مقایسه قیمت میلگرد در ایران و عراق

با گذشت ۳ هفته از ثبات در بازار عراق، تولید کنندگان این کشور به دلیل تنش های منطقه، مجبور به عقب نشینی شده اند. گزارش ها نشان می دهد که قیمت میلگرد در ایران به ازای هر تُن و با احتساب دلار ۶۳ هزار تومانی، بین ۴۷۶ تا ۴۸۵ دلار بوده و فروشندگان ایرانی با همین قیمت، میلگرد را به ازای هر تُن عرضه کرده اند.

این در حالیست که کارخانه های تولید میلگرد در عراق که با کوره های قوس الکتریکی میلگرد تولید می کنند، میلگرد را با نرخ ۶۶۰ تا ۷۱۰ دلار به بازار عرضه می کنند. قیمت میلگرد در عراق در مقایسه با ماه قبل کاهش ۴۰ دلاری داشته است.


تلاش کارخانه های عراقی برای عرضه میلگرد ارزان

همچنین کارخانه های عراقی که از شمش های خارجی برای تولید میلگرد استفاده می کنند، میلگردهای خود را با نرخ ۶۷۰ دلار به ازای هر تُن عرضه کردند که در مقایسه با ۳ هفته پیش، ارزان‌تر بود. میلگرد منطقه بصره هم در بازه ۶۵۰ دلار عرضه شد. با این شرایط ژئوپلوتیکی پیش آمده، خریداران خارجی بین دو راهی خرید میلگرد عراقی و ایرانی مانده اند.

میلگرد ایران با قیمت پایین تر در بازار عراق با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای روز دنیا عرضه می شود. مجتمع فولاد روهینا جنوب عمده ترین صادر کننده میلگرد به عراق است که در این کشور هم نمایندگی دارد. این کارخانه به واسطه نزدیکی با مرز مهران، محصولات فولادی خود را در تُناژ بالا به عراق صادر می کند.


قیمت میلگرد صادراتی چند؟

در حال حاضر فروشندگان ایرانی، محصولات خود را در بازه ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار به ازای هر تُن عرضه می کنند که در مقایسه با نرخ های قبلی کاهش ۵ دلاری داشته است. البته نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۲، میزان صادرات میلگرد ایران ، مثبت ۱۵ درصد رشد داشته است که بیانگر رقابت شدید میلگرد و ورق فولادی در صادرات است.

علاوه بر این، میلگرد ایرانی موجود در انبارهای بغداد، ۲۰ دلار ارزش خود را از دست داد و با قیمت ۵۸۰ دلار عرضه گردید. فولاد ترکیه هم روی ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار به ازای هر تُن در منطقه اسکندرون به صورت ذخیره وجود داشت که نسبت به نرخ های قبلی ۱۵ تا ۴۵ دلار کاهش یافت.

قیمت میلگرد

بالاترین قیمت میلگرد صادراتی

در حال حاضر، طبق گزارش های اعلام شده میلگرد ایرانی با کیفیت با قیمت ۶۵۰ دلار به ازای هر تُن موجود است. با این حال، بالاترین قیمت مربوط به فولاد ترکیه بوده که روی ۸۰۰ دلار ایستاده است. وضعیت ژئوپلوتیکی منطقه، نوسان ارز و میزان عرضه و تقاضا می تواند روی نرخ میلگردهای صادراتی تأثیرگذار باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.