عایق حرارتی و انواع آن

امروزه در ساخت و ساز از عایق استفاده می شود. به طور کلی به هر جسمی که از ورود هر گونه جرم، سرما و گرما جلوگیری کند، عایق گفته می شود. عایق ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • حرارتیاز انتقال و عبور انرژی جلوگیری می کند.
  • رطوبتی: مانع جذب و انتقال رطوبت می شود
  • صوتی: اجازه ورود و خروج صدا را به فضای داخلی نمی دهد.

در این مقاله به طور اختصاصی عایق حرارتی و انواع آن را شرح می دهیم؛ بنابراین تا پایان با آهن ملل همراه باشید.

عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی جهت کاهش انتقال حرارت استفاده می شود. این عایق ها را از موادی می سازند که تا میزان زیادی از رسانایی حرارت جلوگیری می کنند. به این ترتیب انرژی گرمایی تا میزان زیادی ذخیره شده و هدر نمی رود.

در صورتی که ساختمان ها عایق بندی نشوند یا عایق های استاندارد در ساختمان ها به کار نروند، سالانه هزینه های زیادی صرف مصرف سوخت یا برق می شود. پس لازم است با رعایت نکات و اصول مقررات ساختمان سازی، عایق بندی به درستی صورت گیرد.

عایق حرارتی
عایق حرارتی

انواع عایق های حرارتی

عایق های حرارتی به چند نوع تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • پشم شیشه
  • پشم سنگ
  • ایزوهوم
  • الاستومری
  • پلی استایرن
  • لاستیکی
  • پرلیت
  • ایزوهم
  • پلی استایرن
  • تخته های فیبری
انواع عایق حرارتی
انواع عایق حرارتی

عایق حرار‌تی پشم شیشه

یکی از قدیمی ترین عایق های حرار‌تی که امروزه به ندرت از آن استفاده می شود، عایق پشم شیشه است. این عایق از الیاف نازک شیشه ای کندسوز تشکیل شده است که در صورت آتش سوزی از گسترش آتش جلوگیری می کند. پشم شیشه وزن سبکی دارد و نصب آن  هم به راحتی انجام می شود.

از خواص منحصر به فرد پشم شیشه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خواص فیزیکی: پشم شیشه بایستی دور از رطوبت باشد. بنابراین آن را به وسیله یک لایه نازک نایلون یا آلومینیوم محافظت می کنند. این محصول به علت به هم پیوستگی الیاف، در مقایسه با مقاومت فشاری و خمشی، مقاومت کششی بیشتری دارد. باید اضافه کرد که مقاومت مکانیکی پشم شیشه متوسط است.
  • خواص شیمیایی: عنصر اصلی خواص شیمیایی این نوع الیاف سیلیکات می باشد.

عایق حرارتی پشم سنگ

از عناصر اصلی تولید این عایق، سنگ بازالت حاصل از آتش فشان ها می باشد؛ به همین دلیل است که  به آن عایق پشم سنگ گفته می شود. این نوع عایق در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد تا جایی که می تواند  دمای ۷۵۰درجه سانتی گراد را تحمل کند. به همین دلیل در مکان هایی مانند پالایشگاه‌ ها، نیروگاه‌ ها، لوله های حجیم صنعتی و صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود. عایق پشم سنگ، آب و رطوبت را جذب نمی کند؛ بنابراین امکان رشد قارچ، کپک و همچنین رشد حشرات در آن وجود ندارد.

عایق حرارتی پشم سنگ
عایق حرارتی پشم سنگ

عایق حرارتی ایزوهم

عایق ایزوهم به دلیل استفاده از الیاف نانو یکی از پیشرفته ترین عایق هایی می باشد که به تازگی تولید شده است. این عایق با ضخامت کم تولید می شود، به همین دلیل در هنگام نصب نیاز به زیرسازی ندارد. از دیگر ویژگی های مهم این محصول می توان به طول عمر و ضریب هدایتی بالا، مقاومت خوب در تمام سطوح مانند خاک و آب، عدم نیاز به زیرسازی، سازگاری با انواع ملات، قابلیت انعطاف پذیری و غیرقابل اشتعال بودن اشاره کرد.

