چه عواملی جلوی کاهش قیمت آهن رو گرفته؟!

توی این دو روز گذشته، بازار آهن و فولاد کشور نوسانات زیادی داشت. یه سری مبادی فروش، قیمت‌ها رو افزایشی اعلام کردن، بعضی کارخونه‌ها ثابت، برخی شرکت‌ها هم کاهشی.

طی یک هفته‌ی گذشته، قیمت دلار حدود ۴هزار تومن افزایش داشته. از کانال ۵۱ هزار تومنی، وارد کانال ۵۵ هزار تومنی شده و این بالاترین عدد ثبت‌شده در سال جدیده. اینجور که بدون مقاومت داره میره بالا، به احتمال قوی سیر صعودی خودش رو حفظ می‌کنه!

قیمت اخیر مقاطع فولادی

قیمت میلگرد بعضی از کارخونه‌ها از ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومن افزایش داشته. یه سری کارخونه‌ها از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومن کاهش قیمت دادن و بعضی مبادی فروش هم تغییری اعمال نکردن.

هر شاخه تیرآهن ذوب آهن اصفهان، ماهان و فایکو از ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومن کاهش داشت. تیرآهن کرمانشاه و ظفر بناب هم بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومن رُشد قیمت داشت.

نرخ ورق، نوسان داشت؛ هم افزایش رو شاهد بودیم، هم ثبات و هم اصلاح قیمت. مثلاً، ورق آهن فولاد مبارکه و اکسین اهواز، از ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومن رُشد داشت. قیمت ورق روغنی تا ۸۰۰ تومن افزایش داشته، ورق گالوانیزه از ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومن کاهش رو تجربه کرد و نرخ ورق رنگی هم اکثراً بدون تغییر بود.

قوطی و پروفیل هم شرایط تقریباً مشابه به ورق داشت. بعضی مبادی فروش تا ۸۰۰ تومان افزایش داشتن و یه سری هم بدون تغییر اعلام کردن. انواع لوله هم اغلب تا ۸۰۰ تومن رُشد قیمت همراه بودن.

دلیل نوسانات اخیر بازار چیه؟!

این که چرا شاهد نوسان قیمت‌ها بودیم، سهم زیادیش برمی‌گرده به وضعیت دلار. هرچند، یه عده می‌گن زوده که تأثیر تمام و کمال دلار رو روی بازار آهن شاهد باشیم. البته به شرطی که اتفاق سیاسی خاصی نیافته و یه‌دفعه بازارها به هم نریزن!

دلیل دیگه‌ی نوسانات این روزهای بازار فولاد، کم‌بودن حجم عرضه‌ی مواد اولیه، مثل آهن اسفنجی در بورس کالاست. نرخ معاملات آهن اسفنجی حدوداً ۱۳,۲۰۰ تومن به ازای هر کیلو بوده که نسبت به هفته‌های قبل رُشد داشته. در نتیجه، قطعاً روی قیمت محصولات پایین‌دستی زنجیره‌ی فولاد تأثیر افزایشی می‌ذاره.

و اما از استیضاح وزیر صمت، رضا فاطمی امین بگم که روز یکشنبه اتفاق افتاد. بالاخره بعد از دوبار استیضاح این وزیر توانا (!)، شاهد برکناری فاطمی امین بودیم که از عواقب و تبعاتش، می‌تونه تعلیق بعضی وعده‌ها و لغو یه سری دستورالعمل‌ها باشه.

مثلاً، فاطمی امین وعده‌ی دلار ۲۸,۵۰۰ تومنی رو برای فولاد داده بود؛ اما بازار رو منتظر نگه داشت و باعث شد تعادل عرضه و تقاضا به هم بخوره و تقاضا بیشتر بشه. تجربه نشون می‌ده وقتی یه وزیری عزل می‌شه، برنامه‌هاش رو هم با خودش می‌بره و وزیر جدید، وعده‌ها و سیاست‌ها و دستورالعمل‌های شخص قبلی رو ندیده می‌گیره که این مسئله، خودش باعث و بانی آشفتگی‌های بیشتر توی بازارها می‌شه!

با این تفاسیر، این احتمال وجود داره که دیگه خبری از دلار ۲۸,۵۰۰ تومنی نباشه؛ چون محصولات فولادی صادراتی کم شدن و نرخ شمش بلوم صادراتی هم کاهش داشته. به خصوص که ظاهراً عرضه‌های اعتباری کماکان ادامه داره که باعث می‌شه روند کاهش قیمت آهن‌آلات قطع بشه. همونطور که گفتم، عرضه‌ی آهن اسفنجی هم کمتر شده که نتیجه‌ش التهاب بیشتر بازار و رُشد قیمت آهن‌آلات خواهد بود.

تا الان هم که این عرضه‌ها برقرار بودن، قیمت هر کیلو آهن، حدود ۵ هزار تومنی افزایش داشته. البته اوایل هفته تا حدودی کنترل شده بود، اما وقتی وزیر صمت عزل شد، دوباره کارخونه‌ها قیمت‌هاشون رو افزایش دادن. جالب اینجاست این افزایش قیمت‌ها در حالیه که نرخ محصولات جهانی و صادراتی روند کاهشی دارن!

قیمت میلگرد هم که از اول سال تا کانال ۲۲ هزار تومنی نزول داشت، تو این چند وقتی که شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، دوباره اوج گرفت و رسید به کانال ۲۷ هزار تومنی. در هر صورت، باید ببینیم وضعیت عرضه‌های بورس و معاملات شمش بلوم چطوری پیش می‌ره و تأثیرش روی قیمت محصولات فولادی چه خواهد بود!

به نظرت، روند قیمت‌ها رو به افزایشه یا کاهش؟! لطفاً توی کامنت‌ها بنویس. ممنون که وقت گذاشتی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.