میلگرد نرمال چیست؟ + بررسی انواع تا کاربرد آن

میلگرد نرمال به میلگردی گفته می شود که نسبت به دیگر انواع میلگرد دارای طول به نسبت کمتری است و از آن برای یکسری مصارف خاص استفاده می گردد. لازم به ذکر است از لحاظ شکل و ظاهر، میلگرد نرمال و دیگر انواع میلگرد هیچ تفاوتی باهم ندارند. شاید مقالات دیگری با همین موضوع خوانده باشید، مطمئنا با این مقاله به پاسخ صحیح از چیستی میلگرد نرمال می رسید. با آهن ملل همراه باشید تا بیشتر در مورد میلگرد نرمال بدانیم.

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول میلگرد نرمال
۲ طول ۳.۲ الی ۱۱.۸ متر
۳ انواع ساده و آجدار
۴ حالت کلاف و شاخه ای
۵ آنالیز A2، A3

از انواع میلگرد چه می دانید؟

انواع میلگرد
انواع میلگرد

میلگرد فولادی به منظور کمک به بتن با هدف افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای کششی در سازه مورد استفاده قرار می گیرد. بتن ذاتاً در برابر نیروهای فشاری به اندازه کافی قوی است، اما نیروهای کششی می توانند آن را با مشکل رو به رو کند.

استفاده از انواع میلگرد از سال ۱۹۶۸ میلادی یکی از الزامات استانداردسازی سازه است که امروزه نیز همواره بر آن تاکید زیادی می شود. لازم به ذکر است الگوی تغییر شکل بر روی میلگرد به بتن کمک می کند تا به سطح بتن بچسبد.

میلگردها دارای انواع مختلف ساده و آجدار هستند که هر کدام از این دو دسته به صورت شاخه و یا کلاف تولید می گردند. میلگردهای ساده معمولا در روسازی بزرگراه ها و پل های سگمنتال و اینگونه مصارف نصب می شوند. اما میلگردهای آجدار در قسمت های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرند.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع میلگرد و کاربرد آن ها

انواع میلگرد

میلگرد نرمال چیست؟

میلگرد نرمال چیست
میلگرد نرمال چیست

میلگرد نرمال ، یکی از دیگر از انواع میلگرد است که توسط کارخانه های متعدد تولید می گردد. از لحاظ ساختاری و شکل، میلگرد نرمال تفاوتی با انواع دیگر میلگردها ندارد. همان طور که می دانید میلگردهای استاندارد که به آن ها شاخه گفته می شود، همگی دارای طول ۱۲ متری هستند. در سایت های دیگر میلگرد نرمال را این گونه توصیف کرده اند « میلگرد نرمال میلگردی است که طول آن از ۱۲ متر کمتر است، سطح مقطع گردی دارد و در مصارف خاص استفاده می شود». اما این توصیف به طور کامل درست نیست.

 از این رو ما در آهن ملل تلاش خود را به کار گرفته ایم تا با بررسی منابع مختلف، صحت و اعتبار محتواهای موجود را بسنجیم. در نتیجه به این پاسخ رسیدیم و در نهایت میلگرد نرمال را اینگونه توصیف کردیم « به میلگردی میلگرد نرمال گفته می شود که طول آن از ۳.۲ الی ۱۱.۸ متر  متغییر باشد. این میلگرد همانند دیگر انواع خانوداه خود، دارای سطح مقطعی گرد است و بر اساس آنالیز A2 و A3 تولید می گردد. همچنین لازم به ذکر است میلگرد نرمال می تواند به صورت کلاف باشد، که این نوع میلگرد برای مصارف خاصی استفاده می شود

اما اگر طول میلگرد از ۳.۸ کمتر بود، چه می شود؟؟ در کل به میلگردهایی با طول کمتر از ۳ متر میگرد شاخک می گویند و کارخانه ها عموما آن ها را به ضایعات می فروشند.

با این تعاریف، حال به خوبی می توانید میلگرد نرمال را توصیف کنید.

