چه بلایی در انتظار بازار فولاد کشوره؟!

قراره شرکت توزیع نیروی برق کشور، طی سه ماه خرداد، تیر و مرداد امسال، برق صنایع سیمان و فولاد رو طبق سه‌تا برنامه‌ی پیشنهادی سهمیه‌بندی کنه! به این صورت که برق صنایع فولادی در بازه‌ی زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۱۱ تا ۲۳ محدود می‌شه. با این وضعیت، صنایعی که از نیمه‌ی خرداد تا نیمه‌ی شهریور همکاری کنن، با کاهش بار ۳۰ درصدی مواجه می‌شن، صنایعی که از اول تیرماه تا آخر مرداد همکاری کنن، با کاهش بار ۶۰ درصدی و در نهایت، صنایعی که در بازه‌ی زمانی ۲۴ تیر تا ۲۴ مرداد توی این طرح قرار بگیرن، کاهش بار ۹۰ درصدی رو پیش رو خواهند داشت.

مسئول این قطعی‌ها کیه؟!

انتظار داشتیم دولت سیزدهم، روند اصلاح الگوی مصرف انرژی، به خصوص در حوزه‌ی برق رو طوری کنترل کنه که مثل سال‌های قبل، دود مشکلات قطعی برق، فقط تو چشم صنایع فولادی نره! اونجور که مدیران ارشد دولتی توی مصاحبه‌ها و پشت تریبون‌ همایش‌های مختلفی که توسط انجمن‌های فولادی برگزار شد صحبت کردن، قرار شد اتفاقات جدیدی برای صنایع فولادی توی تابستون امسال بیافته؛ اما اطلاعیه‌ی اخیر توانیر، نشون داد پایان قصه، چیز متفاوتی از سال‌های گذشته نیست!

تنها نکته‌ی مثبت و تنها تفاوتی که قطعی برق صنایع توی تابستون امسال داره، اینه که قراره محدودیت‌ها طبق جدول زمانبدی اتفاق بیافته که محدودیت‌های موجود توی این جدول هم طبق فرآیند تولید مشترک تعیین و انتخاب می‌شه.

این قطعی‌ها چه تبعاتی داره؟!

شکی نیست که این اتفاق، آسیب‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده و خواهد زد و نرخ محصولات پُرمتقاضی و مهمی مثل میلگرد، آهن، ورق، سیمان و … رو افزایش می‌ده؛ طبیعتاً به تبع این افزایش قیمت‌ها، تورم بیشتری رو توی بخش‌های مرتبط به این بازارها شاهد خواهیم بود. فعالان صنفی هم، به خصوص در حوزه‌ی فولاد، سیمان و پتروشیمی، این قطعی‌های گسترده رو زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها می‌دونن. اینجور که پیشاپیش برآورد شده، هر روزی که قطعی برق داشته باشیم، بیش از چند صد هزار تُن از حجم تولید فولاد کشور کم خواهد شد.

آماری از خسارت‌های سال گذشته هست؟!

هنوز که هنوزه، آمار دقیقی از خسارت‌های ناشی از قطعی برق صنایه توی تابستون سال ۱۴۰۱ اعلام نشده! اما اگه بخوایم به گفته‌ی خود مسئولان وزارت صمت استناد کنیم، تابستون دو سال قبل، یعنی سال ۱۴۰۰، به خاطر قطعی‌های نامنظم و پُرتکرار برق، صنایع کشور، بیش از هفت میلیارد دلار خسارت دیدن! عدد قابل توجهیه! الان هم با این سیاست و رویه‌ای که دولت سیزدهم پیش گرفته، امسال و سال آینده هم باید منتظر رکورد جدیدی از رُکود در تولید کشور باشیم و ضررها و همچنین خسارت‌های میلیاردی که در انتظار صنایع ممکلت هست!

به نظر تو تبعات این قطعی‌های برق‌ چیه؟ آیا امیدی به اصلاح این وضعیت هست؟!

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.