تصمیمات تازه دولت؛ آیا بازار آهن متحول می‌شود؟

وضعیت بازار آهن در دولت چهاردهم تحت تأثیر چندین عامل درونی و بیرونی قرار خواهد گرفت. آینده صنعت فولاد در دولت چهاردهم به شدت وابسته به تصمیمات کلیدی در حوزه سیاست های اقتصادی بوده و تصمیمات تازه دولت برای بازار آهن در شرایط فعلی بازار می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. دولت تازه نفس به فکر مشوق هایی برای بازار کم جان آهن می باشد و برنامه هایی در راستای بهبود شرایط هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران مقاطع فولادی است. اما این برنامه ها تا چه حد قابل اجرا هستند؟ با روی کار آمدن محمد اتابک -وزیر صمت- برنامه هایی در حال تدوین و تنظیم هستند که در ادامه این مطلب به گزارشی از آخرین مصاحبه ایشان می پردازیم.


وزیر صمت چه برنامه ای برای بازار آهن دارد؟

محمد اتابک، وزیر صنعت معدن و تجارت، در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان دور دهم اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت با ابر چالش هایی مواجه است و این ابر چالش ها ناشی از چالش های قبلی است که به مسائل بغرنج تبدیل شده و این مسائل در همه حوزه ها مثل صنایع و معادن وجود دارد و امروز گریبانگیر اقتصاد کشور است. اتابک در ادامه صحبت های خود وضعیت فعلی بازار آهن را این گونه توصیف کرد: اگر بخواهیم برای رفع این مشکلات به صورت مجرد نگاه کنیم شاید قابلیت حل کردن نداشته باشد، زیرا بسیاری از این مشکلات مشکلات بین بخشی و مشکلات کهنه ای است که در صنعت، تجارت و کل اقتصاد وجود دارد.

به اعتقاد ایشان، در حال حاضر برای حل مشکلات قالب بر بازار آهن، همه ذینفعان باید وارد صحنه شوند، چرا که اصلاحاتی که می توانست از سمت دولت صورت بگیرد، صورت نگرفته است. انتقادات زیادی هم به دولت و هم به فعالان حاضر در صنعت فولاد وارد است، اما اگر اقتصاد قوی می خواهیم، باید توجه داشته باشیم که حاکمیت قوی نیز داشته باشیم و در کنار هم به این صنعت جان دوباره ببخشیم.

آقای اتابک در پایان صحبت های خود گفت: در حال حاضر، منطق کار بر آن است که از تصدیگری فاصله بگیریم و سیاست گذاری کنیم؛  اگر این شرایط حاکم شود و بتوانیم صنعت، معدن و تجارت را مردمی کنیم‌ چشم انداز خوبی پیشرو داریم ولی اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم مشکلات به راحتی حل نمی شود.

قیمت ورق فولادی

همانطور که در مطلب علت گران شدن تیرآهن نیز اشاره کردیم، امروزه با بالا رفتن قیمت مقاطعی از جمله تیرآهن، تولیدکنندگان به صعود بیشتر در روند تقاضا و همچنین ترمیم چرخه ساخت و ساز امیدوار شده اند؛ بنابراین احتمال می رود که تولیدکنندگان برای بهبود اوضاع خود و صنعت فولاد وارد عمل شوند و تلاش مستمر و مداومی از خود نشان دهند.


دولت چهاردهم و آهن ایران در مسیر جهانی شدن

اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، موانع و چالش های بسیاری در پروسه صادرات کشور ایجاد کرد تا جایی که برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطرح داخلی، انگیزه خود را برای ادامه فرآیند صادرات از دست دادند. بانک مرکزی صادرکنندگان را وادار کرده است که ارز حاصل از صادرات را به بانک‌ های مشخصی که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود بفروشند این در حالیست که صادرکننده با ارز آزاد مبادرت به صادرات می کند اما باید با قیمت ارز نیمایی، ارز حاصل از صادرات خود را بفروشند ( گاهی حتی ارز نیمایی نیز برای فروش نیست) این موضوع باعث شده است که صادرکنندگان چندان تمایلی به ادامه این مسیر از خود نشان ندهند.

در جلساتی که اعضای کمیسیون صنایع و معادن با وزرای پیشین و جدید صمت داشتند، بر لزوم در نظر گرفتن راهکاری برای حل این مشکل تاکید شد. آنها همواره معتقدند که تولیدکنندگان باید به میدان بیایند تا بتوانیم کشور را بسازیم.

خوشبختانه قول هایی از وزارت صمت برای رفع این چالش‌ گرفته شده است و امیدواریم که دولت چهاردهم که تازه نفس است در این زمینه با جدیت ورود کند و امید و روزنه جدیدی پیش روی صادرکنندگان باز کند.


نتیجه گیری

آینده صنعت فولاد ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی روبه‌روست. دولت چهاردهم می‌تواند از طریق سیاست‌های حمایتی، توسعه صادرات، تأمین پایدار انرژی، تقویت تقاضای داخلی، و بهبود فناوری نقش مؤثری در بهبود شرایط این صنعت ایفا کند. در صورتی که دولت بتواند تحریم‌ها را کاهش دهد و زیرساخت‌های انرژی و مالی کشور را تقویت کند، صنعت فولاد می‌تواند به رشد و شکوفایی بیشتری دست یابد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.