میلگرد نرمال چگونه تولید می شود؟

تولید میلگرد نرمال
تولید میلگرد نرمال

تقریبا تمام کارخانه های تولیدکننده مقاطع فولادی، میلگرد نرمال را نیز تولید می کنند. اگر بخواهیم روند ساخت این میلگرد را توضیح دهیم، باید این نکته را بیان کنیم که شرایط ساخت آن با میلگردهای دیگر کاملا یکسان است.

 در کارخانه های تولید میلگرد ممکن است در زمان تولید به علت خطا در دستگاه، ایراداتی در محصول نهایی ایجاد گردد. منظور از ایراد، استاندارد نبودن طول میلگرد است، یعنی ممکن است در زمانی که دستگاه باید میلگرد را در ۱۲ متر برش بزند، برش نمی زند؛ در نتیجه محصول نهایی تولیدی به سایزی غیر از ۱۲ متر تولید می گردد.

کارخانه، این محصولات تولیدی را یا باید به تولید اولیه برگرداند، یعنی آن را ذوب کرده و دوباره تولید کند، که خوب این کار هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت. از این رو کاخانه تولیدکننده تصمیم می گیرد میلگرد نرمال را با قیمتی ارزان تر از میلگرد های دیگر به بازار عرضه کند.

به همین ترتیب میلگرد نرمال تولید می گردد.

مشخصات مکانیکی میلگرد نرمال

میلگرد نرمال همانند دیگر میلگردهای آجدار دارای مشخصات مکانیکی و ساختاری است که می توان بر اساس همین داده ها و ویژگی های آن، تصمیم گرفت از چه نوعی از آن برای چه کاربردی استفاده نمود. جدول زیر را با دقت مطالعه نماید.

 علامت مشخصهآزمون کششیآزمون خمش سردرده بندی
حداقل تنش تسلیمحداقل مقاومت کششیحداقل ازدیاد طول نسبیزاویه خمشحداقل تنش تسلیم
آج دار مارپیچآج ۳۴۰۳۴۰۵۰۰آج دار مارپیچ
آج دار جناغیآج ۴۰۰۴۰۰۶۰۰آج دار جناغی
آج دار مرکبآج۵۰۰۵۰۰۶۵۰آج دار مرکب
میلگرد نرمال

از موارد مصرف میلگرد نرمال چه می دانید؟

همان طور که در بالا اشاره شد، میلگرد نرمال دارای طول به نسبت کوتاه تری نسبت به دیگر میلگردهاست. در کل به هر میلگردی که از سایز استاندارد خود (۱۲ متر) کمتر باشد، میلگرد نرمال گفته می شود. میلگرد نرمال دارای سایزهای مختلفی از جمله ۳.۲ تا ۱۱.۸ متری است. هر کدام از این طول ها برای صنایع خاصی ایده آل است . به عنوان مثال از میلگرد نرمال با سایز ۸ و ۱۰ برای خاموت سازی استفاده می شود.

در کل برای ساخت تیرچه، خرپا، تیرچه لوک، میلگرد نرمال مناسب ترین میلگرد خواهد بود؛ چرا که در این صنایع به میلگردهای کوتاه از سایز استاندارد نیاز است.

همچنین برخی از افراد به دلیل تفاوت قیمت میلگرد نرمال با میلگردهای دیگر، تصمیم می گیرند برای سازه خود از این نوع میلگرد استفاده کنند.

تفاوت میلگرد نرمال با دیگر میلگردها در چیست؟

تفاوت میلگرد نرمال با دیگر میلگردها
تفاوت میلگرد نرمال با دیگر میلگردها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تفاوت میلگردهای نرمال با سایر میلگردها در چیست، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلی ترین تفاوت میلگردهای نرمال با سایر میلگردها فقط در طول آن است که کمتر از حالت استاندارد است. به غیر از این مورد ، دیگر هیچ تفاوتی با میلگردهای دیگر ندارد.

