ابلاغیه شرکت گاز ایران برای تولید کنندگان آهن و فولاد

شرکت ملی گاز ایران اخیرا ابلاغیه ای را برای تولید کنندگان آهن و فولاد مبنی بر محدودیت مصرف گازی صادر کرده است. بر اساس این ابلاغیه، شرکت ملی گاز ایران از فولادسازان و تولید کنندگان آهن درخواست کرده است مصرف روزانه گاز خود تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

این سناریو در سالهای قبل نیز رخ داده است و تولید کنندگان فولاد را با چالش های جدی روبرو کرده است؛ کما آنکه در سال ۱۴۰۲ ایران با کمبود ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه شد و فولادسازان مجبور شدند در میزان تولیدات خود تجدید نظر کنند.


علت کمبود گاز ایران در زمستان

مسئله کمبود گاز ایران در زمستان، جدید نیست و عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. یکی از عوامل مهم قطعی گاز در زمستان وجود تحریم ها است که از وارد کردن تجهیزات جدید استخراج، ذخیره سازی و حمل گاز مایع جلوگیری کرده است. عامل دیگر، قدیمی بودن چاه های گازی است که مشکل ساز بوده و باید از میادین مشترک گازی، گاز استخراج کرد.

استخراج گاز در ایران به روش فوق سرد و طبیعی است و ابزارهای استاندارد و پیشرفته که در تمام دنیا استفاده می شود برای ذخیره گاز در ایران وجود ندارد و گاز را به صورت فشرده در می آورند. کسری گاز کارخانه ها در زمستان باعث شده است قیمت آهن نیز تغییر کند؛ زیرا کارخانه ها باید یا از دپوی آهن اسفنجی استفاده کنند یا تولیدات خود را کاهش دهند.


تولید فولاد در زمستان قطع می شود؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه ای به مدیر عامل شرکت ملی گاز، خواستار اصلاح فوری محدودیت های مصرف گاز شد، زیرا در صورت اعمال محدودیت های گازی احتمال مختل شدن تولید کارخانه های فولادی وجود دارد. گاز به عنوان مهمترین سوخت تولیدگنندگان آهن و فولاد است و جایگزین دیگری برای این سوخت در حال حاضر وجود ندارد.

در پیشنهاد رئیس انجمن فولاد درباره اعمال محدودیت های مصرف گاز آمده است؛ امکان جابه جایی سهمیه ابلاغی به کارخانه های مختلف در یک استان با موافقت صاحبان صنایع و همچنین هماهنگی بین این انجمن ها و شرکت های گاز استانی مربوطه وجود خواهد داشت.

قیمت ورق فولادی

تأثیر کسری گاز ایران بر تولیدکنندگان آهن و فولاد

در صورت قطعی گاز در ایران، تولید کارخانه های فولاد و آهن کاهش پیدا می کند، زیرا در صورت کم شدن دپوی آهن اسفنجی تابستان، برای تولید شمش فولادی نیاز شدیدی به گاز پیدا می کنند. این مسئله تأثیر مستقیمی روی قیمت آهن آلات می گذارد که بخشی از نوسانات بازار میلگرد نیز شامل آن می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.