انواع لوله کشی ساختمانی

آیا با انواع لوله کشی ساختما آشنا هستید؟ کاربرد لوله کشی در ساختمان چیست؟ می دانید که عملیات لوله کشی ساختمان، قسمتی از تاسیسات ساختمان است و از کارهای بسیار ضروری ساختمان به شمار می رود. لازم است بدانید بدون لوله کشی ساختمان، زندگی در ساختمان، امکان پذیر نخواهد بود. لوله کشی ساختمان توسط مهندسان و متخصصان این حرفه انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله کشی ساختمان و کاربردهای آن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

کاربرد لوله کشی ساختمان

انواع متفاوت و گسترده ای از لوله های فولادی وجود دارند که هر کدام، کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. لوله های ساختمان از انواع لوله های فولادی هستند و به دو جنس فلزی و پلاستیکی، تولید و برای لوله کشی ساختمان استفاده می شوند. از انواع لوله کشی های ساختمان می توان به لوله کشی گاز، لوله کشی برق و لوله کشی فاضلاب اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

در گذشته برای لوله کشی ساختمان از لوله هایی از جنس سرب استفاده می کردند. ولی اکنون انواع متفاوتی از لوله های مستحکم تر و مقاوم تر برای لوله کشی ساختمان استفاده می شود که کارایی آن بیشتر است. از مهم ترین کاربردهای لوله کشی می توان به آبرسانی به قسمت هایی مانند آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، موتورخانه و غیره اشاره کرد.

انواع لوله کشی ساختمان

همانطور که در اول مقاله اشاره شد، لوله کشی انواع متفاوتی دارد. که هر کدام از آن ها مصارف و کاربرد متفاوتی دارد و با توجه به کاربرد منحصر به فردشان، در قسمت های متفاوت از ساختمان استفاده می شود. در ادامه به معرفی برخی از انواع لوله کشی می پردازیم.

لوله کشی آب

در زمان های گذشته، برای لوله کشی آب از روش روکار و یا انشعابی با لوله های فلزی استفاده می کردند. اما شکل روکار به خاطر معایبی که داشت، امروزه از شکل توکار استفاده می کنند. معایب روش روکار، فرسودگی و اکسیداسیون و یا زنگ زدن فلز، نشت آب و ترمیم و بازسازی مجدد است. ولی در روش توکار مشکلاتی از این قبیل وجود ندارد.

لوله کشی فاضلاب

فاضلاب به دو دسته کلی فاضلاب سبک (خاکستری) و سنگین دسته بندی می گردد. نوع لوله برای انواع فاضلاب ها متفاوت است. جهت حمل فاضلاب سنگین، از لوله هایی با شیب و قطر بیشتر استفاده می گردد. به عنوان مثال، فاضلاب کف سرویس بهداشتی خانه ها در دسته فاضلاب خاکستری قرار می گیرد.

لوله کشی گاز

یکی از حساس ترین انواع لوله کشی ها، لوله کشی گاز است. لوله کشی گاز باید در نهایت دقت و ظرافت انجام شود. لوله کشی گاز با دو روش روکار و توکار با استفاده از لوله گازی انجام می شود. در این روش، ساختمان ها به راحتی می توانند از گاز طبیعی بهره ببرند. این روش بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. متداول ترین و بهترین نوع لوله کشی گاز، استفاده از روش توکار و لوله های فولادی یا فلزی می باشد.

عملیات لوله کشی ساختمان، از مهم ترین عملیات و تاسیسات در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. لوله کشی در ساختمان به منظور انتقال سیالات، گازها و آب انجام می شود.

لوله‌ کشی برق

لوله کشی برق برای جلوگیری از برخورد سیم های برق به مصالح ساختمانی انجام می شود لوله کشی برق مزایایی از قبیل جلوگیری از پوسیدگی سیم های برق، جرقه زدن، خراشیده شدن سیم های برق و آتش سوزی دارد.

لوله کشی آب باران

لوله کشی آب باران به منظور هدایت آب باران مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه کرد که این لوله ها، باید به طوری تعبیه شود که به فاضلاب خانگی راه پیدا نکند و به چاه های جاذب هدایت شود.

لوله کشی پکیج و شوفاژ

لوله کشی پکیج به سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس تقسیم می شوند که هر یک در ساختمان سازی کاربردهای متفاوتی دارد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله را به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

قیمت لوله کشی ساختمان

لوله فولادی در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. از کاربردهای اصلی انواع لوله می توان به انتقال سیالات، مایعات و گاز اشاره کرد. به دلیل تنوع در کاربرد و موادی که توسط این محصول جابجا می شود طبیعی است آن را متنوع و متناسب با کاربرد خاص خود تولید کنند. لازم است بدانید عوامل گوناگونی مانند متراژ مصرفی، نوع لوله، دستمزد لوله کش و عوامل دیگر در قیمت گذاری لوله کشی ساختمان تاثیر گذار است.

جمع بندی

دریافتیم که لوله های ساختمان از انواع لوله های فولادی هستند و به دو جنس فلزی و پلاستیکی، تولید و برای لوله کشی ساختمان استفاده می شوند. از انواع لوله کشی های ساختمان می توان به لوله کشی گاز، لوله کشی برق و لوله کشی فاضلاب اشاره کرد. در انواع لوله کشی ها، لوله کشی آب، لوله کشی گاز، لوله کشی آب باران، لوله کشی فاضلاب از مهم ترین و اساسی ترین انواع لوله کشی های ساختمان هستند.

سوالات متداول انواع لوله کشی ساختمانی

متداول ترین انواع لوله کشی ساختمان کدامند؟

متداول ترین انواع لوله کشی های ساختمان لوله کشی گاز، لوله کشی برق و لوله کشی فاضلاب هستند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری لوله کشی ساختمان کدامند؟

عوامل گوناگونی مانند متراژ مصرفی، نوع لوله، دستمزد لوله کش و عوامل دیگر در قیمت گذاری لوله کشی ساختمان تاثیر گذار است.

لوله های فولادی در چه جنس هایی قابل استفاده برای لوله کشی ساختمان هستند؟

لوله های فولادی در دو جنس فلزی و پلاستیکی برای لوله کشی ساختمان قابل استفاده هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.