در بازار و صنعت ساخت وساز به میلگرد که طول ۱۲ متری دارد، شاخه و به میلگردی که طول ان از ۱۲ متر کمتر باشد، میلگرد نرمال گفته می شود. این نیز یکی دیگر از تفاوت های این نوع میلگرد با دیگر انواع میلگرد است.

قیمت میلگرد نرمال

در قیمت گذاری میلگردهای نرمال هم مانند سایر مقاطع فولادی، مواردی مانند قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه، شرایط اقتصادی و …  تاثیر گذار است. علاوه بر این موارد گفته شده، طول شاخه های میلگرد هم در وزن و قیمت میلگرد تاثیر دارد. از این رو نیاز است پیش از خرید با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید.

اما با تمامی این اوصاف لازم به ذکر است قیمت میلگرد نرمال ۱۰۰۰ تومان از میلگردهای دیگر کمتر است.

 آهن ملل یکی از معتبرترین فروشگاه آهن آلات، با به کارگیری کارشناسان خبره، آماده ارائه خدمات و محصولات فولادی، از جمله میلگرد است. شما می توانید برای خرید میلگرد به لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد

سایز میلگرد نرمال

میلگردهای نرمال طبق استاندارد های جهانی تولید میلگرد، تولید و در بازار میان خریداران عرضه می شود. سایز های استاندارد میلگردهای نرمال همانند دیگر میلگردها می باشد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله آموختیم که میلگردهای نرمال از متداول ترین انواع میلگرد مصرفی محسوب می شوند که مانند میلگردهای دیگر از سایز ها و ویژگی های یکسانی برخوردار هستند. طول این میلگرد کم تر از سایز استاندارد یعنی ۱۲ متر است. به همین علت از این میلگرد ها برای مصارف خاص استفاده می شود. یکی از استفاده هایی که از میلگرد نرمال در ساختمان سازی می شود، استفاده از میلگردهای نرمال در ساخت خاموت است. در قیمت گذاری میلگردهای نرمال مواردی مانند قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، طول شاخه های میلگرد و وزن آن دخیل می باشند.

تفاوت این نوع از میلگردها با میلگردهای معمولی در گرید یا آنالیز، ترکیبات شیمیایی، میزان مقاومت تسلیم و تنش کشش میلگردهای نرمال است. موارد مصرف آن در استفاده برای افزایش تقویت فونداسیون، استفاده در صنایع فنرسازی، افزایش مقاومت بتن و استفاده به عنوان میلگرد حرارتی هستند.

سوالات متداول میلگرد نرمال

میلگرد نرمال چیست؟

به میلگردی میلگرد نرمال گفته می شود که طول آن از ۳.۲ الی ۱۱.۸ متر  متغییر باشد. این میلگرد همانند دیگر انواع خانوداه خود، دارای سطح مقطعی گرد است و بر اساس آنالیز A2 و A3 تولید می گردد. همچنین لازم به ذکر است میلگرد نرمال می تواند به صورت کلاف باشد، که این نوع میلگرد برای مصارف خاصی استفاده می شود.

اصلی ترین کاربرد میلگرد نرمال چیست؟

در کل برای از میلگرد نرمال برای ساخت تیرچه، خرپا، تیرچه لوک، میلگرد نرمال مناسب ترین میلگرد خواهد بود؛ چرا که در این صنایع به میلگردهای کوتاه از سایز استاندارد نیاز است.

در قیمت گذاری میلگرد نرمال چه عواملی دخیل هستند؟

در قیمت گذاری میلگرد نرمال هم مانند سایر مقاطع فولادی، مواردی مانند قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا و هم چنین طول شاخه های میلگرد هم در وزن و قیمت میلگرد تاثیر دارند.

تفاوت میلگرد نرمال با دیگر میلگردها در چیست؟

اصلی ترین تفاوت میلگردهای نرمال با سایر میلگردها فقط در طول آن است که کمتر از حالت استاندارد است.

قیمت میلگرد نرمال چقدر با میلگردهای دیگر تفاوت دارد؟

قیمت میلگرد نرمال ۱۰۰۰ تومان از میلگردهای دیگر کمتر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.