود که پروفیل سی برای انواع طرح ها و زوایا مناسب باشد.
  • مقاوم: پروفیل سی با وجود وزن کم خود، دارای مقاومت بالایی در برابر بارهای عمودی و افقی است. این مقاومت به دلیل توزیع یکنواخت بار بر روی تمام قسمت های پروفیل است. همچنین پروفیل سی دارای مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی، آتش و زلزله است.
  • اقتصادی: پروفیل سی به دلیل استفاده از مقدار کمتر فلز در تولید خود، دارای قیمت مناسب تری نسبت به پروفیل های موجود است. همچنین به دلیل کاهش هزینه های حمل و نقل، نصب و تعمیر، پروفیل سی گزینه اقتصادی تری برای پروژه های ساختمانی به شمار می رود.

این مزایا باعث شده است که پروفیل سی گسترده ترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز داشته باشد.

بررسی تفاوت پروفیل سی و و پروفیل زد

همانطور که بیان شد در بازار انواع پروفیل های مختلفی وجود دارد که از جمله مهمترین و پرکاربردترین پروفیل های موجود، پروفیل سی و زد هستند. این دو پرلین دارای تفاوت هایی هستند که می بایست به تمامی آنها توجه نمود تا در زمان خرید، محصول مناسب مورد نظر را خریدار کنید. تفاوت پرلین سی و پرلین زد را می توان در موارد زیر برشمرد:

  • کاربرد:  پرلین های C برای شکل دادن به دیوارهای سازه و تیرچه های کف ساخته می شوند، در حالی که پرلین های Z برای شکل دادن به تیرچه های سقف و دیوار سازه پوسته ساختمان ساخته می شوند.
  • زوایا: پرلین های Z و C زوایای مختلفی دارند. پروفیل C دارای زاویه ۹۰ درجه و پروفیل Z دارای زاویه کمتر از ۹۰ درجه است.
  • قدرت: پروفیل های Z بسیار قوی هستند و می‌ توانند سازه‌ های سنگین را تحمل کنند، اگرچه، پرلین‌ های C استحکام نسبتاً کمتری دارند. بنابراین، در ساختمان هایی با سقف یا ظرفیت بارگذاری بزرگتر، پرلین Z انتخاب بهتری خواهد بود. 
  •  نصب پرلین های C آسان است اما پرلین های Z به تلاش و مهارت بیشتری نیاز دارند. 

قیمت پروفیل سی پرلین

پروفیل C برای پوشش سقف یا دیوار  در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. شکل طراحی شده آن به صورتی است که باعث نصب آسان آن در سازه ها می شود. ویژگی انحصاری پروفیل پرلین مانند مقاومت در برابر خوردگی، باعث شده است که این محصول بیشترین تقاضا را در بازار ایران داشته باشد.

قیمت پروفیل سی هم مانند سایر محصولات فولادی نوسانات زیادی دارد و این نوسانات بی تاثیر با نوسانات ارز نیست. هرچه ارزش ارز بالاتر رود، صادرات رونق بیشتری پیدا می کند و قاعدتا موجودی داخلی کم می شود و هرچه ارزش ارز پایین تر باشد واردات بیشتر می شود. بنابراین نوسانات ارز تاثیر زیادی بر قیمت پروفیل پرلین سی خواهد داشت. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت پروفیل سی پرلین با مشاوران ما در آهن ملل با شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس حاصل نمایید و یا از طریق صفحه زیر، به صورت آنلاین و روزانه قیمت روز پروفیل سی را مشاهده نماید و از طریق تماس با کارشناسان فروش، خرید خود را قطعی نمایید.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل سی از تمامی کارخانه ها

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع قوطی و پروفیل با بهترین قیمت بازار

قیمت روز پروفیل سی

جمع بندی

پروفیل پرلین در ساخت سازه ‌های ساختمانی به کار می رود. نحوه‌ اتصال پروفیل سی‌پرلین به این صورت است که این پروفیل، به وسیله‌ پیچ‌ های متعددی به نبشی ‌ها یا ورق ‌ها متصل می‌شود و نبشی و ورق هم پروفیل را به قاب اصلی ساختمان وصل می‌کند. پایه‌ تولید پروفیل پرلین ورق ‌های گالوانیزه و در برخی موارد، سایر ورق ‌های فولادی است. پروفیل C به نحوی ساخته می‌شود که در برابر رطوبت یا خوردگی مقاوم باشد. قیمت پروفیل پرلین هم مانند سایر محصولات فولادی نوسانات زیادی دارد و این نوسانات بی تاثیر با نوسانات ارز نیست.

سوالات متداول پروفیل سی پرلین

پروفیل پرلین چیست؟

پروفیل پرلین از انواع پروفیل هاست که در ساخت سازه های ساختمانی کاربرد دارد.

متداول ترین کاربرد پروفیل پرلین چیست؟

۱.سقف ها یا پوشش های سبک صنعتی یا نیمه صنعتی ۲.برای استحکام سقف های شیب دار کارگاه ها، کارخانه های کوچک یا سوله های صنعتی ۳.کاربرد در ستون و دیوار سازه ‌ها ۴.ساخت دیوارهای غیر باربر نیز کاربرد دارد.

پایه تولید پروفیل سی پرلین چیست؟

پایه‌ تولید پروفیل پرلین ورق ‌های گالوانیزه و در برخی موارد، سایر ورق ‌های فولادی است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.