افزایش قیمت خودرو، ربطی به فولاد نداره!

اخیراً یه سری اخبار و ادعاهایی منتشر شده با این مضمون که عامل اصلی افزایش نرخ خودرو، نهاده‌های تولیدی، به خصوص فولاد بوده. آقای وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، این ادعا رو رد کرده و گفته: با یه حساب و کتاب ساده می‌شه فهمید که این ادعا واقعیت نداره!

در ادامه‌ی صحبت‌هاش گفت: برای تولید هر خودرو، تقریباً ۹۰۰ کیلوگرم فولاد لازمه. میانگین نرخ تورم فولاد در سال گذشته، به خصوص در ورق که مصرف بیشتری توی خودرو داره، حدوداً ۴۰ درصد بوده و این رقم، کمتر از نرخ تورم عمومی توی کشوره. به عبارت دیگه، این ۹۰۰ کیلوگرم فولاد باید ۴۰ درصد رُشد می‌کرد؛ در صورتی که میانگین نرخ ورق در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۲۰هزار تومن بوده و امسال، شده بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومن. یعنی بخوایم حساب کنیم، قیمت فولاد مصرف‌شده توی هر خودرو، فقط ۸ میلیون تومنه!

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن فولاد، ادامه داد: آیا خودرو هم از سال گذشته تا الان، فقط ۸ میلیون تومن رُشد قیمت داشته؟!

ایشون تأکید کردن که نرخ فولاد، نقشی توی افزایش نرخ خودرو نداره و تقریباً تأثیرش در این رُشد قیمت‌ها نزدیک به صفره. به ادعای آقای وحید یعقوبی، یه محاسبه‌ی ساده، این مسئله رو ثابت می‌کنه. قیمت خودرو تیبا، از ۱۰۰ میلیون تومن در سال ۱۴۰۱، رسیده به تقریباً ۳۵۰ میلیون تومن! یعنی ۲۵۰ میلیون تومن افزایش قیمت! سهم فولاد از این مقدار افزایش، فقط ۸ میلیون تومنه؛ یعنی به عبارتی، فقط ۳ درصد! پس این ادعایی که مطرح شده، درست نیست و خودروسازها باید جواب بدن که چرا فولادی‌ها را متهم می‌کنن!

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن فولاد، نهایتاً گفت: همین وضعیت و محاسبه‌ها رو برای بخش لوازم خونگی و مسکن داریم. اون چیزی که آمار بانک مرکزی می‌گه، اینه که سهم فولاد توی نرخ هر متر مربع مسکن، تقریباً ۲.۵ تا ۳ درصده!

با این اوصاف، فکر می‌کنی چه عواملی باعث و بانی این افزایش قیمت‌ها هستن؟! آیا عمدی در کاره؟! آیا چیزی یا کسی پشت پرده هست که نمی‌خواد یا نمی‌ذاره قیمت‌ها متعادل و معقول باشن؟! و در آخر، آیا ۲۰۷ با لندکروز فرقی نداره؟! ممنون که نظرت رو می‌نویسی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.