عایق حرارتی الاستومری

عایق حرارتی الاستومری از ماده نیتریل ساخته می شود که خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی به عایق می بخشد. این نوع عایق حرارتی وزن سبکی داشته و علاوه بر عایق حرارتی و صوتی، از نفوذ آب نیز جلوگیری می کند.

از کاربردهای آن می توان به پوشش تاسیساتی انواع لوله ها، سوله ها، مخازن و صنایع مختلف دیگر اشاره کرد؛ اما در واقع قیمت آن از پشم سنگ گران تر است و امکان دارد در بعضی از موارد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

عایق حرارتی پلاستیکی

عایق های پلاستیکی از مواد مختلفی از جمله: پلی اتیلن، فنولیک و پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، نیتریل فوم وپلی یورتان ساخته می شوند. کاربردهای هر کدام از انواع عایق پلاستیکی متفاوت هستند؛ اما وزن سبک و نصب آسان از ویژگی های یکسان بین همه آن ها می باشد.

عایق حرارتی پرلیت

عایق پرلیت نوعی عایق ساخته شده از سنگ های آتشفشانی است.  محتوای آب سنگ های مورد استفاده برای ساخت عایق پرلیت بالا است و همین امر به ایجاد مقادیر زیادی حفره هوا در هنگام گرم شدن سنگ کمک می کند. این سلول‌ های هوا، پرلیت را به یک عایق عالی تبدیل می‌ کنند و مقاومت حرارتی بالایی به آن می‌دهند. در ابتدایی ترین حالت، این ماده ظاهر سفید گچی دارد و معمولا به شکل گرانول است.

بسیاری از سازندگان برای جلوگیری از جریان هوا در دیوارها، سقف ها و فونداسیون ها از عایق پرلیت استفاده می کنند.  این نوع از عایق هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش داده و به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.

عایق حرارتی پرلیت
عایق حرارتی پرلیت

عایق حرارتی پلی استایرن

برای ساخت عایق پلی استایرن از پلی استایرن اکسترود استفاده می شود. این عایق دربرابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد و پوسیده نمی شود؛ به همین خاطر کاربرد گسترده ای دارد و در ساخت سقف های تیرچه و بلوک، دیوارهای دو جداره و سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. عایق XPS دارای سطح یکنواختی می باشد و نسبت به عایق های دیگر در برابر خزش مقاومت می کند. عایق پلی استایرن علاوه بر این که از قابلیت برش برخوردار است، به اندازه های دلخواه نیز برش داده می شود.

عایق حرارتی تخته های فیبری

چوب، دارای رسانایی حرارتی بسیار کم و ظرفیت گرمایی بالایی است که در برابر نوسانات دما مقاومت می کند. این ویژگی در هر دو شرایط آب و هوایی گرم و سرد اعمال می شود. در واقع فضای داخلی را در هوای سرد، گرم و در هوای گرم هم خنک نگه می دارد.

تخته ها می توانند افزایش دمای فضای ساختمان را ۱۰ ساعت یا بیشتر به تاخیر بیندازند. در مقابل، مواد با چگالی کم مانند فوم، پشم معدنی یا فایبرگلاس به سرعت گرم می شوند و این مزیت را ندارند.

عایق حرارتی تخته فیبری
عایق حرارتی تخته فیبری

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که از عایق های حرارتی جهت جلوگیری از ورود و خروج حرارت، سر و صدا و رطوبت استفاده می شود. استفاده از عایق های حرارتی در ساختمان به ذخیره سازی انرژی کمک زیادی کرده و هزینه های مصرف برق و گاز را کاهش می دهد. عایق های حرارتی انواع مختلفی از جمله پشم شیشه، پشم سنگ، ایزوهوم، الاستومری، پلی استایرن، لاستیکی، پرلیت، ایزوهم، پلی استایرن و تخته های فیبری دارند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول عایق حرارتی و انواع آن

کدام یک از عایق ها بهترین نوع عایق حرارتی می باشد؟

عایق پشم سنگ بهترین عایق حرارتی می باشد.

انواع عایق های حرارتی کدامند؟

انواع عایق های حرارتی شامل عایق پشم شیشه، پشم سنگ، ایزوهم، پلی استایرن و غیره می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.